>-Eli jos uuhi saa x karitsaa, joudut pulloruokkimaan x määrän niistä, niinkö? (Eli x=?)
Teoriassa on laskettu, että uuhi ei pysty syömään terveellisesti enempää väkirehua kuin tarvitaan tuottamaan maitoa neljälle karitsalle. Käytännössä uuhen maidontuotantokyky on yksilöllinen ja rotukohtainen asia, johon voidaan myös ruokinnalla vaikuttaa. Jollakin emolla ei maito riitä kuin yhdelle karitsalle, kun taas toinen imettää moitteettomasti neloset. Mä sanoisin, että näppituntumana voisi pitää, että emä imettää 1-3 karitsaa kokonaan itse. Isommissa poikueissa voi joutua tuttipullottamaan osan karitsoista kokonaan tai niin, että antaa jokaiselle vähän lisämaitoa ja karitsat imevät emästä minkä saavat.
>-Miten usein pulloruokit?
Mitä useammin, sen parempi. Käytännössä mun (huom! MUN) mielestä vastasyntynyt karitsa tarvitsee ensimmäisen vuorokauden aikana maitoa kahden tunnin välein. Tiedän, että jotkut antavat harvemmin, mutta mun mielestä näin tiheät juottokerrat takaavat paremman alkuunlähdön. Seuraavan viikon aikana mä juotan tuttipullokaritsaa päivisin 4 h ja öisin 6 h välein, kaksiviikkoista 4 x päivässä ja sitä vanhempaa kolmesti päivässä kunnes on kuukauden vanha, yli kuukauden vanhaa kahdesti päivässä. Jos karitsa saa emästään maitoa, mutta emän maito ei riitä täysin, niin tuttipullotan karitsaa 1-3 kertaa päivässä, riippuen paljonko se saa emästä.
>-Pullokaritsat kai silti ovat emänsä kanssa?
Voi olla, jos tuttipullottamisen syy ei ole esim. emon hylkäämä karitsa. Pieni ja rääpäleinen karitsa voi olla myös pakko ottaa pois emoltaan, mutta mun mielestä aina kannattaisi yrittää (pienessä katraassa) pitää karitsat emon kanssa, on paljon helpompi hoitaa eikä karitsoista tule ärsyttäviä perässäjuoksijoita.
>-Minkälainen sekoitus tuo pullomaito on?
Voi olla monenlaista, esim. maatalouskaupasta ostettua lampaalle tarkoitettua Sprayfo Lambia, vasikan juottorehusta tehtyä korviketta, tilamaitoa, kutunmaitoa, hapatettua maitoa, esim. maito hapatettuna piimällä tai kaupan tarvikkeista sekoitettua karitsanmaitoa, jossa on maitoa, munan keltuainen, kermaa, ruokaöljyä ym.
>-Vuohenmaito sopinee siihen?
Todella hyvin sopii.
>-Jääkö pullokaritsa yleensä ilman ternimaitoa, vai onko teillä jokin ternivarasto?
Mulla ei ainakaan ole ternivarastoa. Yleensä pullokaritsalle saa ternimaitoa lypsämällä sitä emosta tai pitämällä emosta kiinni, jotta rääpälekin saa juotua. Jos emä on esim. kuollut poikimiseen eikä siitä saa maitoa, niin karitsalle pitäisi saada mitä hyvänsä ternimaitoa, esim. vuohen tai lehmän. Ternimaidon tehoaineet ovat kuitenkin tilakohtaisia eikä esim. lypsykarjatilalta ostetussa ternimaidossa ole välttämättä vastustuskykyä samoihin pöpöihin mitä omassa lampolassa piileskelee. Eli ensisijaisesti keinolla millä hyvänsä oman emon tai ainakin oman tilan ternimaitoa, ja jos sitä ei saa, niin sitten jonkun toisen tilan ternimaitoa.
>-Ihanko ihmislasten tuttipullolla, vai jollakin erityisellä, vasikoiden tuttisangolla ehkä?
Sä et ole varmaan nähnyt ikinä vasikan tuttisankoa tai vastasyntynyttä karitsaa? ;D Vasikan tuttisangossa on AIVAN liian iso tutti karitsalle. Vauvojen tuttipullo on hyvä, mä käytän vellituttia terveille ja hyvin imeville karitsoille. Karitsoille myydään myös tuttisankoa, mutta mun mielestä se ei toimi, tutit on ihan liian jäykköjä rääpäleisille maatiaiskaritsoille, ne eivät jaksa imeä niitä. Ehkä joku kymmenkiloinen liharotukaritsa pystyy jo imemään, mutta parikiloinen maatiaiskaritsa ei. Ainakaan mun sankoa. Tutit on niin tiukat, että omat sormetkin on lujilla, kun yrittää "lypsää" tuteista jotain ulos.
>-Paljonko kerralla?
Riippuu karitsan iästä ja juottokertojen määrästä. Ihan vastasyntyneelle mulle menee yleensä kerralla 60-80 ml maitoa. Kaksiviikkoiselle voi antaa kerralla jo neljäkin desiä.