1. Montako lammasta kannattaa vähintään ottaa? Riittääkö kaksi?
Kolme pitäisi olla, että on lauma, mutta kyllä meillä kaksikin tuli ihan hyvin toimeen, kun yhdessä välissä oli jonku aikaa vaan kaksi.2. Millainen aitaus lampaalle olisi paras (aluella liikkuu karhuja, joskus ilveksiä ja kettuja)
En tiedä mikä olisi petoturvallisin aita, varmaan kunnon korkea lauta-aita verkon kanssa, tai joku sähköverkko... Meillä on 1,40m korkea riista-aita.3. Millainen katos lampaalle tulee olla joka on tarpeeksi suojaisa myös talvella ja kuinka iso sen pitäisi olla?
Sellanen, joka on kuiva ja vedoton. Eli pelkkä "katos" ei riitä, pitää olla suojaisampi. 2 neliötä luin jostain et pitäis olla yhdelle lampaalle, mutta varmaan se lain mukaan minimi on vähän pienempi..4. Miten täysikasvuista lammasta (joka ei tee karitsoja) ruokitaan eri vuodenaikoina ja paljonko mitäkin ruokaa annetaan esim. päivää kohden?
Hyvälaatuista säilö- tai kuivaheinää, kuivaheinää joku 1-2kg/päivä, säilörehua varmaan enemmän.. Kivennäinen ja suolavesi, ja puhdasta vettä. Karitsoille, kasvaville ja kantaville, sekä imettäville annetaan lisäksi väkirehua, meillä kauraa ja hernettä.. Aluksi vähä yliruokin noita, mutta nyt annan noin pari desiä per nuppi, josta hernettä on pikkuosa.. Kesällä ei tarvi välttämättä mitään muuta mu kivennäinen ja suolakivi, hyvän laitumen lisäksi. Ja kaikki ruokintamuutokset tehdään HITAASTI, koska lampaan maha on erittäin herkkä.5. Kuinka iso aitaus lampaille tulee olla?
En tiedä onko tässä jotain minimi-vaatimusta, mutta meillä on 4 lampaalle ja kahdelle vuohelle noin 250 neliötä, jossa ei riitä ruoka kaikille koko kesäksi, joten täytyy antaa lisäruokaa. Kuitenkin sen kokonen, että ne pääsevät siellä vapaasti liikkumaan ja väistämään toisiaan.6. Miten keritseminen tapahtuu ja kuinka kauan se vie aikaa?
Lammas keritään kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Minä keritsen tavallisilla terävillä saksilla, ja siihen menee noin pari tuntia per lammas. Paria lammasta varten ei varmaan kannata ostaa kallista kerintäkonetta, ellei saa lainaan joltain. Lammasta ei saa kerittäessä kääntää selän kautta ympäri, se muuten kuolee.(Joku suolenkiertymä tulee) Mä oon kerinny niin, että sidon lampaan johonkin tolppaan kiinni, lammas siis seisoo, ja siinä sitten saksin
Näin on ollu helpoin. Sittenhän voi tietenkin rakentaa oikean keritsemispöydän, josta varmaan haulla lötyyt lisää tietoa.