25.05.12, 22:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ikäneidot ja vanhat herrat  (Luettu 1053 kertaa)
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« : 01.02.12, 22:49 »

Mielenkiinnosta kyselen vanhimpien lampaittenne ikää? Meidän kolme vanhinta täyttävät 12 vuotta huhtikuussa.
tallennettu
tarmo
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 03.02.12, 11:46 »

Meidän vanhimmat kolme uuhea ovat vasta 8-v... Kaksi niistä on ekat meille tulleet ja yksi on tullut aikuisena myöhemmin.
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 03.02.12, 16:24 »

Mua tässä sellainen asia mietityttää, että kun meillä nyt on 4 lammasta ja niistä kolme on pian 12 vuotiaita ja neljäs "vasta" 9v , niin mitäpä sitten, kun nuo vanhimmat tuosta kuolee pois? Olen tullut siihen tulokseen, ettei meille enää lisää lampaita oteta. Lampaat ovat ihania ja helppoja lemmikkejä (meidän siis ovat lemmikki statuksella) muuten, mutta kun joka loppukesästä tuo lampolan pehkun hävitys ja vastaanottajan löytäminen on työn ja tuskan takana ja todellinen stressin aiheuttaja, niin olen ajatellut vaihtaa lampaat muutamaan kanaan ja kukkoon. Mutta siis ongelma on se, että mitäpä tehdä tämän jo kovasti vanhentuneen lauman viimeiseksi jäävälle jäsenelle, sitten kun aika on muille koittanut? Taitaa olla vanhalle lampaalle liian stressaavaa siirtyä uuteen laumaan, eikä tarjokkaita ottajiakaan varmaankaan löydy. Olisiko järkeä yrittää löytää lainalammas ylläpitoon tämän viimeiseksi jääneen loppuelämäksi vai olisiko sekin kaikille osapuolille (sekä lainalampaalle, että omallemme) liian stressaavaa. Olisiko kuitenkin vähiten stressaava vaihtoehto lopettaa viimeiseksi jäänyt lammas heti? Sekin kyllä tuntuisi pahalta, jos ko. lammas olisi vielä ihan hyvässä lyönnissä  öööäää. Mielipiteitä kuullaan mielellään.
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #3 : 03.02.12, 19:54 »

Miun mielestä kunniakkain päätös myös lemmikkilampaan elämälle on palvattuna ruokapöydässä. Aika vanhastakin saa hyvää palvia, jos on osaava tekijä, ja on se minusta jotenkin parempi kuin vanhuuteen kuoleminen tai Honkajoelle toimitus. Hautaaminenhan itseasiassa taitaa olla periaatteessa kiellettyä, mutta mitähän viranomaiset tykkäisi, jos lampaan kuoppaisi lemmikkieläinten hautausmaalle?

Osa lampureista ei toki syö itse lammasta ja osa taas syö, eli se on ihan sellainen makuasia ja mielipidekysymys. Mutta periaatteessa meidän kulttuurissa lammas on syötävä eläin, toisin kuin monet muut lemmikit, ja jos ei sitä syödä, niin minusta se on vähän kuin haaskausta.

Vaikka päinvastainen näkemys on yleisin, minusta myöskään lampaan yksin pitäminen ei ole sille välttämättä ahdistavaa, jos se on lemmikki ja siis ihmisten kanssa paljon tekemisissä. Meillä ennen pidettiin kesällä pässiä tai joskus uuhta puukarsinassa pihalla "ruohonleikkurina", ja ihan tyytyväinen se oloonsa oli. Huutaahan se aluksi, jos on muita lampaita kuuloetäisyydellä. Laitumella toki lampaan on parempi olla laumassa.

Meillä on vanhin 9-vuotta ja nyt odottaa kolmosia. Viime keväänä teki vain yhden, ja aattelin että se on jo tullut vanhaksi. Mutta saa nähdä, miten nyt menee. On myös lauman paras uuhi, jolta mielellään jälkeläisiä eloon jättäisi.
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 04.02.12, 10:58 »

No meidän kasvissyöjäperheessä ei tule kysymykseen tuo palvaus ruokapöytään  öööäää. Vanhuuteen kuolemista en myöskään pidä eettisesti epäilyttävänä, koska olenhan minä lampaideni tilaa valvomassa, enkä halua niiden kärsivän, joten eläinlääkärin piikillä homma sitten viimeistään hoituu riittävän ajoissa. Sitäpaitsi vanhuuteen kuoleminenhan on luonnollinen asia. Voisin antaa ruhot kyllä esimerkiksi vaikka haaskoiksi luonnonsuojeluporukalle tai sitten koirille ruuaksi, mutta kun sekään ei käy jos piikillä joudutaan lopettamaan. Mitenkäs on lampaan ampumisen laita, jos jotain metsämiestä pyytäisi lopettamaan? Saako niin tehdä? Ja onko se varmasti nopea ja vähän kärsimystä tuottava?
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #5 : 04.02.12, 11:39 »

Metsämiehet on usein lihansyöjiä, ja jos sattuu sellainen, joka ymmärtää hyvän päälle, vie lampaan kokonaisena ja saattaapa jopa maksaa siitä vähän. Ja he kyllä osaa lopetuksen nopeasti ja kivuttomasti.

Vanhuuteen kuoleminen ei tarkkaan ottaen ole luonnollinen asia, sillä luonnossa vanhuuden jo heikentämät saaliseläimet (kuten lampaiden esi-isät) joutuivat petojen syömäksi. Vanhuuteen kuoleminen on oikeastaan tyypillisintä ihmiselle, ja siitä miten eläin sen kokee, en kyllä osaa sanoa suuntaan enkä toiseen. Varmaan lemmikin omistaja itse tuntee lemmikkinsä parhaiten ja tietää milloin sillä on hyvä olla ja milloin ei, ja osaa tehdä tarvittavat päätökset oikeaan aikaan.

tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 04.02.12, 21:04 »

Mitenkäs on lampaan ampumisen laita, jos jotain metsämiestä pyytäisi lopettamaan? Saako niin tehdä? Ja onko se varmasti nopea ja vähän kärsimystä tuottava?

Suosittelen lämpimästi pulttipistoolilla tainnuttamista, tai teurastamoa, jossa kyseisen eläimen lopettamiseen on rutiini (tai rutinoitua lampuria).  Olen kuullut juttuja kylläkin kokeneista metsämiehistä, mutta lampaan ampuminen ei ole onnistunut vaan on jouduttu ampumaan useaan otteeseen. Naudan tainnuttamista olen myös itse nähnyt kun on ammuttu muutama sentti ohi (taas ihan ns. ammattilaiset asialla) ja nauta on jouduttu ampumaan monta kertaa surullinen

Pulttipistooli onnistuu varmasti kokeneelta tainnuttajalta, koska siinä pistooli asetetaan varmasti päähän kiinni, eikä ohiampumisen vaaraa ole. Itse en ole kokenut silloin ensimmäisinäkään kertoina epävarmuutta pulttipistoolia kohtaan. Muita aseita "pelkään" enkä halua opetella niitä käyttämään.

Ilmeisesti lampaan ampumisen ongelmana on ollut myös se, että se on koitettu ampua edestäpäin "risti korvasta silmään ja ammutaan keskiosasta hieman jommallekummalle sivulle". Vanhoilla pässeillä varsinkin on niin kova otsa, että vaatii millilleen oikean kohdan jos haluaa ampua edestä.
tallennettu

Erkku
Pässi
Poissa Poissa

Sävy ja Sointu

« Vastaus #7 : 06.02.12, 11:49 »

Meillä täyttää vanhin lammas jo 13 vuotta  hymy Ei kyllä ole koko elämäänsä meillä viettänyt, mutta hyvin tuntuu porskuttavan laumassa eikä mitään ongelmia ole. Sitten meillä on pari 11 vuotiasta (jotka saivat vahingossa karitsat syksyllä ja toinen sai kaksostytöt) ja 10-ja 9-vuotiaitakin löytyy jokunen. Ja uuhia kaikki.
tallennettu

160 lammasta, Lyyli-pyrre sekä Misu-kissa hymy
Käy kurkistamassa blogiani: www.lahjalyyli.blogspot.com
Morriz
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 06.02.12, 12:40 »

Vanhin uuhi vuosimallia -97, eläkkeellä ollut jo useamman vuoden ja nyt näyttää siltä, että Tähtisilmän saa päästää ikuiseen lepoon. On melkein aina tiineiden kanssa, että pääsee parempaan ruokaryhmään. Minun ensimmäisen lampaan tytär joten tunnesyistä on pidetty, itse päästän päiviltä kun aika koittaa ja samalla tavalla kuin kotiteurastettavatkin eli pulttipyssyllä eikä varmasti kärsi. Tätä ei kyllä syödä vaan haudanlevossa on paikka muutaman muun unohtumattoman yksilön seurassa.
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 06.02.12, 13:45 »

Pykälien mukaan  raatokeräilyn piiriin kuuluvalla alueella ei saa haudata - tai ainakin pitää irrottaa kallo, aivot ja silmät mukaanlukien, risat ja selkäydin sekä perna ja sykkyräsuoli. Ovat siis TSE-riskiainesta.  OLenko ymmärtänyt oikein: haudata ei saa loppujakaan, mutta syödä saa?  Entä luut ja teurasjätteet?  Vai kuinka se oikein on?

Siinä sitten kotieläinten anatomian ja fysiologian oppikirja kädessä saatellaan  vanhaa ystävää....
tallennettu
Morriz
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 06.02.12, 15:07 »

Pykälien mukaan  raatokeräilyn piiriin kuuluvalla alueella ei saa haudata - tai ainakin pitää irrottaa kallo, aivot ja silmät mukaanlukien, risat ja selkäydin sekä perna ja sykkyräsuoli. Ovat siis TSE-riskiainesta.  OLenko ymmärtänyt oikein: haudata ei saa loppujakaan, mutta syödä saa?  Entä luut ja teurasjätteet?  Vai kuinka se oikein on?

Siinä sitten kotieläinten anatomian ja fysiologian oppikirja kädessä saatellaan  vanhaa ystävää....

Kyllä hautaan menee vaikka pykälissä lukisi mitä. Joissakin tilanteissa säännöt on vain tehty rikottaviksi, kyllä minulle tulee sen verran kuluja raatokeräilystä vuodessa, että turha on tuota jännittää, eikä sellasta virkamiestä löydykkään joka tulee perustelemaan mulle henkilökohtaisesti miksi en vanhaa ystävääni saa hautaan laittaa.
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 06.02.12, 15:22 »

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että jos jossain on kansalaistottelemattomuuden paikka, niin tässä!
tallennettu
Rusina
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 06.02.12, 19:11 »

Meillä vanhin mamma on 9-vuotias ja odottelee hyväkuntoisena maaliskaritsoita. Uuhi on viettänyt alun elämästään lemmikkinä ja tehnyt tähän mennessä vasta kolmet karitsat. On hyvä emo ja jättää jämeriä jälkeläisiä, joten toivon etteivät nämä ole vielä viimeiset. Tämä uuhi varmaan jää katraaseen eläkemummoksi pusi pusi.
tallennettu

Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs muikea hymy
Lambiino
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 06.02.12, 20:48 »

Kukas sitä pystyy tutkimaan,jos sanoo tarkastajille,et syöty on piru Teurasjätteet kun toistaiseksi saa haudata. Kyllä mullakin taitaa ajan koittaessa nuo lemmikit saada arvoisensa lopun haudassa,eikä missään raatojenkeräilyn kontissa öhh Naudalta pitää lähettää (yli 72kk vanhoilta kotona teurastettavilta) pieni osa aivoista bse-tutkimukseen,loput teurasjätteestä saa haudata. Tiedä sitten,jos jotain tutkimuksista löytyisi,pitääkö kaivaa jätteet kiireen vilkkaan kuopasta pois sarkastinen Mites lampaan kohdalla? Saako kaikki teurasjätteet haudata toistaiseksi vanhoillakin eläimillä?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 06.02.12, 22:43 »

hudi, jos päädyt ampumiseen. niin muista neuvoa oikea paikka. Se ei ole otsaan vaan sinne korvien väliin päälakeen. Muuten voipi epäonnistua ja lopetus muuttuu kauheeksi
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: