Punahilkka
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 30.06.06, 15:43 » |
|
Nyt kaivataan kipeästi hyviä neuvoja! Meille muutti viime syksynä nuo neljä tytteliä. Silloin ei enää mitään suurisuuntaista laidunsuunnitelmaa tehty, vaan olivat verkon takana sen mitä kerkesivät. Verkkoa sitten siirrettiin aina tarpeen niin vaatiessa. Tänä keväänä sitten laitoin kunnon laitumen, sijoitin oikein lasikuitutolppiin ja lankaan ja paimenpoikaan. Kaikki joilta olin laidunasioista kysellyt, sanoivat että "kyllä ne siellä sähkön takana pysyvät kunhan muutaman kerran näpäytät niitä sillä sähköllä nenälle". Nooh. Minähän työntelin turpia lankaan ja parin päivän päästä ne hoksasivat että olis nyt sitten meininki pysyä lankojen sisäpuolella. Kaikki hyvin muutaman viikon ja lampaat kuin pienet enkelit laitumella. Sitten se ralli alkoi! Viimeiset pari viikkoa on mennyt siihen että joko istun niiden kanssa laitumella (jolloin ei oo aikomustakaan lähteä minnekään) tai sitten oon näkkärin suosiollisella avustuksella viemässä niitä pihasta takaisin laitumelle tai sitten vaan ootan milloin ne on taas pihassa. Alkoi juhannuslauantaina klo kuusi aamulla olla vitsit melko vähissä, kun heräsin siihen että vahtikoiramme Rontti ilmoitti että lampaat taas luvattomalla alueella. Vein lampsut laitumelle, ja kun pääsin noin 20 metrin päähän portista niin olivat taas kintereillä kaikki! En ees tienny että osaan niin monta erilaista kirosanaa! Eipä auttanut muu kuin viedä lampaat talliin. Mulla on ollu tolpissa kaksi lankaa, joista toinen niin matalalla ettei kaiken järjen mukaan (ihmisen järjen, ei lampaan  ) sieltä pitäis ali tulla. Mutta nämä villakasat keksi että eihän se kerkii näpäyttää kun äkkiä sieltä livahtaa. Siispä vauhtia vaan, ja menoksi! Juhannusyllätyksen jälkeen lisäsin alas vielä yhden langan, mutta ilman sähköä. Aattelin tyhmä että toimii hämäyksenä kun muuten ovat niin arastelevinaan sitä lankaa. Ja katin kontit, puoli tuntia ja taas pihalle tolpat ryskyen. Eipä naurattanut. >  Oon täs vähän aatellu palata alkuperäiseen ajatukseeni, ja rakentaa kunnon lauta-aita. Tolpat, kaks lautaa vaakaan ja siihen väliin sähkölanka. Kuulostaako ihan typerälle? Oishan lampailla ainakin tekemistä vähäks aikaa kun yrittävät puskea lautaa poikki ja sitten vaihtoehtoisesti kaivaa tunnelia. ;D Vai oiskohan betonibunkkeri sittenkin parempi vaihtoehto...?  Nyt hyviä vihjeitä, kiitos!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #1 : 30.06.06, 21:18 » |
|
Mulla on kunnon kuusesta tehdyt tolpat, lammasverkko ja sitten vielä lanka ylhäällä (verkon päällä, menee siis tolpan päästä seuraavan tolpan päähän) ja alhaalla, noin 20-30 cm:n korkeudella. Ennen tuota alalangan laittamista ne kans älysi tulla alitse ja siitä tultiin mistä pikkaisenkin antoi verkko periksi. Nyt ottavat vähän väliä alimmaisesta langasta sätkyt, mutta pysyvät! Päätin, että jos nyt eivät pysy, niin sitten ovat loppukesän sisällä. Kunhan vauva syntyy, niin mä en ala leikkimään noiden kanssa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
LaineenAuli
|
 |
« Vastaus #2 : 30.06.06, 22:48 » |
|
No, lauta-aita kuulostaa ihan hyvältä idealta jos tilanne on tuommoinen ;D Ekaks tulee mieleen, että onko niillä tarpeeksi syötävää? Toiseksi, kun ovat suht "uusia" ja lähellä pihapiiriä, niin laskevatko myös teidät osaksi laumaa ja kaipaavat seuraanne? Meillä ei peltolaitumelta sähkön takaa ole karkailtu, n. 20 cm:iä pitävät varoaluetta. Lankoja on kolme.
Pässeille lähempänä pihaa meillä on samantapainen ratkaisu kun Suviandella; verkko plus sähkölanka ylhäällä, alas lisätään lanka loppukesästä jos meinaavat venytellä turhan paljon verkkoa tien pielessä olevia pajupuskia hamuillessaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #3 : 30.06.06, 22:50 » |
|
Meillä pysyvät iiisolla laitumella (n. 8 ha) ihan hyvin langan takana, kylläkin iskukapineen kehutaan tappavan mummoja ja pitävän karhut loitolla  Kolme lankaa lasikuitutolpissa ihan alhaalla vähän ylempänä ja n. metrissä. Kokeile vaihtaa sen valelangan ja ylimmän langan paikkaa, jos ne hyppäisi yli, niin ei sitä iskua tulis muutenkaan, kun ei oo maakosketusta. Tee aitalankanauhasta lampaille riimu, josta roikkuu n. puoli metriä nauhaa perässä (varmistettu isku) Tarkista maadoitus paimenesta, nyt on kuivaa, iskeekö masiina kunnolla? Mutta piha-aitaus on aiheuttanut minulle valtavasti harmaita hiuksia, noin pienessä aitauksessa ei ehdi juuri kasvaa mitään, kun se on jo syöty, ja silloinkos naapurin rehupelto näyttää maittavalta :-\ Ensin aitauksessa oli pelkkä lammasverkko, sitten ilmaantui tukivaijeri alas ja ylös, joka kiinnitettiin ketunhäkinrakennus sinkilöillä (sellaiset pihdit jotka puristaa rautalangan ympärille) Sen jälkeen tuli "lankkunauha" ylös aidan päälle, lautaa pahimpiin hyppykohtiin ja lopulta harjateräksestä väännettyjä ankkureita, jotka maahan painaen ankkuroivat verkon alaosan maahan. Jos syksyllä kotiinpalatessaan vielä aitovat, tulee sähkö myös verkon alaosaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #4 : 30.06.06, 23:38 » |
|
Mulla pässit yltyivät aivan mahdottomiksi. Ensin pysyivät sähkölangan takana, vaikka paimen oli poissa päältä. Sitten alkoi langan alitus ja verkkoaidan ylitys. Ruokaa on niin paljon ettei herraporukka ehdi napaansa vetää. Mutta tyttöläiset asustelevat vajaan 100 metrin päässä, niin eihän kunnon donjuanit malta nahoissaan pysyä. Aamuisin pässit löytyivät onnellisena loikoilemasta uuhien seasta laitumelta.
Mulla on nykyään oma keskitysleiri pässeille. Siinä on sisäpuolella kolmen langan sähköaita ja ulkopuolella muutaman kymmenen sentin päässä verkko. Nyt on pysytty sisäpuolella. Mulla on osalla matkaa alimpana lauta ja päällä kolme piikkilankaa. Siitä eivät ole yrittäneetkään yli eikä ali.
Mä kokeilin sähkölangasta riimuja ja myös valjastyypistä ratkaisua, mutta ei tehoa. Kastelin turpaa ja tökin lankaan, niin että ittelläkin mätkähti tälli, vaan ei tehonnut luupäihin. Yksi kehittyi oikein upeaksi estehyppääjäksi. Moni esteponi olisi kalvennut kateudesta nähdessään paikalta suoritetun ponnistuksen ja aidan ylityksen. Mutta sähköaita edessä on tehokkaasti hillinnyt aitomista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #5 : 01.07.06, 02:58 » |
|
Sähköverkko! Alussa pitää vahtia etteivät takerru verkkoon jos yrittävät karkuteille, mutta kunhan oppivat niin sisällä pysyvät. Kallista on mutta suosittelen! Meillä ei ole pässitkään karanneet vaikka uuhilauma on sadan metrin päässä. Ei vaan sovellu kovin epätasaiseen maastoon. Ja hyppijöitä ei verkko tietenkään estele.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #6 : 01.07.06, 09:22 » |
|
Meillä on pitkälti kolmattakymmentä pässiä vajaan sadan metrin päässä uuhista hyvällä näköyhteydellä eikä kukaan ole KERTAAKAAN tullut tavallisesta 90 cm lammasverkosta yli eikä ali  Ei oo sähköä eikä lautaa missään kohdassa!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 01.07.06, 09:33 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #7 : 01.07.06, 10:41 » |
|
Tervetuloa karkulaisten ihmeelliseen maailmaan. Meillä on myös sellaisia karkaajia pari kappaletta, ettei parempia löydy. Pässeille tehtiin pitävä aitaus myös niin, että sisäpuolella on kolme sähkölankaa ja ulkopuolella metalliverkko, nyt pysyy eikä yhtään koita karata ;D. Pässit eivät tosin ole oleet tippaakaan kiinnostuneita uuhista... :  Uudet ovat vielä toistaiseksi pysyneet suht hyvin tuossa pelkässä verkossa (sitä Prairieta mitä itse myyn), Rauta-Rantalan verkosta juoksevat yli ihan tyytyväisenä, se joustaa sen verran paljon kun ei ole riittävän tukevaa materiaalia. Niille on myös tehty yksi lauta-aitaus joka pitää minkä tahansa uuhen sisäpuolella. Sinne joutuu kuin Eemeli verstaalle, jos ei pysy verkoissa. Tämä on niin lammaskohtaista. Sähkössä taitaa pysyä vain jotkut yksilöt ja meinataan tehdä testi ensi keväänä niin, että laitetaan sähkölankaa 10 sentin välein maasta alkaen ja metriin asti, jos sellaisessa pysyisi....ihan vain mielenkiinnosta.  Ja paimeneksi sellainen Bipuls-paimen, joka antaa tuplaiskun.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Punahilkka
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #8 : 01.07.06, 13:55 » |
|
Kiitos neuvoista! Juu, luinkin jostain että lampaat karkaa jos ruoka on loppu laitumelta, mutta nämä pökkelöt tulee läpi vaikka kahlaisivat mahaansa myöten ruossa. ;D Sitäkin oon jo kerinny aatella, että onko ne oikeasti lellitty pilalle. Otettiin ne ihan pelkästään lemmikeiksi, ja nyt alkukesästä on mun lempipaikkani ollut istuskella laitumen kivillä ja rapsutella elikoita. En ois ikinä voinu uskoa että sillä aiheuttaisin mitään karkaamisongelmaa. No en mää siellä nyt aamusta iltaan oo istuskellu ;D mutta iltaisin aina vähän aikaa. Laidun on ihan pihapiirissä, näkevät sieltä aika hyvin kun pihassa liikutaan. Ja kaiken lisäksi lasten leikkipaikka hiekkalaatikoineen ja liukumäkineen on laitsan vieressä, oon perhepäivähoitaja ja siinä kyllä joka päivä on lapsilauma leikkimässä. En mää millään mihinkään kauas niitä haluais viedäkään, senhän takia ne on otettu että niitä saa katella. MUTTA, niinhän ne on kesyjä että yhen kerran meinasivat tulla sisälle asti mun perässäni kun lähin näkkäriä hakemaan, täytyi laittaa eteisen ovi nenän eestä kiinni. Silloin kyllä aattelin että oonko mää joku laumanjohtaja... :-\ Joten mahtaisiko tuo ongelman ydin kuitenkin siinä piileskellä, liikaa läsnäoloa? Taidan alkaa rakentaa sitä lauta-aitaa ihan suosiolla. Nämä pihapiirin laitumet on kuitenkin sen verran suuria, että sähköverkkokin tulisi maksamaan pienen omaisuuden. Ja jos joskus sen ponin tai kaksi saisin hommattua, niin siinä olis niillekin hyvä aitaus valmiina. Ja oishan se komian näkönenkin, valkoiseksi maalattuna.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #9 : 03.07.06, 10:06 » |
|
Kyllä se lauta-aitaus on kallista tehdä, jos verkkoa saat 100 metriä ja tolpat alle 200 eurolla. Lauta-aitaus vaatii tolpat, laudat ja maalit. Lautaa täytyy olla se ainakin 3 poikittaista, alin 15 cm maasta ja välitkään ei saa olla liian suuret (meillä tuli yksi välistä punkien ulos). Ja kiinteä lauta-aitaus on sitten siinä mihin sen rakentaa, verkko tolpitettuna on vielä siirrettävissä kohtuullisella vaivalla niin halutessa. Meillä on vain yksi noin 60 metriä ympärysmitaltaan oleva lauta-aitaus, paljon isompaa ei viittis laudasta edes tehdä, on meinaan niin hidasta ja hikistä puuhaa...verkkoaitaus 100 metriä on tehty muutamassa tunnissa tasamaalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #10 : 03.07.06, 10:21 » |
|
on meinaan niin hidasta ja hikistä puuhaa...
Mullon semmonen tykki, eli runkonaulain, joka toimii akulla ja kaasupatruunalla, aivan korvaamaton kapine! Suosittelen kaikille maatilaihmisille, jotka tarvii vasaraa ja nauloja päivittäin. Tuollaisen lauta-aidan rakentaa nopsaan, kun laudan kiinnittämiseen menee hetki ;D Ja toinen näissä hommissa korvaamaton, myös eristimien kiinnittämiseen oiva kapine on pärräkone, eli sellainen porakonemallinen ruuvinväännin jossa on vibra. Kahdella sormella pitäen saa viis senttiä ruuvia laudan sisään. Hankintahinnoiltaan hieman tavallista kalliimpia, mutta käytännössä korvaamattomia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #11 : 03.07.06, 10:26 » |
|
Hikiseksi sen puuhan tekee ihana auringonpaiste ja paksujen tolppien junttaaminen kangen ja lekan kanssa maahan....kyllä löytyy akkuruuvinväännin, jiirisaha ja moottorisaha, että näitä vempeleitä on kyllä tullut hankittua. Silti on vielä hikeäkin lennätetty... ;D Verrattuna tuohon, verkon laitto on ihan lasten leikkiä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #12 : 03.07.06, 11:17 » |
|
Niin no. Mä ostin romiksesta jotakin paksumpaa verkkoa lammasaitaukseksi. Se oli sitten tuhottoman painavaa. Onneksi naapurin riskimmän puoleinen isäntä lähti mulle avuksi verkon laittamiseen. Vaikka ajoin sen traktorilla metsälaitumelle, olis itku tullut sen verkon vetämisessä. Tais olla jotakin 77kg rulla. Romiksella punnittivat Sen rälläköin kahtia, mutta painoa oli silti toisessa rullassa varmaan 50kg. Kaveri kantoi verkon ja veti sen auki mulle maastoon. Sain sipsuttaa naulapussin ja vasaran kanssa perässä ja kattella kun riski mies hikoilee verkon kanssa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|