ivar
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 04.06.05, 18:16 » |
|
Apuaaaahhh!!!!???? Lammastarhassa on muurahaisia! :o Mustia, kiiltäviä, n. puolensentin kokoisia!!! Miten niistä voi päästä eroon? Vai voiko? Ja mitä jos ne menee lampaiden turkkiin? Johan lampaat tulee ihan "hulluiksi"! Viime kesänä muurahaiset lähtivät ihan oma-aloitteisesti, mutta nyt niitä on tarhassa talven jälkeen paljon enemmän. >  Joka paikassa ja varsinkin "mökin" (suojan) luona! Onko kellään kokemuksia! Murkut ovat isompia kuin ns. sokerimuurahaiset, mitkä vierailevat meilellään sisälläkin. Lisäksi ovat kiiltäviä! Huh! Mikä olisi paras myrkky? ??? ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pirre
|
 |
« Vastaus #1 : 04.06.05, 20:16 » |
|
Itse en laittaisi muita myrkkyjä lammastarhaan kuin "muurahaisbaareja", eli pieniä laatikoita joissa on todella minimaaliset raot, joista muurahaiset menevät laatikkoon ja saavat myrkkyä. Tosin näissäkin voi olla se ongelma, että sadevesi menee laatikkoon ja huuhtoo myrkyt ulos. Eri asia on tietysti se, onko muurahaismyrkyistä oikeasti haittaa lampaalle vai ei.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Hilla
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #3 : 05.06.05, 11:44 » |
|
Ihan ekana hyönteiskirja käteen! Lajianalyysin paikka. Sokerimurkuista ei pahemmin ole haittaa, jos ne ulkona siis olevat, sisällä ongelmia on varmana. Isot muurahaiset, paksut ja mustat siis, ovat hevosmuurahaisia jotka pesiytyvät lahoon puuhun ja tuhoavat hyvin tehokkaasti ja nopeasti puuta. Ja ne purevat! Siksipä minä ainakin tuhoaisin kyseiset otukset, ainakin jos aitauksessa on vähänkin kestävämmäksi suunniteltu sääsuoja ja pelkona on, että murkut voivat levitä navettaan tai taloon. Ne tekevät yllättävän pitkiä ruuanhakureissuja ja tutkimusmatkoja, joten vahtimaan tarkasti reittejä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Jaa mää vai?
|
|
|
ivar
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 05.06.05, 18:11 » |
|
Murkut ovat vähän isompia kuin sokerimuurahaiset, mutteivät hevosmuurahaisia (luullakseni). Mustia ja pitkäjalkaisia, pienempiä kuin hevsomurkut. Luulen että asustelevat pääosin tarhan vieressä olevassa männyssä. Ainakin se mänty on täynnä (oikeesti TÄYNNÄ) niitä! En tiedä muurahaisbaarien tehosta, koska murkkuja on niin paljon. Ulkopuolelle tarhan laitoin sirotemyrkkyä, mutta eipä näy haittaavan murkkujen menoa tippaakaan. Samaten kastelin myrkkyvedellä kulkureitit, mutta ei tehonnut sekään. Olen jostain lukenut että pitäsi päästä myrkyttämään pesä ja siellä elävä ns. kuningatar. Pesää kun ei vaan tahdo löytyä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Hilla
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #6 : 09.06.05, 23:08 » |
|
Olipa hyvä linkki, Sara! Täytyypä pistää muistiin, jos tuhottavaa löytyy. Ja siellä korjattiin uskomukseni puun syömisestä; ne vaan tekevät sinne pesänsä - ja siis tuhoavat puun samalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Jaa mää vai?
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #7 : 10.06.05, 08:49 » |
|
Muurahaiset varmaankin ruokailevat männyssä. Männyssä voi asua esim. kirvoja, joita muurahaiset lypsävät. Vaikuttavatko lampaat sitten hermoilevan muurahaisten takia, vai sinä vain  ? Kyllä muurahaisia asustaa meidänkin aurinkoisissa tarhoissa, mutta lampaita ne eivät vaivaa (toisin kuin mäkärät!). Tällaisissa tapauksissa kun koetaan törmäävämme yhteen luonnonelävien kanssa, kannattaa aina muistaa, että ne luonnonelävät olivat täällä ennen meitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #8 : 10.06.05, 20:39 » |
|
Lampaat ei muuten muurahaisista välitä - jos eivät satu makaamaan liian lähellä kekoa ja saa muurahaisia turkin sisääle. Silloin ne on ihan hassuja jonkin aikaa:-) En siis näe suurempia ongelmia siinä jos tarhassa on muurahaisia kunhan ne eivät ole itse lampolassa. lampolasta ne pitää pitää poissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
ivar
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 15.06.05, 12:44 » |
|
Muurahaiset muuttivat!  Olivat juuri niitä hevosmurkkuja, jotka pesivät mm. männyissä. Myrkytin ympäristön liuoksella ja aerosolilla puunrungosta pienen matkan. Eilen niitä ei pahemmin enää näkynyt. Viereisessä männyssä (tosin vähän matkaa tarhasta) näkyi niitä olevan aivan mustana! Ei muurahaisista varmaan mitään haitaa muille olisikaan ollut: Pelkäsin vaan että pääsevät lampaiden villaan ja sillä tavalla niitä kiusaamaan. Eli tarha on nyt valmis vastaanottamaan lampaat ja vuohen! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hilla
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 29.06.05, 15:28 » |
|
Mun on jaettava tämä ihan uudenuutukainen niksini teidän kanssa: muurahaiset lähtevät kalkilla! Se on kuulemani mukaan niin kuivattavaa, että muurahainen ei sitä ympäristössään siedä. Ja kaiken lisäksi kalkkia on helppo levittää, siitä on itse asiassa hyötyä Suomen usein turhan happamassa maaperässä ja se on kaiken lisäksi vielä suhteellisen edullista! Eipä olisi mun mieleeni tullut moinen : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Jaa mää vai?
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #11 : 29.06.05, 17:42 » |
|
Kalkki tehoaa erinomaisesti myös etanoihin, suosittelen! ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
vesku
|
 |
« Vastaus #12 : 29.06.05, 23:48 » |
|
Laimenna 10% liuos ivomecista ja suihkuta suihkepullolla muurahais pesään ja ympäristöön. Loppuu kertalaakista muurahais harmit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pirre
|
 |
« Vastaus #13 : 29.06.05, 23:53 » |
|
Mahtaisikohan Coopersect toimia ivomecin tapaan? Meillä häädettiin tähän muuttaessa keskeltä pihaa valtavassa keossa asustaneet muurahaiset vedellä kastelemalla, tuossa se onnistui, kun sai letkulla päästellä niin kauan, että pesä oli täynnä. Vettä siihen kyllä kului... Mutta nyt siihen hylättyyn kekoon on muuttanut kusiaisia (siis tarkoitan niitä keltaisia pikkumuurahaisia, jotka saavat aikaan melkoisen poltteen iholla) joista en pidä sitten lainkaan. Samoja kavereita löytyy myös kukkapenkin reunakivetyksen kolosta, eikä rikkaruohojen kitkeminen ole lainkaan mukavaa niiden vuoksi. Muurahaismyrkkyjä en haluaisi käyttää, koska kissat ja vuohet pomppivat tuossa samaisessa kukkapenkissä, enkä halua ottaa riskiä niiden kanssa. Coopersect tuskin olisi yhtä paha. Tietysti tuota kalkkiakin voisi kokeilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|