|
SuviA
|
 |
« : 21.12.11, 14:43 » |
|
Kysyn täällä, kun tuo vuohela on niin hiljanen.
Eli eilen tuli kesken vuohella kilit. Joku ehdotti syyksi toksoplasmoosia.
kertoisko joku oireita jne,
Nyt alkoi lammaskin synnyttää ja minua kaohistuttaa onko sekin sairas. Lasketusta ajasta ei ole hajua...
Vuohi voi ok. Vaisumpi ja huonommalla ruualla ollu. Ei kuumetta ja on papanoinu ja jälkweiset tullu, eikä vuoda verta. Annoin varalta aspiriinia ja pellavalitkua tehobaktin kanssa.
Mitäs mun pitäs tehdä?
Odottaa ja katsoa mitä se lammas synnyttää vai ottaa yhtettä eläinlääkäriin??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #1 : 21.12.11, 15:43 » |
|
Minä soittelin varulta lääkäriin. Koska ei oireita ole minkäänlaisia, niin ei ole oikein mitään tewhtävissä. Jos luomisia tulee enemmän. Voi lähettää näytteitä eviraan. Toksosta ei tarvi olle huolissan jos ei ole raskaana.
Että tässä ollaan vähän äimänkäkenä.
Lammas ähkii mutta synnytys edistyy todella hitaasti. Ähkii vain. Syö ihan normaalisti.
Eristin sen varulta, mutta piti jättää kunnon reikä päälle, koska meinasi saada paniikki kohtauksen ja tulla rymisemällä läpi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jemppu
|
 |
« Vastaus #2 : 21.12.11, 15:52 » |
|
Ihan varuilta kannattaa kokeilla alkuun, onko kohtu alkanut aueta. Jos siellä on vaan karitsa tulossa selkä eellä, ni ei ähisemällä tule vaan pitää avustaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #3 : 21.12.11, 16:32 » |
|
Jos se syö, niin en olis huolissani, koska kyllä ne normaalisti lopettaa sen syömisen. Vuotaako se? Minkälainen peräpää ja utare sillä on?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #4 : 21.12.11, 16:53 » |
|
Syö, suorastaan ahnaasti. Vein vedet, heinät, kivennäiset ja nuolukiven sille ja leipää ja kaurahiutaleita. Kaikkee veti ahnaasti ja joi päälle. Mittasin lämmön ja se oli 38,2 Utare on ihan tavallinen. Peräpää turvonnut, mutta ei vuoda eikä ole kyllä erityisen turvonnu. Ähinä on nyt ollu vähäsempää. Mutta makuulla vähän voihkii. siis pienesti. nyt kyllä ottaa pattiin ku ei tiiä laskettua aikaa  taian mennä yöksi makuupussin kanssa sinne!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #5 : 21.12.11, 18:40 » |
|
Joskushan ne vähän ähkii normaalistikin viimesillään ollessa, jos hengittäminen on jo vähän vaikeaa. Kerran kauan sitten yksi jopa tukehtui, kun oli liian paljon isoja karitsoita sisällä.
Toksoplasmasta sain uusimman tiedon, että alle vuoden vanhat kissat sitä levittää. Aiempi tieto oli, että alle 2-v vanhat. Karitsoista tulee tosi pikkuruisia, ja semmoisia vähän hassun näköisiä isopäisiä. Ja huonosti jäävät eloon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jemppu
|
 |
« Vastaus #6 : 22.12.11, 09:39 » |
|
Joskushan ne vähän ähkii normaalistikin viimesillään ollessa, jos hengittäminen on jo vähän vaikeaa. Kerran kauan sitten yksi jopa tukehtui, kun oli liian paljon isoja karitsoita sisällä.
Toksoplasmasta sain uusimman tiedon, että alle vuoden vanhat kissat sitä levittää. Aiempi tieto oli, että alle 2-v vanhat. Karitsoista tulee tosi pikkuruisia, ja semmoisia vähän hassun näköisiä isopäisiä. Ja huonosti jäävät eloon.
Shavia, saitko selville, miks vain alle vuoden vanhat? Mistähän se johtuu ettei vanhemmat levitä? Ei olla itse kisuja lampolaan tästä syystä uskallettu päästää, mutta jos tuo ikäraja pitää paikkansa ni hieno juttu. Meilläkin kyllä kuuluu joskus ähinää, nyt kun karitsoinnit on lähellä ni alkaa massun paino joitakin välistä ahistaa. Maha on meillä n. 97%:sesti tipahtanu selkeesti ennen karitsointia, utareet tietty on pääsääntösesti kokoa L-XXXL ja limaa alkaa erittyä, ruokakaan ei ihan loppuvaiheessa ota maistuakseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #7 : 22.12.11, 10:06 » |
|
Olikohan väärä hälytys...
tuolla se vielä aamullakin taisteli leipäpalasista normaaliin malliin?? Oli karannut kopistaankin. Aikamoisen loikan on tehny.
En eristä enää. Synnyttihän tuo viimeksikin kaikkien seassa,
vielä se silti ähkimällä hengittää ja minusta sille on tullu nälkäkuopat...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #8 : 22.12.11, 12:40 » |
|
Shavia, saitko selville, miks vain alle vuoden vanhat? Mistähän se johtuu ettei vanhemmat levitä? Ei olla itse kisuja lampolaan tästä syystä uskallettu päästää, mutta jos tuo ikäraja pitää paikkansa ni hieno juttu.
En nyt ihan tarkkaa faktaa tiedä, mutta se saattaa olla jotain sinnepäin, että vanhemmille kehittyy vastustuskyky, eivätkä siksi enää levitä. ot: meille muuten saa yli vuoden vanhaa ulkona pärjäävää rottakissaa tarjota, jos on kellä pitovaikeuksia. Entinen on ollut vuoden mullan alla, ja rottien määrässä se kyllä näkyy.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tirlittan
|
 |
« Vastaus #9 : 22.12.11, 20:27 » |
|
Kyllä meillä myös muutamat uuhet ähkii ja puhkii siihen malliin, että monta kertaa oon turhaan vahtinut muka poikimista polttoineen. On siinä aika urakka etenkin suomenlampailla. Meilläkin poistettiin katraasta yksi uuhi, jonka rintakehä oli ilmeisesti niin kapea, että viimeisen viikon nukkui seinää vasten istuallaan kun oli vaikea hengittää, kolmoset sai. Kyllä mä odottelisin ihan rauhassa, usein utareetkin tulee aikaisin, meillä myös ihan selkeä mahan putoaminen ja hännänjuuren löystyminen ja etenkin se syömättä jättäminen sitten viittaa tositoimiin. Tsemppiä tuohon pöpöepäilyyn, toivottavasti ei tule enempiä menetyksiä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
|
|
|
|
kiika
|
 |
« Vastaus #10 : 24.12.11, 19:59 » |
|
Moi!
Meillä josku vanhat uuhet olleet 2 viikkoa ennen karitsointia sen näköisiä ja ähkiviä, että ekoja karitsointeja valvoessa tuli mieleen (silloin kun oli taustaa vaan hevosista ja naudoista) , että karitsoivat just. Kuitenkin yhdelläkin meni 3 viikkoa sen jälkeen kun oli alkanut puhkia ja ähkiä, ennen kuin karitsoi. Tämä aina tehnyt kolmosia tai nelosia ja puhisee aina ennen karitsointia sen 2-3 viikkoa. Siis ilmeisesti olo on vähän vaikea ja raskas, kun uuhia itsekin on melko pieni. Karitsat painaa vatsaontelossa ja siten myös vaikeuttaa hengitystä. Mutta ekalla kerralla oikeasti olin sitä mieltä, kun puhina alkoi, että karitsoi just!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #11 : 25.12.11, 13:35 » |
|
Sielä se puhkii yhä. Häntä on irtonainen ja pylly turvoksissa. Syö yhä. Viimeksi lopetti synnytys päivänä.
MUTTA Meisi-vuohi kuoli. Se löyty aamulla kuolleena, kohtu pullollaan, auki ja verisenä.
Illalla 2100 mittäsin lämmön ja oli ok ja pyllyn seutu ihan normaali. Söi ja joi.
Toivottavasti se oli joku sen oma juttu, eikä mitään tarttuvaa.
Tutkin tänään joka lampaan todella tarkasti ja mitään oireita ei ole ja kaikki syö normaalistai.
Kyllä tää on pepasta!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Suwitsu
|
 |
« Vastaus #12 : 25.12.11, 20:03 » |
|
Millaisia oireita toksoplasmoosissa on?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 Lampaita, kanoja ja kaneja
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #13 : 27.12.11, 17:49 » |
|
Se on aika oirteeton. Lähinnä flunssan oireita. Ja sitä ei eläinlääkäreiden opeissa siksi edes käsitellä. Vain lähinnä sen Zooniotaimikäsenyton ominaisuuden takia. Eli tarttuu ihmiseen. Jos karjassa on luomisia yli 10% sitten aletaan tutkiin toksoa ja miettiin hoitoa. Muuten ei. Minä hätäilin turhaan. Olin laittanut kiiman ylös syksyllä ja nyt laskeskelin, niin Päkän kiiman alusta on 150 päivää. Eli ei ne karitsat voi kovin keskosia olla jos kohta synnyttää. Luulen sen siis tulleen siitä kiimasta raskaaksi, koska toista kiimaa en huomannut tulevan. Kuinkahan pitkä kiima voi olla? Että milloin pässi kiinnostuu ekaksi ja siitä sitten hedelmöitys?? Vaikka nuo pässithän on ihan pöllöjä, eilen kun istuin lampolassa, niin pässi nuuhkaisi sitä viimesillään olevaa uuhta ja alkoi liputtaa kielellään ja ahdistaa kyljestä. Uuhi vaan tyynesti pissasi ja pässi sitä sitten veteli nokkaansa ja ilmeisesti sai tietää, että turhaa kosiskella  Jätti rauhaan. Sen verran vissiin kokemusta jo Akselilla, että tietää millon on antopäivät.. Mutta piti kuitenkin yrittää... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #14 : 06.02.12, 09:39 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|