25.05.12, 22:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Laiduntavan lampaan väkirehut  (Luettu 400 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 28.06.06, 14:02 »

Vääntäkää rautalankaa Riinalle, kiitokset. Paljonko rehevällä laitumella oleva kaksosia imettävä pieni uuhi tarvitsee väkirehua? Antakaa joko määrä hatusta - puoli kiloa, kilo, puolitoista, kaksi? - tai kertokaa minkä rehuarvojen perusteella lasken ruokinnan? En omasta mielestäni löydä rehutaulukoista laitumen keskimääräistä rehuarvoa, siellä on nurmisäilörehu ja korjattu nurmi, jonka tulkitsen kuivaheinäksi. Vai onko laitumen rehuarvo sama kuin säilörehun? APUVA!!!! Millä perusteella lasken ruokinnan sopivaksi imettävälle laiduntavalle uuhelle? ??? ??? ???
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 28.06.06, 14:27 »

Väännetään, väännetään  ;D

Meillä ei paljon ole harrastettu laitdunkasvatusta (karitsat ovat laidunnkauden alkaessa jo teuraskypsiä), mutta muutaman vuoden kokemuksella sanoisin, että rehevälle laitumelle ei anneta muuta kuin suolaa ja vettä  kieli Kivennäislisää imettäville voi kyllä antaa.
Karitsoille on monesti vähän hankala järjestää karitsabaaria, joten nekin kasvavat sitten vain laitumella.

Minulla on vanha rehutaulukko ja siinä on monenmoisia laitumia. Ns normaalilaidun on
alkukesä, 100 kg N/ha/v: kl 5,91   173gsrv/ry

keski- ja loppukesä, 100 kgN/ha/v: 6,35   161gsrv/ry
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 28.06.06, 14:31 »

Kiitos Riitta! muikea hymy Lasken noilla vanhoilla rehutaulukoilla sopivat rehut ja katson sitten, miten pitkään on tarve antaa väkirehua vai onko tarvetta ollenkaan, riippuen emän karitsoiden määrästä.
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 28.06.06, 14:35 »

Jokos sinulla on Riina kaikki karitsoineet. Karitsoiko ne sinne laitumelle, vai oletko pitänyt sisällä?

Ps muista, että nuo luvut ovat todellakin vanhan rehutaukukon (1982) ajalta, taisi muuttua ne aika perusteellisesti joskus 1990-luvulla?
Minä vain elän edelleenkin "vanhaa" kantapäähän iskostettua aikaa,...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 28.06.06, 14:50 »

Riitta: mulla on olemassa laskukaava noille vanhoille rehuille ja se vanha rehutaulukko saa nyt toimia suuntaa antavana, kun ei mistään uudesta löytynyt laitumen rehuarvoja. Mikä ettei - onko nykyään todella niin, että emät ja karitsat eivät laidunna enää yhdessä vaan karitsat menee jo ennen laidunkauden alkua isoilla tilolla teuraaksi tai ne kasvatetaan eri laitumella tai jopa sisätiloissa teuraskypsiksi.

Mun uuhet karitsoivat pääosin vasta heinäkuun puolivälissä. Vasta yksi on poikinut, jälkikasvua näkyy avatarissani. hymy Mun mielestä laitumelle saa poikia kaikki, jos sääolosuhteet on hyvät, onhan se lampaalle luonnonmukaisinta, mutta jos tulee isoja poikueita tai muita ongelmia, esim. epävarma emo, pienikokoiset karitsat, niin sitten on hyvä rajata emolle oma nurkkaus laitumelle (heti poikimisen jälkeen) tai tuoda se sisälle poikimaan. Terve ja kokenut emo, joka tekee sopivan määrän hyvänkokoisia karitsoita, voi mun mielestäni poikia hyvin laitumelle. Tällöin se eristäytyy laumasta sopivaksi katsomaansa paikkaan poikimaan ja liittyy laumaan kun karitsat ovat jo leimautuneet emoonsa. En kyllä suosittele tätä jos sattuu asumaan jossain rauhallisella paikalla, jossa hiipii kettuja ja ilveksiä ja muita petoja. Meilläpäin on sen verran tiheää asutusta, ettei moisia ihan nurkissa hiivi. Jotain hyvää tässä tiheässä asutuksessakin taitaa olla.  :hymy
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: