|
Rusina
|
 |
« : 31.01.12, 10:42 » |
|
Uteliaisuuttani kyselen mitkä suomenlampaan isälinjoista ovat alun alkaen olleet harvinaisimpia ja mikä on tilanne nyt? Omien lampaideni linjoista tiedän sen verran, että 18. on yleinen ja 25. harvinainen. Mitä muita harvinaisia linjoja on elossa? Onko joku linja jo kadonnut?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs 
|
|
|
satuaa
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
www.aholaidantila.fi
|
 |
« Vastaus #1 : 31.01.12, 13:35 » |
|
Suomenlammaspässilinjoja on ollut 67, mutta sukulinjoja v.2010 oli enää 39 ja monet niistäkin harvinaisia. Jalostusoppaassa on esiteltyinä linjat ja sitä saa tilattua Kaie Ahlskogilta Proagriasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #2 : 06.02.12, 19:05 » |
|
Kirja tilauksessa...
Voisitko satuaa (tai joku muu) listata tänne lyhyesti ne linjat jotka vielä ovat olemassa ja niistä harvinaisimmat? Kiinnostaisi varmaan muitakin kuin minua tietää omien lampaiden isälinjojen tilanne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs 
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #3 : 20.02.12, 17:21 » |
|
Vastaanpa sitten itse, kun sain monisteet...  Marraskuussa 2007 eniten käytetyt linjat olivat 18, 34, 43, 19, 7 ja 23. Harvinaisimpia 2007 olivat (alle 10 kpl) linjat 1,3, 5, 8, 13,15, 16, 20, 21, 25, 30, 31, 45, 47, 48, 49, 53, 56, 57, 58, 59, 60, 62 ja 65. Noista kaiketi osa on sen jälkeen kadonnut. Lisäksi löytyy maininnat linjoista 66 ja 67, jotka lienevät myös harvinaisia? Uudempia tietoja en löytänyt. Kuinka monella lampolalaisella on jotain noista harvinaisimmista linjoista?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
miikku
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 20.02.12, 18:04 » |
|
Jos yhtään oikein ymmärrän, niin meillä on linjaa 65 oleva pässi =)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #5 : 20.02.12, 18:51 » |
|
Meillä 25 ja 30 =)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #6 : 20.02.12, 19:29 » |
|
15
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #7 : 20.02.12, 21:27 » |
|
Kuinkas se olikaan, eikös jossain mainittu myös nuiden isälinjojen värit? Muistelen sitä, kun etsiskelin ruskeaa pässiä.
Mulla on ruskea pässi linjaa 21 (Haltialan Simeonin jälkeläinen ja jostain muistan tutkineeni, että linja olis 21 - korjatkaa jos olen väärässä!) ja valkoinen pässi (joka kantanee ruskeaa väriä, joska siinä on kolikon kokoinen ruskea pilkku), jonka isäksi minulle on papereissa kerrottu olevan Ruuhensuon Tiitoffi eli mikäs sen linja mahtaa olla? Myönnän, että ei ole tullut tutkittua....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Kristiina
|
 |
« Vastaus #8 : 20.02.12, 22:10 » |
|
Meillä linjoja 30 ja 31.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aholainen
|
 |
« Vastaus #9 : 20.02.12, 22:11 » |
|
meillä on ainaskin linjaa 33...siis19,33,18,23,59. Siinä meidän repertuaari. Mikähän tuo 33 ku ei sitä ollut ees luettelos. Onkos se kantakirjauksen puutetta?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.02.12, 22:15 kirjoittanut Aholainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
tilda
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 20.02.12, 22:34 » |
|
Kuinkas se olikaan, eikös jossain mainittu myös nuiden isälinjojen värit? Muistelen sitä, kun etsiskelin ruskeaa pässiä.
Mulla on ruskea pässi linjaa 21 (Haltialan Simeonin jälkeläinen ja jostain muistan tutkineeni, että linja olis 21 - korjatkaa jos olen väärässä!) ja valkoinen pässi (joka kantanee ruskeaa väriä, joska siinä on kolikon kokoinen ruskea pilkku), jonka isäksi minulle on papereissa kerrottu olevan Ruuhensuon Tiitoffi eli mikäs sen linja mahtaa olla? Myönnän, että ei ole tullut tutkittua....
Simeoni on linjaa 18 ja Tiitoffi harvinaista linjaa 59.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #11 : 21.02.12, 08:56 » |
|
Simeoni on linjaa 18 ja Tiitoffi harvinaista linjaa 59. Kiitos! Ruskean pässin vaihto kun tulee ajankohtaiseksi, niin täytyy katsoa löytyisikö säilytettäväksi jotain harvinaisempaa linjaa. Ja tuolle valkoiselle siis jos etsis morsiamen, niin sais sen harvinaisen linjan säilymään. Tuli mieleen, että olisiko myynti-ilmoituksissa hyvä kertoa linja, jos se on tiedossa? Vois pässipoikia mennä kaupaksi harvinaisista linjoista enemmän, jos olis "tavallisen valkoisen" pässipojan isänlinja tiedossa? Samalla tavalla tietty harmaksissa (missä muuten yleensä kai näkyykin linja) ja affeissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #12 : 21.02.12, 09:30 » |
|
Mikähän tuo 33 ku ei sitä ollut ees luettelos.
On se luettelossa. Kopsasin vain tuohon yleisimmät ja ne ihan harvinaisimmat. Loput ovat siellä välissä  ... tai sammuneita. Linjojen väritkin löytyisivät samaisesta jalostusoppaasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
RiinaY
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #13 : 06.03.12, 16:03 » |
|
Saanko mä tota linjatietoa mistään muualta kuin aikasemmalta omistajalta mikäli hällä se on? Rusinalla varmaankin on tieto meidän kahden pässin linjasta??? mutta pitää kysyä jos saan kolmannestakin pässistäkin linjan selville 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Suomenlampaita, vuohia, hevosia, kanoja, kaneja, kissoja, koiria, marsuja sekä onnellinen omistaja
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #14 : 06.03.12, 18:41 » |
|
^ Riina Y, Suklaa ja Rommi ovat isälinjaa 18, mutta isänemän ja emojen puolelta eivät ole mitään tutkittua linjaa. Niiden sukua ei siis voi sanoa yleiseksi. Voin laittaa sulle yksärillä lisää niistä. Rommin emä on se jonka kuvan laitoin "karitsoinnit alkoivat"-topikkiin, se valkoinen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|