|
Petri
|
 |
« : 19.12.11, 23:43 » |
|
Uuhi (viisivuotias) synnytti aamulla noin viikon etuajassa. Toinen karitsoista oli epämuodostunut ja kuollut aivan äskettäin, veikkaisin johtuvan siitä (??). Se toinen karitsa on vähän hontelon oloinen, pirteä kuitenkin. Nyt näyttää ja tuntuu siltä, että emä ei (vielä?) heru. Aiemmilta karitsoinneilta ei mitään erityismerkintöjä. Ja edellisen karitsointisatsin viimeiseen karitsueeseen tyhjennettiin kaikki terni- ja muutkin lampaanmaitovarastot.
Pikapäätös: olen päivän aikana letkuttanut pari kertaa Sprayfo'ta. Karitsa kyllä ahkerasti imee, mutta vankka epäilys on siitä, tuleeko maitoa ihan oikeasti. Itse en ole saanut käsin koettamalla (en tosin ole mikään mestarilypsäjä, mutta kuitenkin) mitään ulos.
Mitään kikkoja, jolla emän saisi (nopeammin?) herumaan?
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tirlittan
|
 |
« Vastaus #1 : 19.12.11, 23:57 » |
|
Kurja tilanne. Imeminen ja oksitosiinihan ne maitoa heruttaa, uuhi saa hyvän annoksen näitä "hellyyshormoneja" jos nuolee karitsat hyvin ja syö kalvoja, ja tietty se rauhallinen ja tyytyväinen mieli olis oleellista (näin taitaa olla kaikilla nisäkkäillä)...mutta ole siinä sitten tyytyväinen ja rauhallinen jos poikiminen oli hankala. Pitikö kuollut vetää ulos vai tuliko itse? Tuo poikimistapahtuma myös käynnistää hormonituotantoa, meillä joskus on ollut herumisongelmia jos on jouduttu paljon auttamaan. Mulla ei ole kokemusta lampaiden kohdalla oksitosiinipiikistä, mutta olisko teillä eläinlääkäriä jolta kysyä? Omilleni annan poikimisen jälkeen jonkinlaisen energia-annoksen myös, erityisesti jos on ollut rankempaa.
Eikä kai karitsa tarvitse sitä terniä kuin pisaroita, jos innolla imee niin eiköhän sieltä tule jotain. Kyllä useimmat lakkaavat imemästä esim. villatuppoja tai tyhjää tuttiämpäriä jos kokeilevat eikä mitään tule suuhun. Ei välttämättä tarpeeksi energiaa, mutta vasta-aineita. Toivottavasti henkiin jäänyt sinnittelijä selviää Sprayfolla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
|
|
|
|
Lambiino
|
 |
« Vastaus #2 : 20.12.11, 00:12 » |
|
Samaa mieltä minäkin. Asiantuntija en ole lampaiden osalta,mutta kun noita omia lapsia on neljä tullut imetettyä,niin siinä mielessä tuttua hommaa tuo maidon heruminen  Imeminen itse poikimisen jälkeen tärkein maidon herumiseen vaikuttava tekijä,vaikka ei paljoa maitoa saisi ulos,niin ahkera imeminen saa juurikin tuon hormonitoiminnan heräämään. Ja nimenomaan karitsan pitää imeä,lypsäminen ei vaikuta ihan samalla tavalla. Sinänsä siis hyvä tilanne,jos karitsa innokas imemään. En tiedä vaikuttaisiko geelit,joita laitetaan lehmien utareisiin,jotka vilkastuttavat verenkiertoa ja lämmittävät utaretta,jolloin maito tulee helpommin ulos. Jos oli vaikea poikiminen,kipulääke olisi varmaan hyvä antaa,kun maitoa heruu paremmin kun uuhi on rauhallinen eikä stressaantunut. Liikaa ei kai myöskään saisi rampata katsomassa,kun sekin taas stressaa ja häiritsee,mutta ei tietysti voi jättää oman onnen nojaankaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #3 : 20.12.11, 01:09 » |
|
Minäkin kerron ihan ihmislypsäjän kannalta  luota siihen karitsan imemiseen. (tieten lisäruokintaa jos tarvii) En jaksa uskoa, että se karitta imee jos sieltä ei tule. Ja se terni on kyllä tuhtia. Ihmisvauvakin pärjää sillä ternillä hyvin vaikka sitä tulee tosi vähän. Maitohan nousee ihmisellä vasta toisena taikka kolmantena päivänä. Ja vettä hirveesti. houkuttele juomaan. ja tieten syömään. Ja jos uuhi ei sinusta ressaa, niin kyllä se lypsäminenkin pitäs minusta heruttaa. Ei tieten niin hyvin kuin karitsa. Mutta jos et saa mitään tulemaan, niin se on sen merkki, että se sua ressaa. Eli jos karitta imee niin hyvä. Ei se tyhjää tissiä jaksa imeä. Alkaa ettiä parempaa, eli löysää ja alkaa hapuileen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kiika
|
 |
« Vastaus #4 : 20.12.11, 23:20 » |
|
Moi!
Jos sulla on oksitosiinia kotona, niin pistä sitä. Avatusta ei kannata antaa, jos ollut yli kuukauden avattuna. Annosta en nyt muista ulkoa, mutta googlettamalla löytyy. Kipulääke, jos on kipeä jostain, varmuuden vuoksi. Näin tekisin minä.
Sitä hormonipiikkiä voi aluksi pistää vaikka muutaman tunnin välein, että maito heruu ja karitsa pääsee imemään tiheästi. Piikki -> karitsa tissille. Oksitosiini vaikuttaa melko nopeasti, jos on auttaakseen. Eihän se uuhi välttämättä ihmis-lypsäjälle heru, vaikka karitsa saisikin sieltä imettyä. Toisaalta ei siitä muutamasta oksitosiinipistoksesta ainakaan haittaa ole, eli jos epäilet, ja lääkettä löytyy, kannattaa ehken pistää kuitenkin.
Mutta nämä siis mun omia periaatteita, kuinka toimin. Meillä on sitä oksitosiinia aina kaapissa karitsointien lähestyessä, koska mä olen tällainen neurootikko, joka varustautuu kaikkeen. Muutoin tarjoilisin ehkä pullosta mieluummin. Ei ne karitsat ime kumitutista, jos saavat emältä tarpeeksi. Jos imee pullosta, on oikeesti maitoa vailla!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #5 : 20.12.11, 23:37 » |
|
Minulla loi juuri tänä aamuna vuohi kilinsä http://karppausjaperhe.blogspot.com/2011/12/meisi-vuohen-keskenmeno.htmlMutta koska elämän on jatkuttava, olen lypsänyt sen jo kahdesti. Lyspykutuksihan sen otin. Molemmilla kerroilla tuli 5dl. Joten näin yhtäkkiä vois ajatella, että kyllä sun lammas heruu myös. Minun kilit oli vielä elinkelvottoman pieniä ja silti maitoa tulee. Sellainen ero vain, että ei ollu oikein kunnon terniä?? Johtuuko luomisesta?? Uus juttu mulle. Eli huomenna taas lypsän ja koitan heruttaa sen lypsykutuksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #6 : 21.12.11, 00:56 » |
|
SuviA ja Petri: Tiukkatissisille "rintapumppu" lampaille/ vuohille säästää sormien niveliä ja hermoja. http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet/kasilypsimet/127/Aika suolainen hinta, mutta joulupukkihan voi kuulla ja tuoda lahjaksi. Verotuksessa voi ainakin alv:n vähentää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #7 : 21.12.11, 07:13 » |
|
Moi!
Jos sulla on oksitosiinia kotona, niin pistä sitä. Avatusta ei kannata antaa, jos ollut yli kuukauden avattuna. Annosta en nyt muista ulkoa, mutta googlettamalla löytyy. Kipulääke, jos on kipeä jostain, varmuuden vuoksi. Näin tekisin minä.
Jos annat kipulääkettä tai oksitosiniia, niin muista merkitä lääkekirjanpitoon yksilöidysti!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #8 : 21.12.11, 08:37 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #9 : 21.12.11, 10:51 » |
|
No, heikosti kävi. Emältä ei vieläkään mitään (2 vrk), ja vaikka koetin letkuttaa riittävästi, ei karitsa kuitenkaan jaksanut. Nyt emo sitten nälkäkuurille.
Tuo oksitosiinijuttu olisi varmaan syytä ell:n kanssa keskustellen saada lääkekaappiin.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #10 : 21.12.11, 11:24 » |
|
Voi harmi! Luulisin, että karitta ollu sen verran heikko ettei eläjäksi? Ei ole meillä keskoskaappeja...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 14.01.12, 15:37 » |
|
Kannataa kysyä ell.meillä on ell.antanut pistoksen ei aina toimi. Mutta niin kun sanoit terniä kannatta koitaa pitää pakkasessa. Itse laittanut jääpala pussiin josta helppo ottaa ja sulattaa lämpimässä vesihauteessa annos pussista tulee n.10ml pussi ei aivan täysi. Ei saa sulattaa mikrossa eikä liian kuumassa. Ohjeiden mukaa terni pitäisi antaa neljän tunnin sisällä. Jos terniä ei saa tarpeeksi voi sairastua muutaman päivänkin päästä ripuliin. Pitää saada enemmän kun muutama tippa. Vasikalla väh.4l.terniä Olen käyttänyt myös äidinmaito vastiketta kun ei muuta ole ollut on vaan niin kallista ettei muute kannata syöttää. Joskus herumista autta kun tissiä hieroo varovasti ja karitsa imee. T.Tuukka
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 14.01.12, 19:57 » |
|
tota Petri: oliko ihan varma, että kannatti ees yrittää, jos toinen oli jo kuollut ja epämuodostunut. Punnasitko paljonko painoi? Alkueväät oli kuitenkin niin huonot, että voisin kuvitella ite pistäväni sen uuhen jo poistoon  ... joskus vain näin on tosin mie pistelen nyt poistoon noita uuhia vähän sillain tarkemmalla silmällä  kun meinaan sitten joskus vaihtaa rotua 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #13 : 15.01.12, 12:54 » |
|
tota Petri: oliko ihan varma, että kannatti ees yrittää, jos toinen oli jo kuollut ja epämuodostunut. Punnasitko paljonko painoi? Alkueväät oli kuitenkin niin huonot, että voisin kuvitella ite pistäväni sen uuhen jo poistoon  ... joskus vain näin on tosin mie pistelen nyt poistoon noita uuhia vähän sillain tarkemmalla silmällä  kun meinaan sitten joskus vaihtaa rotua  Kannattaa yrittää, se ymmärrys siitä "keskosuudesta" tuli vasta siinä vaiheessa, kun maitoa ei vain saa millään herumaan. Mutta poistotapaus se emä on. Kyllä meillä hyvin herkästi pääsee poistolistalle nimenoman tällaisista luonnevioista ja muista ongelmista. Tämä helppohoitoisuus on jalostuskriteereistä se keskeisin, muita ominaisuuksia sitten mahdollisuuden mukaan. Nyt kun on viime päivät tullut 5-6 karitsointiä per vuorokausi, niin kalenteri on keittiön pöydällä esillä päivälehdenkin päällä, sinne tulostetaan niitä kämmenselkään kuulakynällä "on the spot" kirjattuja havaintoja myöhempiä päätöksiä varten. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|