kikka
Musta lammas
Poissa
Lammastalous, luonnollinen tapa köyhtyä
|
 |
« : 13.10.11, 07:03 » |
|
Lampaat on nyt keritty ja terät olisivat valmiita teroitettavaksi. Päivitetäänkö paikat mihin olette lähettäneet/vieneet teriä teroitettavaksi? Muutaman paikan löysin aikaisemmista viesti ketjuista mutta en tiedä ovatko ne enää ajan tasalla kun olivat vanhemmista viesteistä. Itselläni on alfa laval kone, jonka terille kaipaisin teroitusta.
Toinen asia....Kuinka vanhoilta karitsoilta olette kerinneet ensimmäistä kertaa villat? Meille syntyi vielä elokuussa muutama karvapää, villat näyttivät vielä niin lyhyiltä, että en vielä niitä ajellut pois. Onko villat kuitenkin viisainta keritä niiltäkin ennen talvea, vai voiko ensimmäisen kerinnän jättää kevääksi? Lampaat pääsevät talveksi navettaan suojaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kikka & lampaat Impi, Lempi, Lampi, Lämpö, Love, Lortto, Pamela ja Marilyn
|
|
|
|
tarmo
|
 |
« Vastaus #1 : 13.10.11, 18:37 » |
|
Meidän terät on tähän asti käyneet Teroituspalvelu Hakkaraisella Sysmässä, mutta luulen, että tämä on heidän työnsä jatkaja (toimii jopa saman tien varressa):
Toimitusosoite jos maksaa itse postimaksun meille päin on
Teroituspalvelu Sihvo Oy
Ravioskorventie 59
19370 NUORAMOINEN
Tai jos haluatte että veloitamme postimaksun meille päin laskutuksen yhteydessä, osoite on
Teroituspalvelu Sihvo Oy
Tunnus 5007228
00003 Vastauslähetys
19700 SYSMÄ
Tuolla siis käytin nyt, kun MTsta bongasin. Teroitus (15e) ja kahdet postikulut maksoi 19e, lupasivat toimituksen 2-3 pvässä, mutta onnistuin lähettämään terät pahimpaan syysruuhkaan ja ehdin jo niitä kaipaillakin, ennen kuin palasivat 1,5vk:n kuluttua.
Elokuussa syntyneitä itse en kyllä keritsisi, täällä pähkäilen muutaman touko-kesäkuussa syntyneen kanssa, keritäkö vaiko eikö...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
kikka
Musta lammas
Poissa
Lammastalous, luonnollinen tapa köyhtyä
|
 |
« Vastaus #3 : 19.10.11, 07:07 » |
|
Kiitos vinkeistä, eiköhän näistä joku löydy. Sain vielä kolmannenkin vihjeen, kun vie terät "meijerin kaupaan"(joita löytyy suuremmista kaupungeista ainakin...), terät lähtevät sieltä teroitukseen ja palautuvat postitse kotiin. Hintaa en vielä tiedä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kikka & lampaat Impi, Lempi, Lampi, Lämpö, Love, Lortto, Pamela ja Marilyn
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #4 : 19.10.11, 09:01 » |
|
Vanha ketju samasta aiheesta löytyy http://www.lampola.org/index.php?topic=3689.0Myös Känsälän Marko teroittaa tietääkseni, en kyllä nyky tilannetta tiedä, mutta olen sille lähettänyt teriä teroitettavaksi. Sitten on Esa Anttas joka teroittaa terät ja huoltaa koneita! Yhteystiedot Keritsijä Marko Känsälä Tärttämäentie 318 44100 Äänekoski p.050-5850181 Keritsinkoneiden huolto ja terien teroitus. Esa Anttas, Lyöttiläntie 449, 47540 Lyöttilä puh: 05/3664329, 040-5249629
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kristiina
|
 |
« Vastaus #5 : 19.10.11, 20:50 » |
|
Mua tänä syksynä varoiteltiin, että usein teroitusliikkeissä vetävät keritsimien terät sileiksi, kun niiden pitäisi olla kuperat. Kun terät ovat kuperat, keritsimen säätöruuvilla saa aina uutta terävää pintaa käyttöön. Jos terät teroittaa sileiksi, niillä hoitelee sellaiset kymmenen lammasta, jonka jälkeen ovat jo tylsät - eikä säätöruuvin pyörittely auta.
Tämän vuoksi aion teroituttaa omat teräni asiansa osaavalla keritsijällä, joka tietää miten terät pitää teroittaa. Yllä tulikin jo yhteystietoja..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
OttoM
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #6 : 19.10.11, 21:26 » |
|
Mua tänä syksynä varoiteltiin, että usein teroitusliikkeissä vetävät keritsimien terät sileiksi, kun niiden pitäisi olla kuperat. Kun terät ovat kuperat, keritsimen säätöruuvilla saa aina uutta terävää pintaa käyttöön. Jos terät teroittaa sileiksi, niillä hoitelee sellaiset kymmenen lammasta, jonka jälkeen ovat jo tylsät - eikä säätöruuvin pyörittely auta.
Tämän vuoksi aion teroituttaa omat teräni asiansa osaavalla keritsijällä, joka tietää miten terät pitää teroittaa. Yllä tulikin jo yhteystietoja..
Turhaan on peloteltu. Ohessa video kuinka terien teroitus tapahtuu. http://www.youtube.com/watch?v=60Ghv-hV_EM Molemmat terät mahdollisimman sileiksi, jotta kitka olisi pieni. Yläterä kuuluisi vaihtaa 20min ja alaterä 60min välein (siis kun kone on käynnissä). Toki kaikki ajelee yleensä niinkauan kuin terä vaan leikkaa. Terien teroitus onnistuu myös kotona sopivan hiomakiven kanssa. Helppoa, itse olen teroitellut teräni 6 vuotta ihan hiomakivellä ja kerittäviä lampaita vuodessa se 500-700.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #7 : 19.10.11, 23:33 » |
|
Turhaan on peloteltu. Ohessa video kuinka terien teroitus tapahtuu. http://www.youtube.com/watch?v=60Ghv-hV_EM Molemmat terät mahdollisimman sileiksi, jotta kitka olisi pieni. Yläterä kuuluisi vaihtaa 20min ja alaterä 60min välein (siis kun kone on käynnissä). Toki kaikki ajelee yleensä niinkauan kuin terä vaan leikkaa. Terien teroitus onnistuu myös kotona sopivan hiomakiven kanssa. Helppoa, itse olen teroitellut teräni 6 vuotta ihan hiomakivellä ja kerittäviä lampaita vuodessa se 500-700. Siis käsikivellä vaiko johonkin koneeseen kiinnitettynä? Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #8 : 20.10.11, 08:21 » |
|
Meillä käynyt virolainen keritsijä teroitti teriään tuon tapaisella koneella, ja hän kertoi, että se hiomalaikka ei ole aivan tasomainen. Ei tullut tarkemmin katsottua, kummin päin se on kaareva, mutta äkkinäinen arvelisi, että laikan pitäisi olla hieman kupera, jotta terästä tulisi hieman kovera, ja silloinhan se leikkaava reuna olisi terävämpi, eikä terät kantaisi keskeltä toisiaan vasten heti, kun nurkka vähän pyöristyy. Tai sitten asia voi olla juuri päinvastoin, eli terä olisi kovera ja terät vastaisi toisiinsa keskestä eikä reunoilta ja tylsyisi siten muka hitaammin.
Voisin kyllä minäkin uskoa tuota pelottelua, että jos terän vetää vaikka jossain koneistamossa täysin tasomaiseksi, se ei pysy niin kauaa terävänä. Mutta en tiedä, onko oleellista merkitystä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
OttoM
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 20.10.11, 18:17 » |
|
Turhaan on peloteltu. Ohessa video kuinka terien teroitus tapahtuu. http://www.youtube.com/watch?v=60Ghv-hV_EM Molemmat terät mahdollisimman sileiksi, jotta kitka olisi pieni. Yläterä kuuluisi vaihtaa 20min ja alaterä 60min välein (siis kun kone on käynnissä). Toki kaikki ajelee yleensä niinkauan kuin terä vaan leikkaa. Terien teroitus onnistuu myös kotona sopivan hiomakiven kanssa. Helppoa, itse olen teroitellut teräni 6 vuotta ihan hiomakivellä ja kerittäviä lampaita vuodessa se 500-700. Siis käsikivellä vaiko johonkin koneeseen kiinnitettynä? Petri Itsellä käytössä timanttiteroitintaso karkeus 600. Nyt ostaisin varmaan karkeutta 300. Tuommoinen käsikäyttöinen teroitin. Ihan tulee välttävä näin harrastelu käyttöön ja terillä keritsee mainiosti sen 20-30 mitä jaksaa aina kahvitaukojen välissä tehdä. Toki on varalla teriä, mutta ei ole vielä iskenyt innostus ruveta urakkatahdilla omia keritsemään 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.10.11, 18:24 kirjoittanut OttoM »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #11 : 20.10.11, 22:09 » |
|
Itsellä käytössä timanttiteroitintaso karkeus 600. Nyt ostaisin varmaan karkeutta 300.
Tuolla sanalla googlaamalla ei löytynyt mitään. Joku linkki eli kuva (ja muita tietoja tuosta timanttiteroitintasosta)? Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
OttoM
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #12 : 21.10.11, 21:15 » |
|
Itsellä käytössä timanttiteroitintaso karkeus 600. Nyt ostaisin varmaan karkeutta 300.
Tuolla sanalla googlaamalla ei löytynyt mitään. Joku linkki eli kuva (ja muita tietoja tuosta timanttiteroitintasosta)? Petri http://www.teraslvi.fi/PDF/094-097.pdf tuote: E65-72F-I tuossa esimerkki.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #13 : 02.11.11, 22:41 » |
|
Tuolla sanalla googlaamalla ei löytynyt mitään. Joku linkki eli kuva (ja muita tietoja tuosta timanttiteroitintasosta)? Petri http://www.teraslvi.fi/PDF/094-097.pdf tuote: E65-72F-I tuossa esimerkki. Tuo 50 mm on aika kapea verrattuna alusterän leveyteen. Ostitko kapean nuukuuksissasi, vai tavoitteletko tällä noiden aiempien linkkien lievästi koveraa (saksimaista) teroitusta? Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
OttoM
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #14 : 02.11.11, 23:35 » |
|
joo 50mm ostin ja hyvin on toiminut. ei siinä alemmassaterässäkään leikkaavaa pintaa niin hirveästi ole. ensiksi suurimmat epätasaisuudet pois edestakaisilla horisontaalisilla liikkeillä. sitten itse teroitus työntäen alhaalta ylöspäin samalla hiukan painaen ja ylhäältä alas ilman painamista. näin pyrin saamaan metallinhuokoset sulkeutumaan jolloin terä kestää terässään kauemmin. 30-50 teroitus liikettä / terä ja hyvä on tullut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|