Kuulostaapa kamalalta!! (lampaan ketoosi ja ihmisen ketoosi on kaksi ihan eri asiaa, eli ei voi sanoa KARPPAUS. KetoASIDOOSI tila muistuttaa ihmisellä lampaan ketoosia. Ja ketoASIDOOSI taas ei liity karppaamiseen mitenkään vaan 1 diabeetikon diagnosoimattomaan sairauteen.)
Entä minun tilanne kiun kaikki muu käy , muttei valkuaislisä??
Voiko menä ketoosiin?
Kiitos tarkennuksesta, oikaisin vähän liikaa. Lampaalla siis kyse ei ole karppauksesta, vaikka hiilihydraatin eli energian puutteesta on ketoosissakin kysymys.
Valkuaislisän syömättä jättäminen ei pelottaisi minua, jos kerran energiaosuus rehusta kelpaa. Jotkut on luonnostaan nirsoja tai sitten osaavat itse jotenkin säädellä valkuaisen syöntiään, mikä onkin viisasta esim. tilanteessa, että lampuri liian nopeasti lisää rehun valkuaispitoisuutta. Tärkeintä siis, että syö varmasti jotain. Vaikka edes heinää.
Joskus käy niinkin, että väkirehusta jää osa syömättä, kun sitä tulee annettua liian äkisti tai uuhi on muuten vähän sekaisin jouduttuaan laumasta erilleen. Jotkut on vallan sellaisia, että eivät yksin syö, jos kaveri ei ole samalla ämpärillä kilpailemassa

En nyt muista, oliko se niinkin, että pieneen karsinaan telkeäminen eli liikunnan vähentyminen saattaa aiheuttaa jonkin syömättömyystilan. Eli kannaattaa kokeeksi pistää vaikka uuhi välillä laumaan ja kattoa, syökö siellä.
Uusinta uuttahan ovatkin matalat karitsakarsina-aidat, joista uuhi pääsee hyppäämään yli, vain karitsat ovat laumasta erillään.