|
suviande
|
 |
« Vastaus #75 : 27.02.09, 20:21 » |
|
Kuinka te mittaatte tuota Ketovetia lampaalle, kun se 1 pussihan on lehmän 1 annos :  ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit 51 kipaletta, riiviövuohia 9 kpl, poni, 3 kissaa, 5 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Jatta
|
 |
« Vastaus #76 : 05.03.09, 09:34 » |
|
Me saatiin ohjeeksi, että pussi jaetaan kuuteen annokseen ja yks annos/päivä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #77 : 05.03.09, 10:52 » |
|
^ mun mielestä kuulostaa isolta tuo määrä. Olettaisin että kymmeneen jakaminen menisi lähemmäs?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jatta
|
 |
« Vastaus #78 : 05.03.09, 12:13 » |
|
Se oli silloin kun Aslakilla oli niitä virtsakiviä, että oiskohan joku maxiannos ollut kyseessä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #79 : 05.03.09, 16:40 » |
|
15g:n annospussissa on itse lääkeainetta 2,4g = 2400mg. Annostusohje sanoo annostuksen olevan 4-4.5mg/ eläinkilo. Siis, eläimen paino kg:na x 4mg = alakanttiin ja eläimen pino kiloina x 4,5 on yläraja. Annos määräytyy siis eläimen painon mukaan. Esim. Jos eläin painaa n. 90-100kg on pussin annos (2400mg) jaettava 6 osaan, joista siis yksi (400mg:n annos) sitten annetaan. Jos eläin on köykäisempi, jaetaan pussin annos useampaan osaan. 1/10 2400mg:sta on 240mg ja riittää sis n. 50-60kiloiselle eläimelle. Annostukseen vaikuttaa myös kivun voimakkuus siten, että hirmusempaan kipuun kannattaa laskea annos heti yläkanttiin (kyseisessä esim.ssä 4,5mg/kg) ja vähemmän hirmuiseen kipuun sitten alakanttiin ( 4mg/kg ) ..ja tarvittaessa jonkun ajan päästä sitten se sallittu lisävara ( 0,5mg/kg) ellei alakanttiin laskettu annos ala tehota. Oikein arveltu siis tuo, että virtsakiviin määrätty max.annos, kun on kipu karmeimmasta päästä.. toivottavasti selvensi..ettei sekottanu.. : )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #80 : 05.03.09, 16:51 » |
|
Jos eläin on köykäisempi, jaetaan pussin annos useampaan osaan. 1/10 2400mg:sta on 240mg ja riittää sis n. 50-60kiloiselle eläimelle. Mä olen antanut varmaan just tämän kokoisille kutuille/pienemmille uuhille lääkettä  Yhtään pässiä en ole joutunut sillä vielä lääkitsemään, mutta sitten menisi tuo kuudesosa pussi kun ovat pojat vähän isompia kuin nuo neidit. Kiitos kun laskit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #81 : 05.03.09, 17:31 » |
|
Me saatiin ohjeeksi, että pussi jaetaan kuuteen annokseen ja yks annos/päivä.
Samalla ohjeella myös täällä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lempilammas
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Kivara
|
 |
« Vastaus #82 : 06.03.09, 18:43 » |
|
Huh huh... On sitten mun pässi saanu hevosen annoksen ketovetiä, koska eläinlääkäri antoi ohjeeks neljännes pussia kerralla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Maikki, Kivara ja Pellava, kanoja 9 sekä Topi -kukko, kääpiöluppia 5,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... 
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #83 : 06.03.09, 22:47 » |
|
^Mulle myös eläinlääkäri on sanonut annostukseksi lampaalle tuon 1/4 osa lehmän annoksesta ensiapuna. Itse jos lääkitsen lammasta omatoimisesti (ilman eläinlääkärin konsultoimista) niin annan kyllä vain 1/10 osan lehmän annoksesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #84 : 14.11.09, 11:05 » |
|
Omaa lääkekaappiani olen nyt täydentänyt. Cuplatonia löytyy apteekista kapseleina ja pikkuinen pullo nestemäistä, josta annetaan tippoina. Mikä annostus lampaalle annetaan puhaltumiseen? Tuntui niin kovin onnettoman pienelle tuo pullo, mutta jos määrä on ihmisen annostuksen luokkaa/vähemmän, niin riittäähän siitä sitten 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #85 : 14.11.09, 17:08 » |
|
En tiedä Cuplatonin annosta lampaille mitään. Lapsille (vauvoina) olen sitä ilmavaivoihin antanut... Kokeilepas huviksesi laittaa sitä muutama tippa fairy-vaahtoiseen veteen (tai tietty mikä tahansa vaahtoava käsitiskiaine käy). Aika tehokasta kuplien hajoamista 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #86 : 14.11.09, 17:17 » |
|
Tsinnia: En vielä ottanut Cuplatonia, kun en tiennyt löytyykö sitä jostain isommassa pullossa (?). Ja kaipa se tuo nestemäinen on parempi vaihtoehto, ei kapselit  Täytyy kokeilla, kunhan ostan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkku
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Apila <3
|
 |
« Vastaus #87 : 14.11.09, 21:47 » |
|
Mietin tässä, että noita lääkkeitä on aika paljon, niin mitä teidän mielestä kannattaa lääkekaapissa olla, jos omistaa vain 6 lammasta  ? Ja kertokaas samalla mitä tarvikkeita täytyy kotoa löytyä, kun uuhet ens vuonna karitsoi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet: Päällikkö, Herkku, Perho, Loukku, Lumikki, Sirkka Pässit: Hiutu Karitsat: Hertta, Pirkka, Apila, Tankki http://erkku.nettisivu.org 
|
|
|
Talvikki
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Psk-lehmien ystävyyttä.
|
 |
« Vastaus #88 : 15.11.09, 16:30 » |
|
Cuplatonia annoin yhdelle lampaalleni joka turposi (Irmeli) tälläisen annoksen ja tokeni nopeasti eli 15 tippaa Cuplatonia ja 3 dl rypsiöljyä, otin myös kaasun sormenpaksuisella letkulla pois ja olo helpottui uuhelle heti. Nyt on iloinen tosi ahmatti viljan perään 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mun värilliset suomenlampaani: Ihana,Ilona,Ippuli,Ieva,Isabella,Iitta,Inkku,Ira,Iida,Iina,Ippu,valkea Irmeli ja musta pässi Pelson Igor.
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #89 : 06.07.10, 10:59 » |
|
Mun lampaiden lääkekaapista löytyy:
Rumelan pötsihäiriöihin Cuplaton puhaltumiseen Betadine haavojen hoitoon Coopersect ulkoloisten häätöön Axilur sisäloisten häätöön Tehobact ripuliin
Näillä ollaan aika hyvin pärjäytty. Eläinten särkylääkettä kaipailisin lääkekaappiin myös, mutta se lienee reseptitavaraa.
Otin tämän esimerkiksi. Onko nämä vielä ajankohtaisia!? Voisiko joku kirjoittaa oman lääkekaapin tähän, kun mietin, että jos kaikkia ei enää edes saa. Ainakin Coopersecti on minusta jo lopetettu. Tai niin mulle kerrottiin eläinkaupassa. Eli jos joku viittis päivittää nimillä, mitä tänäpäivänä on.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|