Miten koneet ovat vuosien mittaan kehittyneet, mulla olisi mahdollisuus ostaa vanhan käytetyn, en vaan tiedä kannattaako satsata vanhaan? Ovatko nykypäiväiset kevyempiä, hiljtaakoisempiä, parempia? Kone joka mulle tarjottiin on varmaan 20 vuotta vanha, mutta vähän käytetty, kannattaako ostaa, vai parempi satsata enemmän ja hommata uuden?
Minulla on kokemusta Aesculap koneista. Vanha Econom S ostettiin 80-luvun alkupuolella käytettynä, vihreä ja yläterässä kolme haaraa. Uudempi Econom II lienee 90-luvun lopulta, sininen ja leveämmällä terällä, yläterässä 4 haaraa.
Vanhassa pitää olla terät tosi timmissä kunnossa, että leikkaa mitään. Uudessa on kierroksia ja tehoa enemmän. Kierrokset ei paljon laske, kun terän ruuvia kiristää, ja menee tylsilläkin terillä lähes yhtä hyvin kuin vanha kone terävillä. Vanhoja koneita kapeammilla terillä saa tosi halvalla, mutta jos kerittäviä on kymmeniä, niin kannattanee panostaa uudempaan malliin. Näin Economeissa, muiden kehityksestä en tiedä.
Jos konetta on mahdollista koekäyttää, niin tehosta tosiaan kertoo jotain se, miten äkkiä kierrokset tippuu, kun terän ruuvia kiristää.