Niia
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 05.11.11, 21:52 » |
|
Ensi keväänä pitäisi alkaa lampaidennomistajaksi, ja olen varautunut vähäsen jo siihen, että pitäisi itse ne elukat hakea. Ja asiahan oli se, että minulla ei ole mitään hajua, minkälaisilla kulkupeleillä niitä lampaita voi kuljettaa  Pitäisikö ihan hevoskuljetusautolla, vai pystyvätkö ne matkustamaan vähän samaan tyyliin kuin koirat (auton takakonttiin, taikka sitten vaikka pakettiautolla), kiinni niiden varmaan pitää olla? Hausta en vastausta tähän oikein löytänyt, joten voisitte kertoa minulle mielellään mahdollisimman monia tapoja kuljettaa ne päkät sitten tänne, jos ne pitää itse hakea (:
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
makikat
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Minusta tulee isona ihan oikea lampuri!
|
 |
« Vastaus #1 : 05.11.11, 22:11 » |
|
Meidän lambit ovat matkustaneet hevoskopissa, niin ne, jotka myyjä meille toimitti kuin ne, jotka olemme itse hakeneet myyjältä.
Omia kärryjä olemme sen verran tuunanneet, että olemme tehneet mistälie jämäkästä metalliverkosta apuportin. Se on mustekaloilla ja kärryn omilla, heppojen taakse laitettavilla kettingeillä viritettynä paikalleen. Sen saa nopsasti käännettyä eteen ja napsastua kii. Sitten saa jo ihan rauhassa nostella takasiltaa ylös yms.
Kahden hevosen kärryyn mahtuu (kuulemma) n. 15 lammasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mää-mää siellä ja mää-mää täällä...
|
|
|
Niia
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #2 : 05.11.11, 22:34 » |
|
Juu, tuota hevoskuljetusautoa kun meillä ei ole (paitsi sen kyllä varmasti saa 'pakkotilanteessa' lainattua jostain), niin onko kellään tietoa siitä pakettiautosta, että onko sillä mahdollista noita lampaita kuljettaa (:? Muutenkin noita isompia autoja varmaan olisi mahdollista saada käyttöön, kun veli ajelee rekkoja yms tökseen Joo kyselin vielä vähän lisää, että olisi sitten vaihtoehtoja kun se h-hetki tulee 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarale
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 05.11.11, 23:19 » |
|
Mä oon yhden kerrallaan kuljettanu aina Ooppelin takakontissa  Tila-auto, ja kun takapenkit laittaa alas, sinne mahtuu just sopivasti yksi lammas tai vuohi. Pressu alle ja olkia päälle. Hihnalla sitte solmittu kiinni niskatukeen etteivät hypi etupenkille, niin että pääsevät kuitenkin makuulle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Embuu
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #4 : 05.11.11, 23:31 » |
|
Itse keväällä hain ensimmäiset lampaani (2 kpl) ja ne kulki meille opel astra farmarin takakontissa, koiraverkon takana:D Hyvin ne sinne mahtui, tosi kakkaa oli vähän joka paikassa....en ehkä ihan mihinkään uusimpaan autoon ottaisi lampaita kyytiin:D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarale
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 06.11.11, 00:06 » |
|
Juu, auto kyllä haisee sen jälkeen kun sillä on elukoita kuskannu  Isännän oli "pakko" polttaa koko työmatka autossa tupakkia sen jälkeen kun olin hakenu pukin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #6 : 06.11.11, 00:35 » |
|
Olen hakenut kuomullisessa peräkärryssä ja takakontissa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #7 : 06.11.11, 02:01 » |
|
Mä olen kaikki kuskannu aina pakettiautossa. Ja lampaita ei saa sitoa kiinni, jos sitä tarkoitit. Kunnolla vaan kuiviketta ja/tai alle kumimattoa ettei sorkat luista.
Virallisesti tietenni sulla pitäis olla eläinkuljetusluvat sitten siihenkin hommaan, ja autolle myös hyväksyntä eläinkuljetuksiin...olipa se sitten paku, heppakoppi-tai auto, tai mikä vaan.
Tuoksu on kyllä mojova eläinten kuskaamisen jälkeen, joten en ihan herkästi kovin siistillä lastenkuljetusfarmarilla lähtisi lambeja kuskaamaan ellei olisi aivan erityinen tarve ja hätä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #8 : 06.11.11, 10:58 » |
|
Juu, auto kyllä haisee sen jälkeen kun sillä on elukoita kuskannu  Isännän oli "pakko" polttaa koko työmatka autossa tupakkia sen jälkeen kun olin hakenu pukin  Minusta kyllä pukki tuoksuu paremmalle kuin tupakka, mutta sehän onkin vain mielipidekysymys  Ja pukki on paljon terveellisempää kuin tupakka, miten vain nautittuna 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarale
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 06.11.11, 11:15 » |
|
Juu, auto kyllä haisee sen jälkeen kun sillä on elukoita kuskannu  Isännän oli "pakko" polttaa koko työmatka autossa tupakkia sen jälkeen kun olin hakenu pukin  Minusta kyllä pukki tuoksuu paremmalle kuin tupakka, mutta sehän onkin vain mielipidekysymys  Ja pukki on paljon terveellisempää kuin tupakka, miten vain nautittuna  Niimpä, mutta miehen mielestä ilmeisesti ei.... Ai eikö niitä sais oikeesti sitoa kiinni kuljetuksen ajaksi?? Ei meil mitään eläinkuljetuslupia ole, en oo semmosista tiennykkään  No, onneksi en hirveän pitkiä matkoja ole kuljettanut... Ja enää en kuskailekkaan mitään ku meille ei tuu enää yhtään eläintä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kristiina
|
 |
« Vastaus #10 : 06.11.11, 14:16 » |
|
Mun käsityksen mukaan eläinkuljetuslupa tarvitaan kaupallisiin kuljetuksiin ja silloinkin vain, jos toiminta on "säännöllistä" ja kuljetukset ovat kauemmas kuin 50 km päähän. Tällöin myös eläinkuljetuskalusto täytyy hyväksyttää aluehallintovirastossa. Eli näitä lupia tarvitisi alkaa miettimään vasta sitten, jos myy eläimiä - ja silloinkin voi vielä miettiä, onko toiminta säännöllistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #11 : 06.11.11, 15:43 » |
|
Vanhalla pakettiautolla kuskailen, siihen menee mukavasti n. 10 isoa lammasta pitemmällekin matkalle. 20 on jo liian paljon. Vanha paku on siitä hyvä, että pesun voi surutta tehdä letkulla, kun helmat on valmiiksi ruosteessa.
Jos ei ole pakua jo valmiiksi (tai jos on liian uusi), niin edullisin, jopa parempikin, ratkaisu olisi varmaan tavallinen peräkärry, johon rakentaisi vanerista kuljetuskopin päälle. Niissä on yleensä lavan pohja karheapintaista vaneria, mikä on hyvä, ja sen voi huoletta pestä letkulla. Kantavuudet jarruttomilla kärryillä on vajaaseen 600 kg asti, eli lähes kymmenen menisi siihenkin, ei ehkä kovin isoja. Vanerikoppiin voisi tehdä kunnolliset ilmavaihtoaukot ja portin.
Jos pitää useampia kymmeniä kuljettaa kerralla, sitten saattaa jo eläinkuljetusauto olla paras vaihtoehto.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #12 : 06.11.11, 16:30 » |
|
Jos pitää useampia kymmeniä kuljettaa kerralla, sitten saattaa jo eläinkuljetusauto olla paras vaihtoehto. [/quote] Pakettiauton perään heppakoppi,eikös siinä mene jo aika monta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
Niia
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 06.11.11, 17:30 » |
|
Hmm, taitaa minulle tuo pakettiauto olla se paras vaihtoehto, kun näin aluksi otetaan vain semmoset 3 lambia, ja 'normi autoni' ovat turhan uusia tuohon lammaskuljetukseen  Ja kiitos noista haju- ja likavaroituksista, ei ihan heti varmaan olisi tullut mieleen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #14 : 06.11.11, 23:26 » |
|
Pari lammasta menee ihan farmarin tai maasturin perätilassa, meillä välissä on "koirakalteri". Ja pressun päälle kun laittaa turvetta ja olkea, välttää osan pysyvemmistä hajuhaitoista.
Kiinni ei saa sitoa, mutta esim. saralelen hakiessa meillä "välipysäkillä" olleen lampaan, oli kahdesta pahasta valittava pienempi, joka oli aivan varmasti lampaan sitominen kiinni. Joten jos autossa on sekä pieni vauva, että lammas, niin näiden välissä pitää kyllä ehdottomasti olla jotain lampaanpitävää!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs 
|
|
|
|