|
SuviA
|
 |
« Vastaus #45 : 19.11.11, 20:11 » |
|
Pitää se ilmottaa vaikkei olis korvamerkki paikallaan. mulla on pöytälaatikossa ne  En viittiny laittaa paikalleen, kun tunnen ne nimeltä, enkä saa mitään tukeja, jotka vaatii korvamerkin. Soittelee vaan eviraan, niin poistavat rekisteristä. En ole kyllä vielä soittanu. Soitan sitten kun kaikki on teurastettu. On siihen jotain lomakkeitakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sumu
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #46 : 20.11.11, 20:49 » |
|
Mä niin ihailen teitä! Musta olis niin paljon lampaalle parempaa joutua paistiksi kotioloissa ja haluaisin itse oppia teurastuksen. Mutta en vaan tiedä kykenenkö siihen  Siis ei se palottelu sun muu, mutta eläimen tappaminen.. Miten muilla, oliko ennen ensimmäistä teurastuskertaa epävarma olo, että kykeneekö touhuun? "Turtuuko" siihen, vai tuntuuko homma aina yhtä ikävältä? Kävittekö jossain ensin katsomassa kuinka homma tapahtuu? Mä haaveilen muutenkin omavaraisuudesta, että toi olis aika kätevä taito.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Liikaa määmäitä jo lueteltaviksi <3 Lisäksi pari koiraa, pari vuohta, kissa, kani, marsu ja kukko 
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #47 : 21.11.11, 08:55 » |
|
Ei siihen turru, mutta se että onnistuu ja tietää saavansa tapettua kivuttomasti ja nopeasti, antaa varmuutta. Eli se varmuus tekee siitä "helppoa" Viimeisin meni minulla niin hyvin! Nyt olen oppinut, ettei sitä tapettua tarvitse pelätä ja pitelin vielä päätä oikein hyvin taaksepäin kun laskin verejä pois. Niin veri pääsi oikein tulvimalla tulemaan ja loppu oli ohi todella nopeasti. Eli tainnutus, nopee iso viilto leuan juureen, pään ollessa takana. Ja pidetään sitä päätä kiinni ja siis takana. = todella nopea loppu  Nyt en enää jännitä. Minä siis aina jännitän sitä, että saanko sen kuolemaan äkkiä!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #48 : 25.11.11, 17:09 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #49 : 07.12.11, 18:55 » |
|
Viimenen pässi teurastettu. Villa oli päässy liian pitkäksi ja nahkaa oli raskas käsitellä. Pässillä oli lujemmassa kuin uuhilla ja sen sisällä ei ollut ihraa paljoakaan. Munuaiset oli kyllä täysin rasvan peitossa, että ei se tainnut laiha olla, mutta paljon vähemmän rasvaa kuin uuhilla?? Miksi?? Olen poikki... Tuo taljan kaapiminen rasvoista ja lihoista on ihan hirveetä.. Nylkyveitsi oli hyvä. Viimeksi käytin pitsaleikkuria, kun ei ollu kunnon puukkoa. Mutta ihan kohta kokeilen vuohen nahan parkitsemista. otan sen koe kappaleeksi ja teen sen perinteisen leseparkituksen. Minulla ei ole ihan samoja aineita, joten joudun arvioimaan Novaltanin määrän. Laitan sen Alunan tilalta. Jos jollain on kokemusta niin kertokaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #50 : 16.12.11, 09:31 » |
|
Uuhet tuppaavat olemaan luonnostaan rasvaisempia kuin pässit. Naisille sitä vaan kertyy aina  . Tänä syksynä teurastettiin ekaa kertaa karitsat pitkällä villalla. Tuleehan niistä komeita taljoja, mutta sen verran enemmän se vaati työtä ja nysväystä että jatkossa teen pitkävillaisia vain tilauksesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
Lammas67
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #51 : 16.12.11, 10:57 » |
|
Tuo taljan kaapiminen rasvoista ja lihoista on ihan hirveetä.. Nylkyveitsi oli hyvä. Viimeksi käytin pitsaleikkuria, kun ei ollu kunnon puukkoa.
Tuttavapiirissä on henkilö, joka on ammatiltaan teurastaja ja ollaan hänen kanssaan otetettu talja pois kotona teurastetuilta. Täytyy kyllä sanoa, että ammattilaista on ilo katsella ja taljaan ei jää yhtään rasvaa tai lihaa. Puukkoa käytetään tosi tosi vähän. Valitettavasti vaan en osaa sitä täällä kunnolla kokonaisuudessaan selittää.... Esimerkkinä kyljet käsitellään siten, että lammas makaa selällään telineessä, jossa se pysyy paikoillaan (siis selällään). Koska maha on auki, otetaan toisella kädellä taljasta kiinni ja toinen käsi työnnetään lihan ja taljan väliin. Kun saadaan alku, nyrkillä painetaan ja toisella kädellä vedetään talja kyljistä niin pitkälle kun se lähtee. Näin saadaan periaatteessa koko talja kyljistä irti, ettei siihen jää yhtään lihaa tai rasvaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #52 : 16.12.11, 12:33 » |
|
Ahaa, minulla ei ole sitä teuraspukkia. Se olis tossa hyvä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kristiina
|
 |
« Vastaus #53 : 16.12.11, 12:54 » |
|
Jep, teuraspukki on hyvä. Meilläkin on se tehtävälistalla - viimeksi lainattiin tutulta. Oleellista on pingottaa nahkaa tiukalle, jolloin näkee hyvin sen, mistä kohtaa nahka on ohuella kalvolla kiinni lihassa. Kun vetää nahkaa kireälle, ei tarvitse kuin terävällä puukolla sipaista kalvoa, ja nahka irtoaa. Tietyistä kohdista irtoaa tuolla nyrkkimenetelmälläkin helpohkosti (kyllähän se vähän voimaa vaatii).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #54 : 16.12.11, 21:59 » |
|
Mä laitan takajaloista roikkumaan, avaan jalat ja vetämällä irti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #55 : 16.12.11, 22:02 » |
|
Pauliina, kun vedän jää nahkaan kylkilihat. miten estät sen??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #56 : 20.12.11, 00:53 » |
|
Puukolla apuja jos niin käy, mutta kyllä mä olen saanut sen irti niin, ettei kylkilihat jää siihen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
N.Pilz
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #57 : 21.03.12, 22:02 » |
|
Viimenen pässi teurastettu. Villa oli päässy liian pitkäksi ja nahkaa oli raskas käsitellä. Pässillä oli lujemmassa kuin uuhilla ja sen sisällä ei ollut ihraa paljoakaan. Munuaiset oli kyllä täysin rasvan peitossa, että ei se tainnut laiha olla, mutta paljon vähemmän rasvaa kuin uuhilla?? Miksi?? Olen poikki... Tuo taljan kaapiminen rasvoista ja lihoista on ihan hirveetä.. Nylkyveitsi oli hyvä. Viimeksi käytin pitsaleikkuria, kun ei ollu kunnon puukkoa. Mutta ihan kohta kokeilen vuohen nahan parkitsemista. otan sen koe kappaleeksi ja teen sen perinteisen leseparkituksen. Minulla ei ole ihan samoja aineita, joten joudun arvioimaan Novaltanin määrän. Laitan sen Alunan tilalta. Jos jollain on kokemusta niin kertokaa  Moro, Meillä kävi tänään teurastaja, itseasiassa lähti tuossa tunti sitten. Kertoi että lammas on nyrkillä nyljettävä, tapahtuu seuraavasti. Tainnutus -> verenlasku -> nosto kahden laudan päälle jossa metriset halot molemmin puolin, ei naulattunakaan tarvitse olla. Ensin poikkastaan etukintut (kyynerpään?) kohdalta, pieni viilto jo rusautus yli. sitten tehdään rintalastaan viilto noin 20cm pitkä. ainoastaan nahan läpi. hieman aloitetaan veitsellä, että nahkan saa noin 3cm matkalta irti. sitten kääritään hihat ja vasemmalla kädellä nahkanreunasta kiinni. oikea nyrkissä nahkan alle. sitten vaan nyrkillä työstetään nahka kauttaaltaan ympäri. Nahkaan ei jäänyt yhtään rasvaa ja nahkan irroitus kesti ehkä 40sec. sitten leikataan pallit pois ja mulkku. katkastaan takajalat ja irroitetaan kieli + pää. tämänjälkeen nostetaan koukkuihin roikkumaan ja jatketaan normisti. peräsuoli irti -> varsinainen avaus sisuskalut talteen -> henkitorvesta otetaan pieni pätkä jolla solmitaan ruokatorvi umpeen suolet ulos. ylimääränen rasva pois ja se olikin sitten siinä. Nyt meillä roikkuu suihkuverholla peitetty pässi nimeltänsä Paisti liiterissä. Viikonpäästä palottelu ja pääsiäinen on pelastettu.  veistä ei käyttänyt tuossa taljan irrottamisessa kuin avausviillossa raajoissa ja hännässä. eli kun piirsi taljan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #58 : 21.03.12, 22:58 » |
|
Miekin oon harrastanut asiaa .. aika tavalla.. nyt etin viiltohanskaa.. meinas irrota sormenpää tänään, kun paisteja siistin pakastusta varten.. saas nähdä miten onnistuu huomenna näpyttely tietsikalla, kun on se leipätyö, nyt VÄHÄN tökkii.. katelin että ent etola niitä myy, ja olis myös naisen käteen sopivia.. tovottavasti on tossa kaupungin myymälässä hyllytavarana, menee muuten ensiviikonloppo.. himppasen työlääksi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #59 : 22.03.12, 12:41 » |
|
N.Pliz Taidan kokeilla ensi kerralla tuota tyyliä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|