25.05.12, 22:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: villi ja vapaa  (Luettu 919 kertaa)
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 10.07.06, 19:08 »

Kuinkas monta uuhta voi pitää ennen kuin niistä pitää ottaa näytteitä yms? Eli mikä on enimmäismäärä (ja minkä ikäisiä) lampaita, jotta voi olla vapaa ilman mitään rasitteita (kun ei hae tukea myöskään)? Siirtokirjat ja korvamerkit ok, mutta mitään muuta pakollista en jaksaisi tehdä ja silti tahtoisin vähän laajentaa.

t mj
tallennettu
Flipeti
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 10.07.06, 21:03 »

Tossa on ote maedi-visna ohjelmasta, muusta sit en tiedäkkään  hymy

MMM: sivuilta

"Terveysvalvontaohjelma on pakollinen tiloille, joilla pidetään yli 20 uuhta ja/tai kuttua. Tilan on liityttävä ohjelmaan toukokuun 15. päivään mennessä sinä vuonna, jona tilalla pidettävien uuhien ja/tai kuttujen lukumäärä toukokuun 1. päivänä laskettuna on yli 20. Tilapäisesti alle yhden vuoden ajan yli 20 uuhta ja/tai kuttua pitävien lampureiden tai eläinvälittäjien ei kuitenkaan tarvitse liittyä ohjelmaan. Muut lammas- ja vuohitilat voivat liittyä ohjelmaan vapaaehtoisesti"
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 12.07.06, 21:46 »

Olen lomalla ja selvästikin jo vähän kyllästynyt.

Jos nyt alan tekemään tätä hommaa ihan oikeasti, niin listatkaapa mitä pitäisi tehdä. Eli milloin ja mitkä näytteet, millaista kirjanpitoa lampaista ja mitä kaikkea karitsoille (painot yms) pitää tehdä?

t mj
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 12.07.06, 22:29 »

Oikeastaan ainoa mitä pitää tehdä on nuo siirtopaperit ja korvamerkit sekä pitää olla jonkinsortin listaus omista lampaista, paljonko on ja mistä ovat tulleet, syntyneet ja kuolleet. Sitten kun on tuon yli 20 uuhta pitää kuulua mv-valvontaan jolloin ell tulee ottamaan verinäytteitä oliko nyt alussa kerran vuodessa (en muista kun en kuulu siihen). Painojen ottamiset ym on ihan oma valinta jos ei kuulu tarkkailuun (joku tarkkailuun kuuluva voisi kertoa enemmän siitä). Itse otan 3 pv painot ihan vaan omaksi tiedoksi (keittiövaaka on ainoa punnitusväline, en kuulu tarkkailuunkaan). Punnitsisin varmaan isompiakin karitsoja mutta tuo vaakapolitiikka on vähän huono..

Meillä on nyt uuhia (jos lasketaan myös eloon jäävät uuhikaritsat) 16kpl, ja kovasti harkitsen annanko määrän mennä vielä ensi vuonna yli tuon 20. Itse olen kaikenlaisen tautitarkkailun ja testien ja tilahygienian kannalla mutta jotenkin sitä kaiken tämän kiireen keskellä kuitenkin haluaa välttää ylimääräisiä hommia. Ja entä jos se olisi tuo meidän Aamu joka saisi mv-testissä positiivisen tuloksen ja napin otsaansa, sehän on minulle melkein kuin koira!
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 12.07.06, 22:43 »

Ai mutta AaHoo! Mulla täysin samat ajatukset. Nyt kun maatakin on, niin mietin ihan samaa, eli nostaako tuota eläinmäärää vai ei. Tehdäkkö "kunnolla" (=muuttaa eläinaines laadukkaammaksi, määrällisesti suuremmaksi ja keskittyä oikeasti jalostusasioihin) ja sietää nuo kaikki oikut ja metkut mitä viranomaiset keksii vai pysyäkkö pienen katraan kanssa suht vapaana pakollisista tekemisistä.

Mulla on jo nyt suht tarkka kirjanpito lampaista (tosin noita syntymä yms painoja en jaksa, kun ei ne mulle merkkaa tällä hetkellä mitään) niin niiden elämästä, kuluista kuin tuloistakin. Onko muuten tuo mv-näytteiden otto maksullinen vai maksaako sen .... joku muu?  :hymy Joo, voin arvata vastauksen, mutta kysyn silti.

Mitä tuo tarkkailuun kuuluminen käytännössä tarkoittaa? Mikä on minimityö joka pakko tehdä?

t mj
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 12.07.06, 23:19 »

Tarkkailuhan ei ole mitenkään pakollista. Itse kymmenen uuhen omistajana liityin tarkkailuun, kun kerta ostin lampaani tarkkailusta ja selvä tulevaisuuden haave oli ja on yhä edelleen lisätä katrasta. Suurin syy itselleni on tuo sukuselvyys, olen jonkun asteen höperö eläinten paperiasioissa, minun pupukin oli aikanaan hamsterista puhumattakaan rekisteröity :hymy
Ja sitten kun ottaa jalostustavoitteita, nuilla punnituksilla sun muilla saa selvyyttä niistä eläimistä, mitkä jatkoon kannattaa jättää. Karjantarkkailija käy kotona kaverina tekemässä jalostuseläinvalintaa, neuvoo itsellesi epäselvissä asioissa ja tekee ruokintasuunnitelmat valmiiksi, joilla karitsoitten painon saa nousemaan halutusti.
Pakollinen on tuo verikoe, kolmena ensimmäisenä vuonna kerran ja sitten väli harvenee. Kun pääluku ylittää sen maagisen rajan, niin se on lampurille ilmainen, tosin päivän joutuu pitelemään elikoita kiinni.
Ja ikävä kyllä tosiasia on, että jos ei tukea hae, niin ei kyllä saa lampaista tuloakaan.
Ja kun on se vaadittu maapala kasassa, niin se maapalakin jollain tapaa itsensä elättää, kunhan hakee sille tuen.
Vaikka lopulta minulle tulisikin se kolmesataa uuhta, josta haaveilen, aion silti ruokkia ostorehulla siten ettei minun itse tarvitse sijoittaa korjuukalustoon kovin paljoa.
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 12.07.06, 23:30 »

Diilissä mainoskatko.... (="pakollinen" koulutusohjelma markkinointi-ihmiselle  :hymy )
Eli kun yli 2-vuotiaita on 20 kpl on mv-verikoe ilmainen? Vai kun pääluku on 20 kpl?
Lisäkysymys: tuleeko tarkkailuun kuuluvien eläinten olla puhdasverisiä vai kelpaako sekarotuiset lampaat?
t mj

« Viimeksi muokattu: 12.07.06, 23:46 kirjoittanut mmj » tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 12.07.06, 23:49 »

Eli kun yli 2-vuotiaita on 20 kpl on mv-verikoe ilmainen? Vai kun pääluku on 20 kpl?
t mj

Ainakin siihen lasketaan vain uuhet, eli jos on 19 uuhta ja 150 pässiä, ei ole pakko kuulua (näin minä sen tulkitsen). Ja silloin kun se on pakollinen, on myös ilmainen. Olen ymmärtänyt että alle 1 v uuhet jotka ovat menossa teuraaksi tai myyntiin ei lasketa mukaan. Hmmm, pitäis ihan perehtyä tähän, kai.

Ja ikävä kyllä tosiasia on, että jos ei tukea hae, niin ei kyllä saa lampaista tuloakaan.

tukeahan voi kai saada vaikka ei kuulu tarkkailuun tai mv-valvontaan (eikö se ole rajana 10 uuhta, yli 1v tai kantavana?)

Vaikka lopulta minulle tulisikin se kolmesataa uuhta, josta haaveilen, aion silti ruokkia ostorehulla siten ettei minun itse tarvitse sijoittaa korjuukalustoon kovin paljoa.

Kääk! miten te tuon teette? Täällä tuntuu olevan paljonkin lampureita jotka ruokkii ostorehulla, musta tuntuu että vaikka on omat rehut niin silti se lammasosio kirjanpidossa näyttää punaista...
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 13.07.06, 00:18 »

Kääk! miten te tuon teette? Täällä tuntuu olevan paljonkin lampureita jotka ruokkii ostorehulla, musta tuntuu että vaikka on omat rehut niin silti se lammasosio kirjanpidossa näyttää punaista...
Viime vuonna laskettiin 34 euroa/uuhi ruokintakustannuksiksi, muistaakseni pitäs kaivaa paperit esiin... Tällasta kivaa tekee neuvojat silmänisku Ja ihan ostorehulla, kaik pellot on laitumina.

Ai niin ja sekarotusetki menee tarkkailuun, ku on tiedossa syntymäpäivä.
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 13.07.06, 01:19 »

Viime vuonna laskettiin 34 euroa/uuhi ruokintakustannuksiksi, muistaakseni pitäs kaivaa paperit esiin... Tällasta kivaa tekee neuvojat silmänisku

Mitäs se neuvojan käynti maksaa...  :hymy

Mitä ihmettä te maksatte heinästä? mietin vaan hintaa jolla olen itse myynyt heinää eteenpäin... ei kyllä kannattaisi noilla hinnoilla alkaa heinäntuottajaksi.

niin, voisitko Jyrika (tai joku muu) kertoa tarkemmin tuosta tarkkailuun kuulumisesta, mitä kaikkea se antaa ja mitä velvoittaa?
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 13.07.06, 08:31 »

Voihanvinetto. Olen maksanut jo tänä vuonna tähän asti 74 euroa (sis alv.) per uuhi ruokintakuluja. Miten pääsitte 34 euroon? Sehän on neljä kertaa vähemmän kuin mulla. Mun paalit ovat maksaneet 30 e plus alv. Sairaan kallista, mutta tosi hyvää heinää.

Jossain lammasneuvojan kirjeessä oli tilakäyntien hinnat. Enpä tietenkään niitä muista.

AaHoo, ajatko Oulun (Tupoksen) ohi joku päivä? Tuu kaffelle juttelemaan asioista. Pauliina, tuu kans. Pidetään miitinki.

t mj
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 13.07.06, 09:10 »

Rehupaali 15 euroa sis alv:n
Vilja ostetaan tonnin erissä, jolloin kilohinnat on halvempia, samaten valkuainen tulee suursäkkiin.
Kun laitoin lehteen rehunostoilmoituksen, tarvi vain poimia niistä viidestäkymmenestä rehukauppiaasta halvin ja lähin. Niin ja sellainen jonka paalaajassa on silppuri silmänisku
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 13.07.06, 09:15 »

niin, voisitko Jyrika (tai joku muu) kertoa tarkemmin tuosta tarkkailuun kuulumisesta, mitä kaikkea se antaa ja mitä velvoittaa?

http://www.proagria.fi/palvelut/liha/liha.asp?cat=lammastila
Olen varmaankin lukenut sen hinnaston, muttei minkäänlaista muistikuvaa... Ensin on joku könttähinta + uuhikohtainen maksu + tilakäyntimaksu.
Ja esim. meidän kunta tukee tilakäyntejä omasta rahastostaan, samaten avusti WinLampaan ostossa.
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 13.07.06, 09:27 »

Mä en viittis meidän lammasneuvojaa häiritä, kun se vastaa mun kysymyksiin tosi lyhyesti kertomatta oikeastaan koskaan mitään uutta. Mistä löysit noin halvan? Siis puhutaanko hyvälaatuisesta heinästä? Minkäkoinen paali? 15 e sis alv.? Vau. Myiskö se minullekin? Tuolla hinnalla 120 km ei ole matka eikä mikään.

t mj
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #14 : 13.07.06, 10:41 »

Rehupaali 15 euroa sis alv:n

Huh huh, kuka pystyy myymään tuohon hintaan? Yksistään jo rehupaalin muovit ja hapot maksavat tuon verran...  :o
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: