25.05.12, 22:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Maa-artisokka?  (Luettu 340 kertaa)
Flipeti
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 30.06.06, 20:30 »

Meillä olis hieno tuleva laidun lampaille, mutta!! siellä kasvaa ed. viljeliän maa-artisokka. Nyt vaan mietin että voiko lampaille syöttää artisokan varret lehtineen. Onko siitä jotain haittaa, meidän pässit ainakin nyhtää niitä aidan alta jos yltää. Ja olen jossain lukenut että maa-artisokkaa käytettäis peuroille talvi-ruokinnassa. 
tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 30.06.06, 22:37 »

No maa-artisokkahan on suurta herkkua! Ettekö itse halua syödä sitä? Voiko artisokat suojata aidalla vai onko koko laidun entistä artisokkaviljelmää? Mulla on kovimmat kirosanat päässy kun joku karkulainen on löytänyt maa-artisokat. Hotkivat varret hetkessä, joten tuskin kovin myrkyllisiä ovat. Onneksi ovat myös monivuotisia...
tallennettu
Flipeti
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 30.06.06, 23:04 »

;D just se että ovat monivuotisia, ei niitä saa millään pois ja kun tällä kertaa pitäis saada laidun siitä  ???
Musta tuntuu että eivät ole niin hyviä enään, viljelmä on saannut kasvaa villinä n.5 vuotta.  Jos sit tänä vuonna jaksais kaivaa kaikki ylös ja maistaa että onko ne syötäviä ja sit antaa lampaitten aloittaa laiduntamisen sillä pellolla, päkät varmaan hoitaa että varret eivät kasva metrin korkeuksiin  muikea hymy
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 01.07.06, 02:30 »

Maa-artisokka osaa olla aikamoinen rikkaruoho sellaiselle joka ei sitä peltoonsa halua, se kun tulee aina vaan uudelleen... Anna vaan lampaiden syödä varret, meilläkin ovat syöneet eikä ongelmia ole ollut. Joskus olen ollut kylvämässä maa-artisokkaa riistapeltoonkin.
Ja kun lampaat syövät aina uudet kasvustot pois niin luulisi että pikkuhiljaa se artisokankin kasvuteho hiipuu.

Jos haluat itsellesi säästää maa-artisokkaa niin voithan kaivaa muutaman mukulan ylös ja siirtää toiseen paikkaan, kyllä se siitä leviää  silmänisku  .
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: