25.05.12, 22:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Venhä lampaiden rehuna?  (Luettu 589 kertaa)
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 04.07.06, 20:23 »

Onko kukaan käyttänyt vehnää lampaiden rehuna? Meillä on ylimääräistä vehnää kuivurissa ja ajattelin että sekoitan sitä elukoitten kaura-annokseen. Viime vuonna annoin teuraspässeille vähän vehnää rehun joukossa, nyt ajattelin että kuinkakohan paljon vehnää uskaltaisi antaa suhteessa kauraan? Jos antaisin tänä vuonna sitä vähän reilummin, kun sitä kerran on. Kokemuksia?
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 04.07.06, 21:44 »

Annan tällä hetkellä poikiville uuhille vehnää 3dl/pv, kun oli sellaista lajittelujätettä... Viime talvena syötettiin erilaisia sekoituksia kauraa-vehnää-ohraa-hernettä-jamitävielä, litistettyä ja kokonaista, ja välillä nautojen valkuaisrehuakin joukossa.
tallennettu

Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #2 : 05.07.06, 11:34 »

Mä olen myöskin antanut uuhille sekä vehnää, että vehnänlesettä kauran joukossa. En ole mitannut mitään määriä, mutta kaura on ollut pääasiallisena eväänä ja vehnä siihen pieneksi lisäksi.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 05.07.06, 14:02 »

Mä olen antanut kauran seassa vehnälesettä 1/3 osa kauran määrästä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Hanna
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 10.07.06, 21:41 »

Saako lampaat syödä tuollaista tuoretta vehnää, siis ihan pellosta suoraan mutustellen?
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #5 : 11.07.06, 15:11 »

Mä en tiedä onko siitä muuta haittaa kun se, että E-vitamiinia viljaan kehittyy vasta 2-3 kk varastoinnista. Lisäksi mä luin jostain, että vehnää suositellaan kotieläimille vain seoksena eli vaikka kauran kanssa.

tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 11.07.06, 18:01 »

Saako lampaat syödä tuollaista tuoretta vehnää, siis ihan pellosta suoraan mutustellen?

Riippuu varmaan että missä kasvun vaiheessa se vehnä on... Orasta varmaan voisi syöttää, aikalailla säännöstellen kylläkin. Itse en kyllä syöttäisi sellaista just tähkälle tullutta "raakaa" vehnää. Tuleentunutta ja korjuukypsää vehnää voisi varmaan syöttääkkin pellosta, mutta sillä ajatuksella että samaa kamaa se on kuin kuivurissakin (ehtivät kymmenessä minuutissa vetää kupunsa melko täyteen).

Mä tuppaan ajattelemaan elukoitten ruokintaa hevosen kannalta kun olen niihin vähän enemmän perehtynyt (ja reissannut ähkypotilaan kanssa klinikalle keskellä yötä) joten olen aika varovainen vieraitten rehujen kanssa. Lammas on vähän eri asia, nuo märehtijät voivat paremmin sulattaa ja hyödyntää sapuskansa vaikka sinne lykkäisikin jotain erilaista. Kuitenkaan en sitä riskiä ottaisi, lampaidenkin ruokinta on meillä aika tarkkaa (en anna edes valmiita kaupan rehuseoksia, saati sitten täytekakkua ja makaronilaatikkoa niinkuin jotkut... :hymy )
tallennettu
Hanna
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 11.07.06, 18:31 »

Siis kysymykseni koskikin ohraa eikä vehnää. Mutta ohraan liittyy varmaan samat asiatkuin vehnäänkin.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.07.06, 01:03 »

Minä syöttelin viime talvena muutaman traktorinmunallisen tähkälle tullutta ja ohraa. Hyvin kelpas, eikä mitään ongelmia - oli omalla vuorollaan ainoa korsirehu.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: