25.05.12, 21:56 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Paljonko villaa?  (Luettu 730 kertaa)
Rustiina
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 01.02.12, 01:18 »

Oliskos kellään heittä minkäänmoista noin-arviota paljonko suomenlampaasta saa keskimäärin käyttökelpoista villaa jos se keritään kaksi kertaa vuodessa? Siis kiloissa häh...
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 01.02.12, 08:36 »

4-6kg???
Riippuu niin villan laadusta ja likaisuudesta.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #2 : 03.02.12, 11:57 »

Mulla tulee yhdestä lampaasta noin 2 kg villaa/vuosi, huonot/likaiset maha- ja persvillat heitän pois. Jostain lampaasta voi tulla jopa vähemmän kuin kilo/kerintä, joistain enemmän kuin kilo, mutta siis keskimäärin se pari kiloa/vuosi.
tallennettu

Rustiina
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 05.02.12, 01:53 »

Kiittää vastauksista, avarsi paljon ajatuksia. Onkohan isoja rotukohtaisia eroja villan kasvussa? Noilla määrillä sais olla aika monta bäätä että riittäis huovutettavaa koko vuodeksi tai edes kilot karstattavaksi.... Suomenlampaan villa kai käsittääkseni helpoiten huopuvaa, pitääkö paikkansa? Ihan alottelijana kyselen kun hirmuinen lammaskuume taas iskeny, eikä toi huovutusharrastuskaan sitä yhtään vähennä kieli
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 05.02.12, 08:54 »

Suomenlampaan villa on parasta huovutusvillaa IMHO,

Mutta lammaskohtaisia eroja on.

Tiukka tapulinen villa on helppo puhdistaa, mutta hankalempi karstata, löysä tapulinen on tosi helppo karstata mutta monasti roskaisempaa.
Kolme lammasta on sellanen minimi, mitä pitää ja näin kokemuksesta voin sanoa, että kyllä sitä villaa tulee sen verran, että riittää touhua.
Villan pesu ja kuivaus ja karstaus on isotöistä hommaa ja se puhdistus.

Kannattaa aloittaa siitä kolmesta jos vaan harrastuspohjalla. Ja sitten lisäät lampaiden määrää.

Katsos, munkin myllyllä voi karstata 50g kerrallaan, kyllä sitä saa 6 kiloon aika monta levyä tehdä hymy
Ja kaikki se esityö ennen sitä.

Otat kolme lammasta ja hoidat ne siten, että eivät roskaannu ja likaannu. Saat varmasti huovutusvillaa sen 2-3 kiloa per kerta.
Huovutusvillan ei tarvitse olla ykköslaatua!!
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 05.02.12, 13:17 »

Mä menen aina ton pesuvaiheen ohi. Helpottaa kummasti työmäärää.  reteä
Olen huovutellut kaikenlaista tuosta pesemättömästä rasvavillasta ja hyvin huopuu ja ihanalle tuoksuu.
Ymmärrän että kehrättäväksi menevä villa pestään (ei kaikki pese sitäkään) mutta ei huovutettavaa tarvitse pestä.

Tietenkin riippuu minkälainen huovutusvimma kysyjällä on.... muikea hymy  Mulle tulee kuudesta lampaasta aika kivasti huovutusmateriaalia kun vielä lisäksi ostan kaikkia ihania värillisiä villoja...  Mutta aloittaisin kolmesta minäkin...

Nyt alan just pakkaspäivän kunniaksi tekemään lapasia affevillasta.
« Viimeksi muokattu: 05.02.12, 13:19 kirjoittanut Dee » tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 05.02.12, 13:35 »

Minä pesen koska en viiti karstata sisällä pesemätöntä villaa.
Mulla oli kesän pukkikin nuitten seassa ja kaikki villat haisi pukille.
Nyut ei ole pukkia, mutta kyllä nuo mun villat haisee pesemättömänä aika voimakkaalle. Johtuukohan pässistä?
Sehän on nuitten seassa.

Ulkona kesällä olen karstannut pesemätöntä, mutta mylly menee likaisemmaksi.

Joten itse tykkään nykyään pestä kaikki villat saman tien kun olen keriny.

Siten saan myös ne likaiset villat käyttöön. likaisimpia liotan kylmässä vedessä ja vaihtelen kunnes on pahin paska pois. Sitten pesen normaalisti, miedossa saippua vedessä.
Puhtaimmat vain liotan kylmässä.
Linkoan aina pyykkikoneessa, niin kuivuvat nopeemmin.
Vain ihan kylmiä voi lingota.

tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #7 : 06.02.12, 09:01 »

Mun kokemuksen mukaan Kainuun harmas huopuu vielä helpommin kuin Suomenlammas, koska harmas on yleensä ottaen pehmeämpää, toki yksilökohtaisia eroja on. Mä pesen kaiken villan, myös sen huovutukseen menevän, koska ennen huovutusta karstaan villan myllyllä ja en halua myllyn menevän tukkoon liiasta rasvasta ja liasta. Kukin tekee tietysti tavallaan.

Paljon on myös eroja villankasvussa niin rotu- kuin yksilökohtaisesti. Mulla on yksi Suomenlammas joka tekee hirmu paksun ja pitkän villan aina. Toiset lajitoverinsa tekevät ns. "normisadon". Rygjat kuulemma ovat erittäin hyviä villantuottajia vaikka villa onkin vähän karkeampaa kuin SL:n villa. Mulla on yksi Rygja ja se näyttää nytkin valtavalta! Villavuori hämää silmänisku
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 06.02.12, 09:52 »

Nuissa on varmaan eroja. Olen huovuttanut harmaspässin villaa ja se huopu tosi huonosti??

tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #9 : 06.02.12, 14:04 »

Tottakai on yksilöllisiä eroja kuten jo aiemmin mainitsin, mutta sanoinkin että yleensä ottaen harmas on pehmeämpää kuin SL. Jos oot yhden pässin villalla koittanut huovuttaa niin se on vielä pintaraapasu harmaksen villasta. Mulla on omaa kokemusta neljästä eri harmaksesta ja kaikkien villa on ollut pehmeämpää kuin mun yhdenkään SL:n. Ja siis mullakaan ei ole omaa kokemusta kauhean paljon harmaksista, mutta tunnen kasvattajia joilla on enempi harmaksia ja villat ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta olleet tosi pehmeitä ja huopuneet hyvin.
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 06.02.12, 22:39 »

hui kauhistus no sattupa mulle huono tuuri, minä automaattisesti ajattelin kaikki yhtä karkeiksi
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 06.02.12, 22:52 »

Kiva olis päästä kokeilemaan harmasvillan huovutusta.
Mä huovutan myös affevillaa. Sehän on karkeampaa ja aina ehtii kasvamaan aika pitkäksi ennen kerintää mutta kyllä sekin huopuu kun jaksaa survoa  muikea hymy Sitä on myös kiva sekoittaa SL-villaan.
tallennettu
tirlittan
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 07.02.12, 21:27 »

Mulla on suomenlampaita ja yksilöerot on huimia. Keskimäärin 10 vuoden mutukokemuksella valkoisista tulee eniten ja ruskeista vähiten villaa, mustat on useimmin rasvaisimpia, pässien villa karkeampaa kuin uuhien ja ruokinta ja säät vaikuttaa myös vähän. Mulla on esimerkiksi uuhi joka tuottaa 5 kg vuodessa tiukkatapulista pehmeää raaka-ainetta ja toinen joka tiputtaa villat tiineysaikana eli vuosisato vissiin vain kilo...
tallennettu

suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #13 : 08.02.12, 08:33 »

^ 5 kg!!! Huh mikä villantuottaja! Toi on aika harvinaista varmaan  hui kauhistus Itse asiassa tää mun hillittömän pehkon tuottava SL on just valkoinen hymy Ja just tossa kun katselin niin mun ainoalla ruskealla on kaikista lyhin villa, että toi sun teoria saattaa pitää hyvinkin paikkansa hymy Tosin mulla tää valkoinen on se rasvaisimman villan omaava.
tallennettu

Rustiina
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 09.02.12, 23:07 »

Hävettää myöntää laiskuuteni, mutta suunnittelin lähettäväni villat karstattavaksi johonkin kehräämöön ja lankaakin niistä olisi kiva vähän saada samalla.. Tuttavalta saatuja raakavilloja olen nyt vuoden puljannut käsikarstoilla ja myllyllä eikä yksinkertaisesti kärsivällisyys riitä siihen puuhaan. Mikäs se minimi kilomäärä oli minkä kehräämöt ottaa karstattavaksi? 
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: