Tämä kysymys on teille, jotka ostatte/myytte heinä/olki pyöröpaaleja.
Mikä on yleinen käytäntö, jos säilörehu- tai olkipyöröpaali ovat homeessa eli ainakin osittain käyttökelvottomia?
Kärsiikö ostaja vai myyjä vahingon?
Me olemme ostorehuissa ja olemme ostaneet vuosia samoilta viljelijöiltä talvirehua lampaille. Pyöröpaalien osalta myyjä on sanonut, että jos paali on homeessa, sitä ei tarvitse maksaa. Näin on ollut tosi harvoin ja jos osa paalista on jouduttukin valikoimaan pois, olemme arvioineet nämä hylkyyn menneet silmämääräisesti eikä niitä ole ollut montakaan täyttä paalia tässä useamman vuoden aikana. Olemme siis tyytyväisiä tähän käytäntöön, sitä en tiedä, onko tämä "maan tapa" noin yleisesti.
Nyt sitten tapahtui eri myyjän kanssa niin, että häneltä hakemamme isot olkipyöröpaalit olivat niin homeessa, että emme ilmeisesti uskalla niitä ollenkaan käyttää lampaille. Olkien joukossa on ollut vihreää tuoretta heinää, joka lienee sitten kostuttanut ja homehduttanut oljetkin, jotka ovat niin kosteita, että eipä niistä juuri alusinakaan apua taida olla. Myyjä kyllä mainitsi, että heinää meni joukkoon, mutta minä olin niin "tonttu", että en tajunnut, mikä lopputulos tällaisissa olkipaaleissa olisi. No nyt sen tiedän ja ensikerralla en taida sellaisia paaleja tarvita.... Paalit on jo maksettu, joten tappion kärsimme me. Yleensäkin olen huono tinkimään tai valittamaan tuttujen ihmisten kanssa. Sen takia kysynkin:
Miten yleensä toimitte ko tilanteissa? Kenen tappioksi huono tavara jää?
Karsitteko kaiken näkyvän homeen pois säilörehuista vai kuinka teette? Pyöröpaalisyötössä valikointi lienee aivan mahdoton tehtävä, mutta jos rehu kärrätään syöttöpöydälle, laadun voi vielä tarkistaa silmämääräisesti.
Mahdollisista kommenteista ja neuvoista Kiitos