25.05.12, 20:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rodun valinta  (Luettu 824 kertaa)
pontus
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 11.12.11, 18:46 »

suunnitelmissa aloittaa lampaiden pito mutta isäpässin rotu mietityttää....Suomenlampaisiin keskittymällä saisi maksimoitua tuet mutta
saako liharodun lihantuottokyvyllä "kuitattua" menetetyt tuet?
Entäs millainen tuotantostrategia olisi kannattavin eli milloin olisi taloudellisesti paras karitsointiaika?
Muutenkin etenkin talouspuolen asiat kiinnostaa!
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 11.12.11, 20:23 »

Entäs millainen tuotantostrategia olisi kannattavin eli milloin olisi taloudellisesti paras karitsointiaika?
Muutenkin etenkin talouspuolen asiat kiinnostaa!
Eerittäin tilakohtaisia kysymyksiä. Rakennukset, markkinat, työnkäyttö eri vuodenaikoina?

Esimerkiksi me järkeilimme, että koska syysteurastus tökkii kroonisesti täällä, niin koetetaan keskittyä epätyypillisiin vuodenaikoihin tarjonnassa. Ja kesältä koetamme siirtää työtä talveen. Siksi syyskaritsointi ja aikainen talvikaritsointi. Nykyisellä tukipolitiikalla ja lihan hinnalla ei ehkä varsinaisesti tuottoisin strategia, mutta tukia voi hetken optimoida, muttei mielestäni pidä luottaa niihin ikuisesti kiveenhakattuna todellisuutena. Ja rakensimme lampolastakin eristetyn, jotta talvellakin viitsii värkätä karitsoinnin ym. kanssa. Ja kun aito ympärivuotisuus on tavoitteena, niin suomenlammas. Nyt kyllä tekisi hiljalleen mieli kokeilla Dorset-risteytyksiä (ja siihen sitten se kolmas rotu loppuastutukseen), josko saisi lihakkuutta paremmin mukaan.

Petri
tallennettu
sailor
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 11.12.11, 22:19 »

Minulle lammas on kokonaisuus, hyödynnän villan, taljan, lihat ja sarvet.  silmänisku Rotuja meillä on sekä puhdasta suomenlammasta, oxfordristeytystä, ahvenanmaanlammasta sekä kainuunharmasta. Tuotan aitoja värjäämättömiä villalankoja eri värisistä lampaista, taljoja erilaisia kokoisia näköisiä, huonommat taljat kudon matoiksi mattopuilla, lihat myyn joko raakana tai savustettuna ja ne loppuu aina kesken!!!
Laitumia sinun kannattaa laittaa tukikelpoisille alueille `luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen` esim. tienaat aitarahat. Perinteisesti lammas mielletään edelleen pääsiäisruuaksi silloin kysyntä on suurinta. Voi suunnitella poikimiset niin että karitsat eivät ole täyttäneet 1v. ennen pääsiäistä jolloin ne lahdataan, silloin maximoit lihan painot ja lisätuen 20€ per karitsa ja myyt ne itse suoraan teurastamolta saatuasi. terv. Sailor  hymy
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #3 : 11.12.11, 23:29 »

Meillä on päärotuna Rygja, lisänä suomenlampaita, pässinä kaikille Rygja. Uuhia noin 50 + nuoret + pässipankki.

Tilan talousrakenne on tällainen:
eloon myytävät karitsat + aikuiset uuhet ja pässit muodostavat n 30% tuloista,
liha ja lihajalosteet reilun 30% ja
n. 26 % tulee langasta, taljoista, villoista ja tilaesittelyistä.
Eläintukien osuus on 14 %.  

Lammastila tuotteineen on toisen puolison palkka, ihan ok sellainen menojenkin jälkeen. Toinen palkka muodostuu meillä mökkivuokrauksesta www.lomaleivo.fi
Kaikki tuotteet, mitkä vuoden mittaan tulevat, myös menevät ennen uuden sadon valmistumista. Tuotteiden hinnat näkyvät kotisivuillamme. Tänään hinnoittelin taljoja ja mustalle pitkävillaiselle hienolle isolle (karitsoidenkin taljat ovat tosi suuria) laitoin hinnaksi ennätyksellisen 150 e. Sen osti ensimmäinen avointen ovien päiville sisään tullut asiakas.... Suosittelenkin ottamaan taljat erityishuomioon myyntituotteiden joukossa, myös villanmyynti muodostaa tärkeää osaa, meillä erivärisiksi luonnonsävyisiksi langoiksi jalostettuna.

Rygjia on valkoisia, mustia, aikuisena 2 eri sävyn harmaita. Karitsoiden kasvu teuraspainoon vie n. 4-6 kk.
Norjalainen liha/villarotu Rygja on maahantuotu ja risteytetty ensi kertaa suomenlampaan kanssa yli 50 vuotta sitten...joten kokemusta on ja hyvin sopii  muikea hymy

Lisätietoja kotisivuiltamme ja soittaakin voi!
« Viimeksi muokattu: 11.12.11, 23:32 kirjoittanut orvokki » tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 12.12.11, 04:33 »

Pohdiskelen itsekin seuraavaa seikkaa ja sitä miten jalostuseläinten saatavuus riittää. Tekuilla tilanne on aika hyvä koska tuottajia on aikas paljon ja  esimerkiksi Leinonen on jalostanut pitkäjänteisesti ja tuonut aina välillä myös tuoretta verta ulkomailta.

Onko Esim oxfordilla js dorseteilla joku kotimaiset pässilinjastot? Mietin tässä että kainuunharmaita on suppeahko määrä ja astutuspässi täytyy valita huolella ja näillä em. tuontiroduilla jalostuseläimiä kun kuitenkin lähtee vain muutamalta tilalta   häh .
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
Aholainen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 13.12.11, 18:08 »

En ihan täysin lukenut nuota edellisiä sanasta sanaan. Mutta jos meinaat hakea apr-tukea, pitää astutuspässinä olla saman rotuinen. Tai aikas hyvä selitys ely-lle.  silmänisku Mutta jos tähtään tuohon vähintään 18kg teuraspainoon, on helpompi päästä siihen liharotusekoituksella. Olikos se teurasraha nyt sen 28e tai jos tulee liian paljon teurasta, niin taidetaan siitä leikata tällöin.  kieli
tallennettu
tirlittan
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #6 : 14.12.11, 10:21 »

APR-tuet saa vain kotimaisista alkuperäisroduista, ja tosiaan vain puhdasrotujalostuksesta. Itse olen miettinyt tuon niin, että meillä on suomenlampaita ympärivuotisessa karitsoinnissa, ja karitsatuotos per uuhi on kiitettävä verrattuna liharotuisiin. Vaikka se yksittäinen karitsanruho olisikin pienempi, lähtökohtaisesti kuitenkin vähintään tuon 18 kiloa eli huolellista ruokintaa vaatii ja tarkkuutta astutuksissa. Näin lihaa on tarjolla ympäri vuoden.

Sun kannattaa huomioida omat toiveet työhuipuista, teurastamon etäisyys, tilat talvikaritsointiin, hyvän (!) tunnutus-ja karitsakamarirehun saatavuus, markkinat villalle ainakin jos päädyt kotimaisiin rotuihin...
tallennettu

suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #7 : 14.12.11, 11:54 »

Miten tuon apr-tuen tulkinta nyt tarkalleen menee? Ehdoissahan sanotaan, että eläintä pitää käyttää tukikaudella alkuperäisrodun lisäämiseen. Eli ääritapauksessa riittäisi, jos teettää kerran tuon 5 vuoden aikana puhdasrotuiset karitsat. Toisen äärilaidan tulkinta olisi, että uuhi on koko ikänsä tukikelvoton, jos sen joskus elämänsä aikana muulla rodulla astuttaa.

Minä on funtsinut niin, että voin astuttaa liharodulla sellaisia uuhia, jotka eivät vielä tai enää ole alkuperäistukisopimuksessa mukana. Mutta teoriassa siis pitäisi riittää nuo yhdet puhtaat karitsat tukikaudella. Miten on käytännössä, onko kokemuksia?
tallennettu
Kristiina
Uuhi
Paikalla Paikalla

« Vastaus #8 : 14.12.11, 12:56 »

Lisäkysymys: mitä arp-sopimuskauden (5v) lopussa oikeastaan tarkastetaan?

Kun apr-sopimuksessahan täytyy olla yksilöityinä ne lampaat, jotka sopimukseen on sidottu.
Ja jos joku näistä yksilöistä kuolee, se tulee korvata uudella niin, että sopimukseen sidottujen yksilöiden lukumäärä pysyy samana, kuin mihin on sitoutunut. Eli voi käydä niin, että olet tehnyt apr-sopimuksen esim. 15 lampaasta ja näiden 15 lampaan joukossa on nimettynä koko sopimuskauden aikana vaikka 30 eri yksilöä.
Todistetaanko apr-sopimuskauden lopuksi, että olet käyttänyt vähintään 15 sopimukseen jossain vaiheessa sidottuna ollutta yksilöä jalostukseen, vai miten?
tallennettu
tirlittan
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 15.12.11, 01:08 »

Mä olen käsittänyt alkuperäisrotutuen siten, että sen maksatusta haetaan vuosittain, ja samoin tukipäätöksessä mainitut yksilöt on oltava löydettävissä tilalta tilallapitoaikana vuosittain. Ja niitä on käytettävä ko. rodun lisäykseen, vuosittain. Siksi poistettu uuhi on korvattava uudella ja korvauksesta ilmoitettava (eli uuden apr-tukiuuhen korvanumero)kymmenen päivän sisään. Ymmärtäisin myös, että tiukkoja kysymyksiä tarkastajalta on tiedossa, jos jostain syystä tilalla olisi alkuperäisrotuisia uuhia reilusti enemmän kuin sopimukseen on merkitty, tai että jatkuvasti olisi ilmeinen riski risteytyksiä tuottaviin vahinkoastumisiin. Tämä ehkä riippuu maaseutukeskuksesta ja tarkastajasta. Mutta koko systeemi on kuitenkin olemassa tukemaan ja innostamaan alkuperäisten rotujen säilytys- ja lisäystyöhön, ei lisäansiokikkailuun...tämä on toki vain oma mielipiteeni asiasta, ja mä olen tunnetusti idealisti.

tallennettu

suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
Kristiina
Uuhi
Paikalla Paikalla

« Vastaus #10 : 15.12.11, 12:06 »

Kyllä, kaikki tukipäätöksessä mainitut yksilöt on oltava sopimuksen tehneen omistuksessa tai hallinnassa koko sopimuskauden ajan. Jos yksilöissä tulee muutoksia, siitä on ilmoitettava.

En kuitenkaan olisi varma tuosta pakosta käyttää sopimukseen sidottuja eläimiä vuosittain rodun lisäämiseen - jos on näin, niin mitä tapahtuu jos viimeisenä sopimusvuonna yksi viidestäkymmenestä sopimukseen sidotusta yksilöstäsi jääkin tiinehtymättä? Maksatko koko viiden vuoden tukipotin korkoineen takaisin, koska et noudattanut sopimusehtoa jokavuotisesta karitsoittamisesta?

Minun mielestä tarkastajalla ei olisi minkäänlaisia perusteita esittää tiukkoja kysymyksiä, jos omistaisin apr-tukikelpoisia eläimiä enemmän kuin sopimukseen on sidottu. Apr-sopimus on kuitenkin erityistukisopimus ja siten luonteeltaan vähän toisentyyppinen kuin "perinteiset". Se on vähän sama, kuin jos minulla olisi 100 ha erilaisia perinnebiotooppilaikkuja ympäriinsä ja olisin tehnyt erityistukisopimuksen vain 10 ha:lle. Näistä vastaavat viranomaiset olisivat todennäköisesti vain ilossaan, että tein sopimuksen edes niistä 10 hehtaarista ja korkeintaan kyselisivät ihmeissään, että miksi et tee sopimusta lopuille 90 ha:lle.
tallennettu
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 23.12.11, 17:52 »

Ymmärtäisin myös, että tiukkoja kysymyksiä tarkastajalta on tiedossa, jos jostain syystä tilalla olisi alkuperäisrotuisia uuhia reilusti enemmän kuin sopimukseen on merkitty, tai että jatkuvasti olisi ilmeinen riski risteytyksiä tuottaviin vahinkoastumisiin. Tämä ehkä riippuu maaseutukeskuksesta ja tarkastajasta. Mutta koko systeemi on kuitenkin olemassa tukemaan ja innostamaan alkuperäisten rotujen säilytys- ja lisäystyöhön, ei lisäansiokikkailuun...tämä on toki vain oma mielipiteeni asiasta, ja mä olen tunnetusti idealisti.

Ja minä kun haaveilin pitäväni yhtäaikaa kahta kotimaista rotua. Puhtaina molemmat, vaikka tietty vahingot (kai?) aina on mahdollisia. Pitääkö vaihtaa suunnitelmat?  surullinen
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 23.12.11, 20:04 »

Ymmärtäisin myös, että tiukkoja kysymyksiä tarkastajalta on tiedossa, jos jostain syystä tilalla olisi alkuperäisrotuisia uuhia reilusti enemmän kuin sopimukseen on merkitty, tai että jatkuvasti olisi ilmeinen riski risteytyksiä tuottaviin vahinkoastumisiin. Tämä ehkä riippuu maaseutukeskuksesta ja tarkastajasta. Mutta koko systeemi on kuitenkin olemassa tukemaan ja innostamaan alkuperäisten rotujen säilytys- ja lisäystyöhön, ei lisäansiokikkailuun...tämä on toki vain oma mielipiteeni asiasta, ja mä olen tunnetusti idealisti.

Ja minä kun haaveilin pitäväni yhtäaikaa kahta kotimaista rotua. Puhtaina molemmat, vaikka tietty vahingot (kai?) aina on mahdollisia. Pitääkö vaihtaa suunnitelmat?  surullinen
Kyllä kahta rotua voi hyvin pitää, erilläänkin. Meillä on useita pässejä ja toistaiseksi on astujapässi aina tiedetty. Aidat on keksitty. Älä turhaan vaihda suunnitelmaasi. Myös meillä on reilusti enemmän puhdasrotuisia uuhia kuin sopimuskiintiötä, särkymävaraa pitää olla, ettei tarvii turhaan stressata.

Petri
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #13 : 24.12.11, 12:40 »

Meillä on alusta asti kasvatettu useampaa rotua puhtaana  hymy Nytkin on apr sopimukset affeista, harmaksista ja sl:stä. Ei ole minkään sortin ongelma, mutta pässejä tarvii sitten useamman...mutta nehän ovat ihania muikea hymy Ikinä ei ole väärä pässi astunut vääriä uuhia tähän mennessä.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 25.12.11, 18:17 »

^,^^, kiva  hymy

Jossain ketjussa olikin Aulimaija sun pässisysteemistä, se kuulosti huipulta muikea hymy
Jos asiat menee yhtään niinkuin suunnittelen, mun pitäis siellä Itä-Suomessapäin alkaa vaikuttaa jossain vaiheessa. Pitänee tilata audienssi sun tilalle sitten silmänisku
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: