25.05.12, 21:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Korvamerkkien desinfiointiaine  (Luettu 603 kertaa)
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« : 22.01.12, 16:10 »

Korvamerkin kiinnitysohjeessa neuvotaan upottamaan merkki johonkin desinfiointiaineeseen ennen korvaan laittoa.

Mitä ainetta olette käyttäneet ja mistä sitä saa ostaa?
tallennettu
villatuhnu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 22.01.12, 18:13 »

Äh, en kyllä tiennyt tuollaista. Nappasin vaan merkit korvaan. Ei ole kyllä mitään tullut.
tallennettu
miia.k
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #2 : 22.01.12, 19:00 »

Eipä ole desinfioitu lehmille eikä lampaille..... Noin muuten desifiointiin käytetään sitä mitä sattuu kotona olemaan.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 22.01.12, 21:36 »

Korvamerkin kiinnitysohjeessa neuvotaan upottamaan merkki johonkin desinfiointiaineeseen ennen korvaan laittoa.

Mitä ainetta olette käyttäneet ja mistä sitä saa ostaa?
Kokonaisuutena mielestäni enemmän huuhaata... se korvakin pitäisi desinfioida, kunnolla. "puolittainen desinfiointi" lähinnä vain pahentaa tilannetta.

Petri
tallennettu
tirlittan
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 23.01.12, 01:48 »

Mä olen suihkauttanut sekä uros-että naaraspäähän kirvelemätöntä apteekin desinfiointisprayta, jos sitä on ollut sopivasti lampolassa hollilla, ja jos laitetaan, laitetaan kunnolla tai sitten ei ollenkaan, että vältettäisiin "rokotevaikutus".  Aika harvinaisia on infektiot itse merkistä, luulen että tulehdukset usein seurausta syystä tai toisesta revenneestä reiästä.
tallennettu

suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
kokoro
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 23.01.12, 04:21 »

Meillä uitetaan laimennettuun Jodopaxiin pihdit merkkeineen ja viime kevään merkinnöissä taisin pyyhkäistä korvankin samalla laimennetulla aineelle, jota siis oli pumpulissa. Aiemmin, kun ei ollut niin montaa merkattavaa, käytin ihan apteekin Septidiniä, jota siis suihkutin merkkien uros- ja naaraspuoliskoihin. Ihan alkuun meillä ei myöskään desinfioitu, eikä suuremmin tullut tulehduksia, mutta nyttemmin yksi karitsa - tai nuorikko -opetti kyllä tekemään kaikki varotoimenpiteet, kun jouduin sen yhtenä kesänä kantamaan varsin pahasti ärtyneen korvan takia laitumelta kotiin hoidettavaksi ja leikkaamaan merkin pois. Saman päkän toinenkin korva alkoi lievästi oireilla myöhemmin, mutta se tervehtyi ihan, kun kosteimmat kelit loppuivat, eikä merkkiä tarvinnut leikellä pois.

Jodopaxia löytää ihan Agrimarketista (hevososasto) ja varmaan myös esim. K-maataloudesta tai ns. meijerikaupasta. Kyseessä on siis laimennettava aine, joten se puolen litran pönikkä on tosi riittoisa. Tosin haavoihin en raaski tätä laittaa, kun varmasti kirvelee - on sen verta tujua ainetta - mutta juuri sopivaa tähän merkkien desinfiointiin, kun johonkin kymmeneen milliin laitetaan puhdasta vettä ehkä noin puolisen litraa (tarkasti en nyt tätä muista).
« Viimeksi muokattu: 23.01.12, 04:26 kirjoittanut kokoro » tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 23.01.12, 11:07 »

Minä upotan korvamerkin kirkaaseen viinaan ennen korvaa laittoa,ei ole tulehtunut yhdenkään karitsan korvat.Myös pihdit joka karitsan jälkeen.
Kun ei koskenkorva maistu muuten niin tähän hommaan se sopii hyvin  piru
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 24.01.12, 19:56 »

Mä olen kans suihkauttanut pihteihin kiinnitetyn merkin jollain apteekin aineella,korvankin pyyhkässy kun ei ole tuon enempää.Mutta yksikään korva ei ole tulehtunut laittamisen jälkeen,vaan jonkun kuukauden päästä.Yleensä sitten kun sataa enemmän loppukesällä.Tiedä sitten repivätkö korviaan verkkoaitaan,josta sitten tulehtuu.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
kainuunharmas
Oinas
Poissa Poissa

Minni & Mysli

« Vastaus #8 : 25.01.12, 09:33 »

Me ei olla koskaan käytetty desinfiointiainetta korvamerkkien kiinnityksessä, eikä ole tulehduksia ollut. Joskus kesällä jollain aina tulehtuu korvamerkin kohta, mutta ovat todennäköisesti johonkin hanganneet päätänsä ja siten saaneet merkin vierustaa rikki ja  pöpö iskeny.

Paljonhan asioita on, joita "pitäisi tehdä", mutta muuttaako se käytännössä asiaa mihkään suuntaan, on toinen juttu... kuten tämä korvamerkin ja -pihtien desinfiointi?! Ainaki työtä lisää jossain määrin, riippuen katraan koosta.
tallennettu

Aholan Lammastila
Töllinmäentie 56, 41660 Toivakka
www.aholanlammastila.fi
Pinja
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 27.01.12, 19:03 »

Merkin desinfioinnilla ei ole mitään merkitystä, kun korvaakaan ei desinfioida.
tallennettu
Hecu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 07.02.12, 14:46 »

Meillä on käytetty ihan betadinea laimennettuna pihtien/merkkien ja korvien desinfiointiin. Kun merkki on paikoillaan oon suihkauttanut vielä terramysinia korvamerkin juureen. Etenkin keväällä, kesällä ja syksyllä tuppaavat muuten tulehtumaan, kun on ötököitä ja kosteutta paljon. Talvi taitais olla parasta aikaa merkkien laittoon, kun on kuivaa ja pakkasta.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: