25.05.12, 16:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Harmia kainuunharmasten villoista  (Luettu 297 kertaa)
Katri
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 24.10.11, 20:39 »

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan? Putsailen kerittyjä villoja kehräämöön lähetettäväksi, mutta nyt tuli päänvaivaa kolmen kainuunharmaan villojen kanssa. Kaikilla niillä on tosi silkkinen harmaanvalkoinen villa, ohuet tapulit, ja todella rasvaiset lanoliinista. Siis tosi nätit. Mutta ongelmana tänä kesänä on, että tapuleiden päät ovat kovettuneet tummiksi ja koviksi lanoliinista ja tomusta. Kuumana kesänä lambit kun ovat tykänneet oleilla puiden alla varjossa, jossa maa on pölissyt kuivuuttaan  haha.
Mitäs nyt pitäis tehdä? Kyllähän tuo mömmö liottamalla lähtee, kun kysymyksessä on pelkästään tomu ja rasva. Mutta kuinka kehräämöllä, voiko tommoisia "savipäisiä" villoja sinne laittaa, vaikka olis kuinka puhtaita muuten? Nyt olen raksinut joka tapulista pään pois saksilla, mutta harmittaa, kun joka tapulista lähtee jopa kolmannes ja työn tulee entistäkin hitaammaksi  öhh
Onko muilla kokemusta vastaavasta?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 25.10.11, 07:50 »

Minulla on pässin villoissa saman tyylinen ongelma. Se hyppäs mutaojan yli ja kellahti kylelleen sinne  sarkastinen
Yritin putsailla silloin heti, mutta en näköjään onnistunut. Tapulien päät on kivikovat.

Itse aion laittaa kylmään veteen likoamaan vuorokaudeksi taikka kunnes pehmenevät.
Kylmä vesi on helppo, koska villa ei ole sillä huopunut kertaakaan.

Kun on lionnut, niin aion miedossa saippuavedessä pestä. Eli valutan ja nostan lämpimään veteen ja liotan, kunnes taas valutan.

Olen pyykkikoneessa lingonnut kuivaksi.
Mutta minulla ei siis ole kovin isoja määriä.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.10.11, 20:46 »

Lampaat puhdistuivat sateessa.Ne oli melkosen likaisia kesällä,kun loikoilivat kuusten varjossa ja alla oleva maa oli mulloksella.Mutta syksyn reippaat sateet puhdisti,olivat eri lohkolla silloin.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 26.10.11, 07:11 »

Meillä töröttävät lampolassa reippailla sateilla. Ainoastaan tihkussa pihalla, joten sekään ei auta.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Katri
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 26.10.11, 10:13 »

Joo, eivät ole nämä vesselit sateessa puhdistuneet. Vaikka eivät meidän lampaat paljoa sateessa viihdy, siirtyvät kovemmalla sateella saman tien mökkiinsä köllöttelemään  haha.

Onneksi ongelma on vain näillä kolmella hienovillaisella. Ruskea "tavallisempi" harmaksenvilla on ihan ok, samoin suomenlampaiden ja sl-risteytyksien villat ovat ihan normaaleja kesävilloja. Vahingosta viisastuneena taidan jatkossa tehdä niin, että pesen nuo ongelmavillaiset eläimet pari viikkoa ennen syksyn kerintää, jos niille taas kehittyy näitä "tomutikkuvilloja". Nyt en näitä kerittyjä villoja voi enää oikein pestä, koska kehräämö toivoo saavansa itse pestä villat (ymmärrettävää, ettei asiakas pilaa materiaalia, kokemuksesta kun tiedän, että on aika tarkkaa hommaa lämpötilat ym.). Kokeilin harvaa metallista koirankampaa, sillä lähtee tomukuori hyvin irti, ja alla ihan priima villa. Mutta aikas melkoinen työ kampailla kaikki auki, joten taidan jättää väliin  öööäää.

Taidan putsailla nämä normisti, laittaa omaan säkkiin ja ottaa mukaan kehräämölle. Saavat sitten katsoa, voiko niitä käyttää vai kiikutanko takaisin kotiin. Onneksi pitäisi talven aikana tehdä uusia istuinalusia raakavillasta pyykkikoneessa, joten jos nämä eivät helposti langaksi taivu, niin sittenpähän niistä tulee helmenharmaita istuinalustoja  muikea hymy.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: