25.05.12, 22:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Syyspoikivia?  (Luettu 1722 kertaa)
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 08.07.06, 13:14 »

Meillä lampaat poikii normaalisti keväisin, mutta nyt olen kokeeksi astuttanut kolme uuhta keväällä jotta saisi syyskaritsoja (ja siten tuoretta pääsiäispaistia).

Onko muilla syyspoikivia? Onko mitään erityistä mitä olette ottaaneet huomioon? Uuhet ovat laitumella nyt, ajattelin tunnuttaa ne kuten muutenkin tiineet ja ottaa sisään vähän ennen karitsointia. Poikimiset ajoittuu syyskuun alkuun/puoleenväliin, ei pitäisi olla vielä niin kylmä, mutta märät kelit voi tietysti olla...
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 08.07.06, 13:23 »

Minä yritän saada karitsoinnit kolmeen eri otteeseen vuoden aikana. Ensimmäiset poikii tammikuussa, seuraavat huhti-toukokuussa ja loput syys-lokakuussa. Nuo syyskaritsat syntyvät laitsille, ja ovat huomattavan paremmin kasvaneita sisälleoton aikaan, kuin vastaavat sisätiloissa oleilleet. Syynä lienee upeat lihakset, mitä karitsoille tulee, kun emien perässä juoksevat. Vien viljaa tuonne laitumelle noin joka toinen päivä.
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 08.07.06, 15:14 »

Mietin tuota laitumelle poikimista, mutta kun meilläpäin on niin paljon ilveksiä että mahtavatko tulla ja napata vastasyntyneet... no, pitää miettiä. Tietysti jos laidunkelit ovat vielä silloin hyvät niin vähän surku se on ottaa emoja hyvältä laitumelta sisään.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 08.07.06, 18:13 »

Mullä on myös syyspoikivia, mutta otan mammat "sisään pihattoon" ennen poikimista. Oletettavasti poikivat lokakuussa.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 08.07.06, 22:21 »

Mulla poiki osa uuhista viime vuonna elokuussa ja kokemukset olivat niin positiivisia, että päästin pässin uuhilaumaan talvella vasta helmikuulla, jotta karitsoinnit ajoittuisivat kesälle / alkusyksylle.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 11.07.06, 18:03 »

Mulla poiki osa uuhista viime vuonna elokuussa ja kokemukset olivat niin positiivisia, että päästin pässin uuhilaumaan talvella vasta helmikuulla, jotta karitsoinnit ajoittuisivat kesälle / alkusyksylle.

Millä tavalla erityisen positiivisia? Jos siis vertaa "normaaliin" keväiseen poikimisajankohtaan.
tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #6 : 11.07.06, 18:11 »

Mulla parilta uuhelta odotetaan elokaritsoita. Ekaa kertaa kokeilen.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 12.07.06, 01:05 »

Minun mielestäni normaali karitsointiaika on hankala lihamarkkinoitten takia. Lisäksi syyskesällä syntyvät pässipojat on just vieroitusikäisiä sisälle otettaessa. Ja nuo laitumella kasvaneet "villikot" on loistavia paimennusharjoituslampaita, kaikki virheet tulee läpi. Saa joulukinkkuna lammasta, mitähän vielä keksis muikea hymy
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.07.06, 09:58 »

Jääkös syksyllä syntyvistä karitsoista mitään kukkaron pohjalle, kun se talvisyöttö maksaa enemmän kuin laidun kesällä?

t mj
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 12.07.06, 10:51 »

Ei se talvisyöttö sen enempää minun mielestäni maksa, saadaksensa saman päiväkasvun, pitää viljaa syöttää jne.
Isommat lampurit syöttää lihapässinsä sisälle kesät talvet?
Ainoa on tilojen ahtaus, mikä ainakin mun lampurin uraa hillitsee, tämänhetkinen 60 päätä on jo ihan raja-arvo, joudun tekemään tulevalle talvelle väliaikaisratkaisuja, jos vaikka seuraavana kesänä päästään tekemään uutta lampolaa..
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #10 : 12.07.06, 11:33 »

Millä tavalla erityisen positiivisia? Jos siis vertaa "normaaliin" keväiseen poikimisajankohtaan.

Mun kokemukset ovat pieneen katraaseen, on varmasti täysin eri asia, jos elukoita on pari sataa...

Huolettomuus on mun mielestä tärkein syy: ei tarvi viritellä lämpölamppuja eikä välttämättä poikimakarsinoitakaan, jos emot karitsoivat laitumelle. Poikimisia voi seurata vaikka ikkunasta, jos tekee poikimatarhan talon lähelle: ei tarvitse kiskoa haalaria ja pipoa päälle ja juosta lampolassa yhtä mittaa tarkistamassa mitä siellä tapahtuu. Laidun ja ulkoilmaelämä muutenkin lypsättävät emoa hyvin ja karitsat kasvavat hienosti. Väkirehun jaon voi järjestää leikkaamalla aitaverkosta pienen palan pois ja päästää karitsat siitä omaan "koirankoppiin" syömään. Mulla on myös sisätiloissa ollut ongelmana, että pikkukaritsat juoksentelevat ruokintapöydällä, joten ulkona ei ole sitäkään. Karitsat ovat sisälle muuttaessaan jo niin isoja, etteivät mahdu pöydälle.
tallennettu

mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 12.07.06, 12:49 »

Minä olen ostorehun varassa. Jos tekee itse, niin silloin on sma syöttääkö kesällä pellosta vai talvella paalista? Talvella tilanahtaus on se suurin ongelma varmaan. Saako siitä lihasta keväällä niin paljoa enemmän rahaa, jotta uudet lampolaratkaisut kannattavat.

t mj - oikeana työnä markkinointi ja myynninkannattavuus
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 12.07.06, 12:51 »

Jos tekee itse, niin silloin on sama syöttääkö kesällä pellosta vai talvella paalista?

Tulin lisäämään: eipä olekaan sama jos laskee työllensä palkan!
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 12.07.06, 13:28 »

Hei sinä markkinoinnin ja myynnin ammattilainen! muikea hymy Laskitko mitä maksaa, kun ostat vehkeet, joilla heinän teet? Tai mitä maksaa joku urakoitsija? Ilman sen kummempaa laskemista ajattelisin, että pienen katraan heinät urakoitsijan tekemänä omasta pellosta on edullisin vaihtoehto, koska jotakin lohkoa/lohkoja vois laiduntaa alkukesän ja kun heinä on tehty, niin vois laiduntaa loput. Oisko näin??? ??? Tästä me ei keskusteltu nokatusten... Hmmm...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #14 : 12.07.06, 13:41 »

Saako siitä lihasta keväällä niin paljoa enemmän rahaa, jotta uudet lampolaratkaisut kannattavat.

Yksi nimeltä mainitsematon teurastamo maksaa helmi-toukokuussa teurastettavista karitsoista 17 senttiä kausilisää per kilo. Siinä sulle laskennan pohjaksi kannattaako vai ei.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: