meidänlampaat
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 11.11.11, 16:03 » |
|
En oikein tiennyt mihin tämän olisin kirjoittanut, joten laitoin tänne- onhan täällä sentään laitumista ja rakentamisesta juttua  Mutta paljonkohan tuommoinen 4 aikuisen lampaan porukka syö talvella heinää? Tai lähinnä paljon maksaa paalit koko talveksi? KIitos vastauksista!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marju
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #1 : 11.11.11, 19:40 » |
|
3 paalia(200kg) per lammas luulen. Jos antaa vapaasti, menee enemmään (hukkaan...), lisäksi voisi pitää saatavillä olkia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lampaita+karitsoita 60kpl, vuohi+kilit
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #2 : 13.11.11, 12:58 » |
|
Ei taida riittää 200kg per lammas talveksi, eihän siitä tule päivää kohti edes kiloa heinää, jos nyt äsken oikein laskin.
Mulla menee pyöröpaali viikossa 32 uuhelle (joista valtaosa imettää, vapaa heinä). En tiije kannattaako neljälle pyöröpaaleja hankkia, jos ei pääse paalia purkamaan ja levittään ettei ala käymään tai homehtumaan?
Mä ottaisin neljälle kuivaheinäpikkupaaleja 300 kpl talvea vasten. Hintaahan on hankala sanoa kun se riippuu myyjästä, mulle tuo määrä maksaisi alveineen 750 euroa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #3 : 13.11.11, 16:29 » |
|
Minulla meni 4x 250kg pyöröpaalia viime talvena. lisäksi oli vapaa väkirehu ja muutama säkki greenlinea, olisko menny 3-4kpl Väkirehusta osa on leipää ja osa kauraa ja ohraa. Nyt syksyllä ollu pelkkää leipää. niin ja mulla oli siis 4 lammasta muoks. korjasin vähän yksikköjä  Kiitos Tsinnia
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 14.11.11, 09:46 kirjoittanut SuviA »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #4 : 13.11.11, 17:08 » |
|
Minulla meni 4 250g pyöröpaalia viime talvena.
Oliskohan väärä painoyksikkö...?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
meidänlampaat
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 13.11.11, 17:13 » |
|
Meillä vaan ei olis ylimäärästä tilaa hirveesti noille pikkupaaleille (saati sitten isoille pyöröpaaleille...) Jos nyt nopeesti vetäisin jonkun luvun, niin veikkaan että tohon sisään mahtuu just ehkä joku 50 pikkupaalia, vaan. Tuossa vieressä on kylläkin kartano, jossa on n. 30 lammasta ja omista pelloista ladot täynnä heinää. Sieltä sitten varmaankin saisi talvella haettua eriä heinää, niinhän ollaan tehty tähänkin asti - tosin heinää on tarvinut hakea vain n. reilu 20 paalia jolla ovat elelleet sisällä sen 1-2kk (kauran ja leivän lisäksi). Isännän puheista ymmärsin, että yleensä ottavat pikkupaaleista 1,00-2,00e ?
Hiukan se kyllä ärsyttää, kun itse ei hinnoista tiedä paljoakaan/mitään...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #6 : 13.11.11, 17:38 » |
|
Pyöröpaaleja kuivanlaisia, standardi 125 -senttisiä menee ympärivuotisessa karitsoinnissa olevalle katraallemme noin 3 paalia per uuhi karitsoineen talvessa. Yli puolet vuoden karitsoista teurastetaan sisäruokintakauden aikana, eli perinteisellä kevätkaritsointi-laidunkasvatus -strategialla saattaa parikin (kuivahkoa tavaraa) pyöröpaalia per talvi riittää. Ja eteläisimmässä Suomessa tietysti vähemmän kuin tällä pohjoisessa.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
meidänlampaat
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #7 : 13.11.11, 18:01 » |
|
Meillä kyllä isäntä sanoo, että menisi 1 paali per päivä, 4 pässille. Tai nyt tuolla tallissa on 4 kpl, 8kk ikäistä pässiä ja vetävät semmosen paalin verran päivässä heinää. Heinää on koko ajan tarjolla "korissa". Sen lisäksi saavat aamulla ämpärillisen leipä/kaura sekoitusta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
hudi
|
 |
« Vastaus #8 : 13.11.11, 22:20 » |
|
No jos lasket sen mukaan, että yks lammas tarvitsee kuivaheinää 1,5kg säilyäkseen hengissä ja 2 kg pysyäksen tyytyväisenä, niin saat 8 kg kuivaheinää/päivä/4 lammasta. Eli siis hiukan alle yks pikkupaali. Yleensä kai ne paalit on 10kg tai pikkasen yli.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
hudi
|
 |
« Vastaus #9 : 13.11.11, 22:24 » |
|
Ja niistä paalien hinnoista vielä sen verran, että 1e/pikkupaali on vielä halpa ja 2euroakin ihan kohtuullinen hinta. Isoissa pyöröpaaleissa heinä on mun käsittääkseni pikkasen edullisempaa vielä, mutta niin paljon kätevämpiä on noi pikkupaalit pienen katraan ruokinnassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marju
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 14.11.11, 13:25 » |
|
Pyöröpaaleja kuivanlaisia, standardi 125 -senttisiä menee ympärivuotisessa karitsoinnissa olevalle katraallemme noin 3 paalia per uuhi karitsoineen talvessa. Yli puolet vuoden karitsoista teurastetaan sisäruokintakauden aikana, eli perinteisellä kevätkaritsointi-laidunkasvatus -strategialla saattaa parikin (kuivahkoa tavaraa) pyöröpaalia per talvi riittää. Ja eteläisimmässä Suomessa tietysti vähemmän kuin tällä pohjoisessa.
Petri
Juuri näin mä tarkoitin 3x 200kg paaleja, jos on hyvä heinä. Kortisempista jää heinähäkin pohjaan aika paljon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lampaita+karitsoita 60kpl, vuohi+kilit
|
|
|
Lempilammas
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Kivara
|
 |
« Vastaus #11 : 30.12.11, 23:21 » |
|
Ja niistä paalien hinnoista vielä sen verran, että 1e/pikkupaali on vielä halpa ja 2euroakin ihan kohtuullinen hinta.
Kävin just viimeviikolla maksamassa heinäkuorman, pikkupaaleja 0.60e /kpl. Pidän 2e/kpl hintaa aika suolasena...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava, kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... 
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 01.01.12, 13:55 » |
|
Paalessa ja paaleissa on eroa. Mie maksan sen vajaan 2€ paalista meidän heinätoimittajalle, kun tiedän, miten hän on heinänsä korjannut ja ennenkaikkee, kuinka hän säilyttää sen kuivaheinän. Laadusta kannattaa maksaa, säästää sitten terveydessä  sekä heinän jakajan, että syöjän. Olen kokeillut muutamasta paikasta heinäää, ja tää on hinta laatusuhteeltaan musta ihan hyvä. Keväälläkin vielä lehteviä paaleja, eikä auringon haalistamia. Paalien painoissa on isoja eroja, vaikka koko olis sama. Kannattaa punnata paali, jos sen saa sikahalvalla.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 01.01.12, 14:44 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #13 : 01.01.12, 18:46 » |
|
Mä ostan pikkupaaliheinää 20c/kg. Jok'ikinen paali punnitaan ja pari saa ylimääräisenä kaupan päälle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lempilammas
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Kivara
|
 |
« Vastaus #14 : 09.01.12, 07:49 » |
|
Kyllä tietysti kannattaa kahtoa millon se heinä on korjattu jne, en kyllä itse maksaisi mitään heinästä joka on tehty joskus heinäkuulla, vanhaahan se on... Nää paalit kuitenki kelpo tavaraa, itse sain ne pellolta kerätä kesällä ja märät paalit sai jättää pellolle (esim. metsän reunassa jossa ei heinä ollu kuivunu paalaukseen mennessä). Eikä pölise. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava, kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... 
|
|
|
|