Olen ainakin yksi niistä Lounais-suomalaisista,joka on suden nähnyt ja vieläpä lauman. Toki on selvää,että kaupunkilaiset jotka väittävät nähneensä suden,tuskin ovat kaikki oikeasti sutta nähneet. Mutta minua harmittaa kun ei uskota,että moni täällä on oikeasti suden nähnyt. Kyllä maalla asuva eläimiä paljon nähnyt varmasti suden tuntee. Itse sain vielä varmistuksen susipuhelimesta,kun olivat pantasudet laumansa kanssa liikkeellä ja meinasivat siis viedä meidän rakkaat lampaat. On miehenikin suden nähnyt,tehokkaalla taskulampulla näytti sudelle tietä

Ei meinaan pelänny yhtään hukka ihmistä,vaan jatkoi kaikessa rauhassa menoaan. Ja nämäkin jäljet varmistuivat suden jäljiksi.
Sitä olen ihmetellyt,kun aina väitetään,että ihmiset luulee koiria susiksi,että mistä niitä koiria yhtäkkiä tänne on niin paljon tullut ja kun vielä laumoissa liikkuvat ja ovat toistensa kanssa samannäköisiä.

En tiedä onko Itä-Suomen sudet sitten erilaisia,mutta täällä on ainakin selkeästi aivan liian kesyjä ja ihmisiä pelkäämättömiä susia. Suuri epäilys vielä edelleen,ovatko nämä kyseiset sudet edes susia vai koirasusia. Nämä paikalliset sudet liikkuvat jatkuvasti ihmisten pihoissa,eivät pelästy ihmistä eli eivät mielestäni ole normaalisti käyttäytyviä susia. Ja todellakin niitä pitää varoa,ovat aivan arvaamattomia otuksia.
Aitaamiseen sen verran kommentoin,että meillä on ensi kesänä n.65 emolehmää ja 65 vasikkaa +hiehot ja kymmenkunta lammasta. Laidunala on aika hulppea eli susiaitaa tarvittaisiin ehkä n.5km! Kukapa sellaisen tekee,huoltaa jne. Meillä on lisäksi laidunkierto sellainen,että muutaman vuoden välein pitäisi aita purkaa ja tehdä taas uudelle lohkolle. Ei onnistu ei

Laumanvartijakoirat on ja itse nukutaan laidunkaudella vain toisella silmällä,että ollaan heti paikalla,jos koirat nostaa metelin. Tämän meidän eläinlauman vauhkoontuminen ja karkaaminen on jo aikamoinen katastrofi,vaikka yhtään eläintä sudet ei ehtis tappaa.
Mun mielestä kaikki pihapiirissä liikkuvat sudet pitäis saada tappaa,ei ne siitä loppuis vaan loput oppisivat "oikeiksi" susiksi ja karttaisivat ihmistä niinkuin kuuluu.