11.02.12, 04:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuivaruokaa  (Luettu 734 kertaa)
Alokas Korpinen
Oinas
Poissa Poissa

« : 04.06.05, 14:19 »

Tuli tässä mieleen kun kaikkialla vihertää niin kauniisti että mitä kasveja kannattaisi kuivata lampaille talven varalle,noin niinkuin naposteltavaks?Minkä puitten kerppuja söisivät?Kertokaahan suosikkeja niin pääsen keräämään muikea hymy!
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 04.06.05, 14:34 »

Mä olen kerännyt pajua, koivua, pihlajaa, vadelmaa, mesiangervoa, maitohorsmaa ja nokkosta, mutta nokkoset menee mulla AINA homeeseen.  Kerään niitä silti, koska niitä kasvaa joka paikassa. kieli Voikukanlehtiä olen joskus kuivannut kaneille.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #2 : 04.06.05, 17:47 »

Meillä kerätään saarnia, koivua, leppää, pihjalaa, joskus mesiangervoa jne. ja nokkosia olen joskus myös kuivannut.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
villapallo
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 04.06.05, 19:50 »

Mulla lampaille maistui parhaiten nokkoset, maitohorsmat ja koivut.
tallennettu
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 04.06.05, 23:08 »

paju-koivu-pihlaja- kerppuja tehtiin viime kesänä reilusti vaikka pelkona oli etteivät kuiva kunnolla, kun ilma oli koko ajan niin kosteaa. Nokkosten kuivaamisen kanssa aloin jo olla epätoivoinen, mutta jonkin verran niitäkin pienen pienissä nipuissa viimein saaatiin kuivattua. Horsmaa meidän lähistöltä ei enää kuivattavaksi löytynyt, kun sanoin naapureille, että jos haluatte lampaiden tulevan "juttelemaan" ja takuuvarmasti rapsutettavaksi, niin ottakaan horsmaa mukaan - kävivät vieraineen aika tiuhaan lampaita rapsuttelemassa, ja horsmia ei sitten juuri löytynytkään  hymy
tallennettu
Hilla
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 05.06.05, 13:23 »

Meillä kuivattiin pajuja, koivuja, vaahteroita, tammea, pihlajaa... Mitä nyt sattui naapuri kaatamaan pihastaan ja metsästään. Joskus otimme talteen kokonaisia pajunrunkoja, koska niitä lampaat tykkäsivät järsiä talvella. Horsmat kuivuivat nopeasti, kun tein niille kuivatustelineen eli kaksi sahapukkia joiden päälle laudat ja siihen horsmat väljästi kuivumaan. Samaa käytimme myös nokkosille ja kuivasivat nopsaan. Yleensä jaksoin nyppiä horsmia joka toinen päivä, joten edellinen satsi oli sopivasti kuivunut kun seuraavan toin. Pinosin kuivuneet löyhään kasaan navetan vintille.
 Vinkkinä muuten, että maitohorsman nimi tulee sen maitoa nostattavasta vaikutuksesta. Meillä uuhet saivat sitä eritoten karitsoituaan ja vaikka on sanottava etten huomannut maidontuotannossa eroa, olivat ne hyviä naposteltavia. Ensin katosivat lehdet ja myöhemmin, paremmalla ajalla ajanvietteeksi, uuhet järsivät varretkin parempiin suihin.
tallennettu

Jaa mää vai?
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 05.06.05, 23:15 »

Moi,
meille on tulossa Katjuskalta pari pikku baa baata ensi viikolla ja kerppuja on tehty jo kovasti. Osa on koivusta ja osa pihlajasta. Syökö lampaat haavasta tehtyjä kerppuja? Meillä on niin jumalattomasti pieniä haavan taimia ympäri tonttia, että ne kyllä joutais  :hymy
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: