25.05.12, 16:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Keritsimen terien teroitus paikkoja?  (Luettu 639 kertaa)
kikka
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Lammastalous, luonnollinen tapa köyhtyä

« : 13.10.11, 07:03 »

Lampaat on nyt keritty ja terät olisivat valmiita teroitettavaksi. Päivitetäänkö paikat mihin olette lähettäneet/vieneet teriä teroitettavaksi? Muutaman paikan löysin aikaisemmista viesti ketjuista mutta en tiedä ovatko ne enää ajan tasalla kun olivat vanhemmista viesteistä. Itselläni on alfa laval kone, jonka terille kaipaisin teroitusta.

Toinen asia....Kuinka vanhoilta karitsoilta olette kerinneet ensimmäistä kertaa villat? Meille syntyi vielä elokuussa muutama karvapää, villat näyttivät vielä niin lyhyiltä, että en vielä niitä ajellut pois. Onko villat kuitenkin viisainta keritä niiltäkin ennen talvea, vai voiko ensimmäisen kerinnän jättää kevääksi? Lampaat pääsevät talveksi navettaan suojaan.
tallennettu

Kikka & lampaat Impi, Lempi, Lampi, Lämpö, Love, Lortto, Pamela ja Marilyn
tarmo
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 13.10.11, 18:37 »

Meidän terät on tähän asti käyneet Teroituspalvelu Hakkaraisella Sysmässä, mutta luulen, että tämä on heidän työnsä jatkaja (toimii jopa saman tien varressa):

Toimitusosoite jos maksaa itse postimaksun meille päin on 

Teroituspalvelu Sihvo Oy

Ravioskorventie 59

19370 NUORAMOINEN

Tai jos haluatte että veloitamme postimaksun meille päin laskutuksen yhteydessä, osoite on

Teroituspalvelu Sihvo Oy

Tunnus 5007228

00003 Vastauslähetys

19700 SYSMÄ

Tuolla siis käytin nyt, kun MTsta bongasin. Teroitus  (15e) ja kahdet postikulut maksoi 19e, lupasivat toimituksen 2-3 pvässä, mutta onnistuin lähettämään terät pahimpaan syysruuhkaan ja ehdin jo niitä kaipaillakin, ennen kuin palasivat 1,5vk:n kuluttua.

Elokuussa syntyneitä itse en kyllä keritsisi, täällä pähkäilen muutaman touko-kesäkuussa syntyneen kanssa, keritäkö vaiko eikö...

tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 13.10.11, 22:12 »

Nyt lievästi epäisänmaallinen toiminta on paljastettava, itse lähetämme aina kun alkavat teroitetut pakissa käydä vähiin tuonne Ruotsin puolelle:
http://se.lgprodukter.se/category.html/slipning-av-skar

Petri
tallennettu
kikka
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Lammastalous, luonnollinen tapa köyhtyä

« Vastaus #3 : 19.10.11, 07:07 »

Kiitos vinkeistä, eiköhän näistä joku löydy. Sain vielä kolmannenkin vihjeen, kun vie terät "meijerin kaupaan"(joita löytyy suuremmista kaupungeista ainakin...), terät lähtevät sieltä teroitukseen ja palautuvat postitse kotiin. Hintaa en vielä tiedä.
tallennettu

Kikka & lampaat Impi, Lempi, Lampi, Lämpö, Love, Lortto, Pamela ja Marilyn
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #4 : 19.10.11, 09:01 »

Vanha ketju samasta aiheesta löytyy http://www.lampola.org/index.php?topic=3689.0

Myös Känsälän Marko teroittaa tietääkseni, en kyllä nyky tilannetta tiedä, mutta olen sille lähettänyt teriä teroitettavaksi. Sitten on Esa Anttas joka teroittaa terät ja huoltaa koneita!

Yhteystiedot

Keritsijä
Marko Känsälä
Tärttämäentie 318
44100 Äänekoski
p.050-5850181

Keritsinkoneiden huolto ja terien teroitus.
Esa Anttas,
Lyöttiläntie 449,
47540 Lyöttilä
puh: 05/3664329, 040-5249629
tallennettu
Kristiina
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 19.10.11, 20:50 »

Mua tänä syksynä varoiteltiin, että usein teroitusliikkeissä vetävät keritsimien terät sileiksi, kun
niiden pitäisi olla kuperat. Kun terät ovat kuperat, keritsimen säätöruuvilla saa aina uutta terävää pintaa käyttöön. Jos terät teroittaa sileiksi, niillä hoitelee sellaiset kymmenen lammasta, jonka jälkeen ovat jo tylsät - eikä säätöruuvin pyörittely auta.

Tämän vuoksi aion teroituttaa omat teräni asiansa osaavalla keritsijällä, joka tietää miten terät pitää teroittaa. Yllä tulikin jo yhteystietoja..
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 19.10.11, 21:26 »

Mua tänä syksynä varoiteltiin, että usein teroitusliikkeissä vetävät keritsimien terät sileiksi, kun
niiden pitäisi olla kuperat. Kun terät ovat kuperat, keritsimen säätöruuvilla saa aina uutta terävää pintaa käyttöön. Jos terät teroittaa sileiksi, niillä hoitelee sellaiset kymmenen lammasta, jonka jälkeen ovat jo tylsät - eikä säätöruuvin pyörittely auta.

Tämän vuoksi aion teroituttaa omat teräni asiansa osaavalla keritsijällä, joka tietää miten terät pitää teroittaa. Yllä tulikin jo yhteystietoja..

Turhaan on peloteltu. Ohessa video kuinka terien teroitus tapahtuu. http://www.youtube.com/watch?v=60Ghv-hV_EM
Molemmat terät mahdollisimman sileiksi, jotta kitka olisi pieni. Yläterä kuuluisi vaihtaa 20min ja alaterä 60min välein (siis kun kone on käynnissä). Toki kaikki ajelee yleensä niinkauan kuin terä vaan leikkaa. Terien teroitus onnistuu myös kotona sopivan hiomakiven kanssa. Helppoa, itse olen teroitellut teräni 6 vuotta ihan hiomakivellä ja kerittäviä lampaita vuodessa se 500-700.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 19.10.11, 23:33 »

Turhaan on peloteltu. Ohessa video kuinka terien teroitus tapahtuu. http://www.youtube.com/watch?v=60Ghv-hV_EM
Molemmat terät mahdollisimman sileiksi, jotta kitka olisi pieni. Yläterä kuuluisi vaihtaa 20min ja alaterä 60min välein (siis kun kone on käynnissä). Toki kaikki ajelee yleensä niinkauan kuin terä vaan leikkaa. Terien teroitus onnistuu myös kotona sopivan hiomakiven kanssa. Helppoa, itse olen teroitellut teräni 6 vuotta ihan hiomakivellä ja kerittäviä lampaita vuodessa se 500-700.
Siis käsikivellä vaiko johonkin koneeseen kiinnitettynä?

Petri
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #8 : 20.10.11, 08:21 »

Meillä käynyt virolainen keritsijä teroitti teriään tuon tapaisella koneella, ja hän kertoi, että se hiomalaikka ei ole aivan tasomainen. Ei tullut tarkemmin katsottua, kummin päin se on kaareva, mutta äkkinäinen arvelisi, että laikan pitäisi olla hieman kupera, jotta terästä tulisi hieman kovera, ja silloinhan se leikkaava reuna olisi terävämpi, eikä terät kantaisi keskeltä toisiaan vasten heti, kun nurkka vähän pyöristyy. Tai sitten asia voi olla juuri päinvastoin, eli terä olisi kovera ja terät vastaisi toisiinsa keskestä eikä reunoilta ja tylsyisi siten muka hitaammin.

Voisin kyllä minäkin uskoa tuota pelottelua, että jos terän vetää vaikka jossain koneistamossa täysin tasomaiseksi, se ei pysy niin kauaa terävänä. Mutta en tiedä, onko oleellista merkitystä.
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 20.10.11, 10:47 »

http://images.wool.com/pub/awi_sharpening1.pdf
tuolla on aika yksinkertaisesti selitetty kuinka teroitus tapahtuu.
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 20.10.11, 18:17 »

Siis käsikivellä vaiko johonkin koneeseen kiinnitettynä?

Petri
Itsellä käytössä timanttiteroitintaso karkeus 600. Nyt ostaisin varmaan karkeutta 300. Tuommoinen käsikäyttöinen teroitin. Ihan tulee välttävä näin harrastelu käyttöön ja terillä keritsee mainiosti sen 20-30 mitä jaksaa aina kahvitaukojen välissä tehdä. Toki on varalla teriä, mutta ei ole vielä iskenyt innostus ruveta urakkatahdilla omia keritsemään hymy
« Viimeksi muokattu: 20.10.11, 18:24 kirjoittanut OttoM » tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 20.10.11, 22:09 »

Itsellä käytössä timanttiteroitintaso karkeus 600. Nyt ostaisin varmaan karkeutta 300.
Tuolla sanalla googlaamalla ei löytynyt mitään. Joku linkki eli kuva (ja muita tietoja tuosta timanttiteroitintasosta)?

Petri
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 21.10.11, 21:15 »

Itsellä käytössä timanttiteroitintaso karkeus 600. Nyt ostaisin varmaan karkeutta 300.
Tuolla sanalla googlaamalla ei löytynyt mitään. Joku linkki eli kuva (ja muita tietoja tuosta timanttiteroitintasosta)?

Petri

http://www.teraslvi.fi/PDF/094-097.pdf
tuote: E65-72F-I
tuossa esimerkki.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 02.11.11, 22:41 »

Petri

http://www.teraslvi.fi/PDF/094-097.pdf
tuote: E65-72F-I
tuossa esimerkki.
Tuo 50 mm on aika kapea verrattuna alusterän leveyteen. Ostitko kapean nuukuuksissasi, vai tavoitteletko tällä noiden aiempien linkkien lievästi koveraa (saksimaista) teroitusta?

Petri
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 02.11.11, 23:35 »

joo 50mm ostin ja hyvin on toiminut. ei siinä alemmassaterässäkään leikkaavaa pintaa niin hirveästi ole.
ensiksi suurimmat epätasaisuudet pois edestakaisilla horisontaalisilla liikkeillä. sitten itse teroitus työntäen alhaalta ylöspäin samalla hiukan painaen ja ylhäältä alas ilman painamista. näin pyrin saamaan metallinhuokoset sulkeutumaan jolloin terä kestää terässään kauemmin. 30-50 teroitus liikettä / terä ja hyvä on tullut.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: