25.05.12, 16:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Astutusvaljaiden käyttökokemuksia  (Luettu 274 kertaa)
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« : 23.10.11, 21:42 »

Nyt on 60 uuhta kohta karitsoinut, toukokuisia astutuksia. Käytimme pässien toiminnan seuraamiseen pässille "puettavia" ns. astutusvaljaita, jotka väriliidulla merkitsee uuhen peräpäähän värimerkillä uuhta astuessaan.

(kuva esim. http://se.lgprodukter.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=baggsele&SEARCH.x=18&SEARCH.y=12 )

Tämän vuoksi emme sitten ultrauttaneet uuhiamme ollenkaan, vaan kesän laidun- ja astutusryhmät jaettiin värimerkkien perusteella.

2011 kokemuksella noin 10% virhe tuli. Eli "tyhjiksi" värimerkkien mukaan jääneistä uuhista (40 kpl) 5 sittenkin karitsoi (ongelma: ei tullut tunnutettua yhtään, kun olivat joutilasporukassa, lisäksi muutama pullautti karitsansa laitumelle lokakuun alkupuolella), kun taas astutuksi arvioimistamme 60 uuhesta jäi 5 tyhjäksi (ongelma: turhaa lihotusta, kun joutilasta tunnutusruokitaan).

Pohdimme vielä, ovatko ongelmat sitä suuruusluokkaa, että kuitenkin ultrauttaisimme uuhemme kesällä, vaiko eikö. Muuten tuollainen lyhyt (3 viikkoa) toukokuinen astutus ei koskaan ole 100%, eli joku kontrolli täytyy kuitenkin olla.

Millaisia kokemuksia muilla on astutusvaljaiden tarkkuudesta ja toiminnasta?

Petri
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 24.10.11, 09:37 »

Itse käytän yleensä astutusvaljaita, ja meillä kausi on 3 + 3 viikkoa (eli siis kaksi kiimakiertoa). Astutus ajankohta: aikainen syksy, liharotuisilla. Joskus olen kokeillut 3 + 1 viiikoa.

Aika usein nuo merkit pitävät paikkansa: alkuun, kun vaihdoin liidun 2 / 3 viikon välein eri väriseksi, niin astustusajankohdista oli helppo laskea karitsointien alku. Lihanaudoilla tehdyssä tutkimuksessa on todettu, että ensimmäiset hypyt jäävät usein tyhjäksi: tämä johtuu siitä, että siemenneste on liian "vanhaa" (ts. astutuskauden edetessä siemennesteen laatu l. siittiöiden elävyys ja liikkuminen lisääntyvät). Silloin, kun vaihdoin väriä parin viikon välein, niin saattoi nähdä pässin hyppäävän ensimmäisen / muutaman ensimmäisen uuhen uudestaan viikolla 4 (ts. 3 + 1 viikolla, eivät olleet tiinehtyneet ekasta hypystä).

Värin tarttumisessa on myös eroja, ja sää vaikuttaa: varsinkin märällä säällä ei vanhasta liidusta tahdo tarttua väriä. Toinen ongelma sää on kylmyys.

Ultraaminen antaa lopullisen vahvistuksen, ja toisaalta pystyy jaottelemaan sikiöiden määrän / kuntoluokan  yms mukaan. Toisaalta: jos astutusaika on riittävän pitkä, niin kyllä merkit pääsääntöisesti riittävät. Toisaalta ultausta voi käyttää jalostusvalinassa: itse olen valinnut pitouuhet aina ensimmäisen kiimakierron aikana syntyneistä, ja tuntuu kiimakauden alku aikaistuneen myös noilla karitsauuhilla valinnan myötä. Ehkä siis tämä toimisi myös noissa kevään astutuksissa: jos valitsee aina keväänastutuksista syntyneitä karitsauuhia pitoon, on mahdollista saada kehitettyä ympärivuotiseen karitsointiin paremmin sopivia yksilöitä.
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 29.10.11, 23:45 »

pläh, ollaanko me "Petrin" kanssa ainoat astutusvaljaiten käyttäjät?...jos näin on, niin viissiin ruåttalainen rahastaa suotta väriliitujen ostosta...kuin moni muuten ultraa uuhet?
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #3 : 30.10.11, 10:27 »

Itse käytän yleensä astutusvaljaita, ja meillä kausi on 3 + 3 viikkoa (eli siis kaksi kiimakiertoa).
sarkastinen

Minä olen ajatellut että nuo olisi varmasti hyvät vehkeet; mutta ei voida puhua asiasta samana päivänäkään, koska meillä vain kaksi uuhta ja pässi  muikea hymy
...mutta olen ajatellut jos jostain saisi vaikka lainaksi ja kokeilla pässille valjaita -jos jollain on käyttämättömät nurkissa niin olisin kiinnostunut...
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 30.10.11, 15:54 »

Viime syksyisistä astutuksista tyhjäksi jäi 3 tai 4 ja tyhjistä 1 karitsoi. Eniten harmittaa nuo tyhjät jotka karitsoi kun siinä ollaan sitten aika heikoilla jatkoa ajatellen. Astutut tyhjät saa pongattua laumasta kuitenkin jo ihan hyvissä ajoin, joten sinne ei hirveästi tuotantopanoksia uppoa. Taas on valjaat käytössä ja katsotaan kuinka onnistuu. Tuskin prosentit ainakaan pienenee, mutta jos siedettävissä luvuissa kestetään niin ei tarvitse ultraa vielä ostaa.

Rotuna suomenlammas ja astutettuja oli 150-160 viime syksynä nyt hiukan enemmän. Ja itse olen todella tyytyväinen valjaiden toimivuuteen.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 30.10.11, 17:24 »

Eniten harmittaa nuo tyhjät jotka karitsoi kun siinä ollaan sitten aika heikoilla jatkoa ajatellen. ... Ja itse olen todella tyytyväinen valjaiden toimivuuteen.
Tyytyväisiä mekin ollaan, mutta juuri sama harmittaa kuin Ottoakin. Meillä ei joutilaita lihoteta herkuilla ja näin jää näille hudeille tunnutus tekemättä. Eli ovat lihoistaan jo tehneet karitsatkin, lypsääkin pitäisi vielä jollakin.

Itse olemme kyllä vaihtaneet pässille väriä muutaman päivän välein, päivittäin koetetaan tarkkailla niitä värimerkkejä. Helpottaa se uusi väri, kun ei tarvitse niin paljon jo ylöskirjattuja seurata.

Petri
tallennettu
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Uuhikaritsa

« Vastaus #6 : 30.10.11, 20:50 »

Edellisvuonna meillä oli eka kerran valjaat käytössä ja oli tosi helppoa, kun tiesi karitsointiajan etukäteen muutaman päivän tarkkuudella.
Viime vuonna valjaita ei "ehditty" laittamaan (eli ei saatu aikaiseksi laittaa niitä sarkastinen) ja oli tosi keljua arvuutella karitsointeja. Päätinkin, että meillä jatkossa laitetaan aina pässille valjaat... No, ei ole vielä saatu niitä laitettua, vaikka viimeisetkin uuhet laitettiin tänään pässille...
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: