25.05.12, 15:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: hyvä sähköpaimen  (Luettu 2368 kertaa)
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« : 13.05.06, 22:11 »

Terve,

tuli hankittua tuossa sähköaitavehkeitä lampaille, kun  :hymy halvalla sai. Eli nyt kyselisin, että minkälaisista paimenista on hyviä kokemuksia. Mikä antaa kovimman tällin, lammas kun taitaa vaatia aika vahvan paimenen? Missä hinta/laatu suhde on kohdallaan?

tv. rekku
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 13.05.06, 22:22 »

Mulla on tälläinen Vahti 1000 -paimen.
http://www.abc.fi/yritykset/?msid=7&seid=1009&cid=9350

Nyt jos ostaisin uuden, niin ostaisin kuitenkin akkukäyttöisen.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #2 : 13.05.06, 22:39 »

Nyt jos ostaisin uuden, niin ostaisin kuitenkin akkukäyttöisen.

Miksi?  ???

Mulla on tällainen akkukäyttöinen http://www.farmcomp.fi/fin/olli160b_50s.html Ja mua risoo se, että a) akkuja saa aina olla latailemassa b) akkuja saa olla jonniinmoinen arsenaali, jotta pärjää läpi kesät ja talvet.

Muuten kyllä tuo Olli on ihan soiva peli.  hymy
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 13.05.06, 23:22 »

Terve,

Ja kiitokset, täytyypä vilkaista noita. Verkkovirtaa sinänsä piisaa, jos ei ukkonen käy tms., joten en taida akkuvehkeitä ensisijaisesti etsiä

tv. rekku
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 13.05.06, 23:23 »

Mulla on tälläinen Vahti 1000 -paimen.
http://www.abc.fi/yritykset/?msid=7&seid=1009&cid=9350

Mulla myös näitä 2 kpl ja olen huippu tyytyväinen; aina täydet tällit. Eikä ole hinnalla pilattu. Erimerkkisistä akkupaimenista on huonoja kokemuksia (en saa täysiä  iskuja) ja siksi olenkin ehdoton verkkovirran kannattaja. Aurinkopaneelisysteemiä haluttais kokeilla täydennnykseksi luonnonlaitumille, mutta en raaski ostaa jos ei toimikaan.

tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #5 : 14.05.06, 05:04 »

Mä kaipaan akkukäyttöistä sen takia, että joudun vetämään verkkovirran kahden jatkojohdon kautta, kun ei pistorasiaa ole rittävän lähellä.  kieli
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 14.05.06, 08:46 »

Mä kaipaan akkukäyttöistä sen takia, että joudun vetämään verkkovirran kahden jatkojohdon kautta, kun ei pistorasiaa ole rittävän lähellä.  kieli

Mä vedän virtaa kauempaa (150m) paimenlangalla, ei tarvi jatkojohtoa.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #7 : 14.05.06, 10:56 »

^Joo, toimii varmaan jossakin, mutta mä joudun vetämään sähkön pihan läpi, joten sen on kuljettava suojassa niin, ettei kukaan saa siitä tälliä.  kieli
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 14.05.06, 11:52 »

Räntäsateessa on kiva haaveilla laidunkaudesta  ;D

Tuosta Katsin vastauksesta saa sen käsityksen, että verkkovirtaa vedetään paimenlangalla laitumen vierelle ja paimen on sitten siellä  ::)Vaarallista!
Varmaankin Kats tarkoitti, että paimen on siellä rakennuksessa pistorasian vieressä ja sitten sitä paimenen virtaa vedetään langalla sinne laitumen viereen.

Tuohon paimenvirran siirtämiseen kannattaa käyttää päällystettyä johtoa, esim ns lapamatojohtoa voi kysellä romuttamoilta tai puhelinyhtiöiltä sitä käytettiin aikoinaan puhelinjohtona, mutta ne on purettu nykyisin pois.
Sen kaapelin voi sitten kaivaa maahan tai nostaa ilmaan.

Meilläkin on kaksi akkukäyttöistä paimenta. Olen käyttänyt vanhoja traktorin akkuja ja akku kestää 1-3kk ajan täydessä latingissa. Minulla on käytössä sellainen digitaalinen mittari, jolla voin tarkkailla langan tehoja, tarkastan päivittäin langan kunnon ja siten voin puuttua ongelmiin ennenkuin lampaat edes huomaavat mitään.

Suurimmat ongelmat liittyvät yleensä maadoitukseen, jos maadoituspaikka pääsee kuivumaan, niin mikään paimen ei toimi kunnolla. Parina kesänä oli niin kuivaa ettei kosteaa maadoituspaikkaa tahtonut löytyä  >surullinen
tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 14.05.06, 13:40 »

Olen käyttänyt vanhoja traktorin akkuja ja akku kestää 1-3kk ajan täydessä latingissa.

Voi vitsit!  :o

Mulla on hirmuinen määrä joihinkin sähkövimpaimiin käytettäviä varmuusakkuja, joita joutuvat poistamaan käytöstä määräajoin, vaikka olisivat ihan kunnossa. Nämä kestävät sen viikon  pari riippuen akun kunnosta. Onneksi sentään saan noita akkuja ilmaiseksi. Jos vielä ne joutusi ostamaan, niin olisin jo varmasti verkkovirtapaimenen omistaja.
tallennettu
sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Texelpoika ;)

« Vastaus #10 : 14.05.06, 14:24 »

Meillä ei lampaat pienien sähkö paimenien takana pysy. >surullinen
meillä on aiemmin ollut Olli 800 ja siinä ei oikein tahtoneet pysyä vaikka on niin tehokas että pitäisi pitää hirvet ,karhut ym.toisella puolella.
No siitä viisastuneena nyt ostettiin Elephant M 115-D merkkinen sähköpaimen ja tässä pitäisi pysyä.teoreettinen matka 450 km,polttaa kaiken kasvillisuuden ja antaa 16 joulen iskut,pitäisi olla tehokkain mahdollinen,joten jospa meidän mullipää tekut nyt pysyisi aidoissa ;D
Verkkoakin on turha meillä laittaa kun venyttelevät sen heti pilalle ::)perinnebiotooppi alueilla verkko kyllä on kestänyt mutta ei laidun pelloilla.
tallennettu

Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #11 : 14.05.06, 21:11 »

Mulla lähtee nyt Lacmen sähköpaimen käyttöön pässeille, jahka ne villamot saapuvat. Maadoitus hoidettu 3 kpl yli metristä harkkoterästä, joihin porattu reikä ja lyöty maahan juurta myöten. Sähkö plussasta viedään laitumelle sellaista yksikarvaista aika tukevaa  sähköjohtoa pitkin ja kytketään sitten aitaan. Kai se on kätensä siihen lykättävä ja katottava kuinka kovat tällit tulee..... :hymy Maadoitus laitettu tallin seinästä n. 20 senttiä kohtaan, johon sadevesi katoltakin valuu. Että näillä eväillä pitäis pysyä sisäpuolella.

Jos kunnon tälliä ei tule, tarkistakaa maadoitus! Jos ei auta, kaivakaa sitä maadoitusta varten vielä ihan tukevaa sähköjohtoa ihan paljaaltaan n. 5 metriä löysälle kiepille tai pitkäksi n. 10 sentin syvyyteen ja kytkekää maadoituspisteeseen.
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 14.05.06, 21:47 »

Varmaankin Kats tarkoitti, että paimen on siellä rakennuksessa pistorasian vieressä ja sitten sitä paimenen virtaa vedetään langalla sinne laitumen viereen.

Just näin   muikea hymy

tallennettu

Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #13 : 15.05.06, 11:55 »

Mulla on vanhoja akkukäyttösiä Olleja. Vanhimmat ovat varmaan jo lähes antiikkia, eli sellaisia ison metallikuvun alla olevia, johon kuuluu 6v patteri, joita ei tietenkään enää tänä vuonna saa.  Ostin moottoripyörän akkuja á 11¤ ja ajateltiin kytkeä rinnan ( automatiikka-asentaja isännän ehdotus). Kokeillaan saisiko siten niihin vähän enemmän käyttöaikaa.
« Viimeksi muokattu: 15.05.06, 13:44 kirjoittanut Wilhelmina » tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 15.05.06, 17:35 »

Riina,

Mitä olet muuten tykännyt Vahti-paimestasi? Onko niin tehokas kuin mainoslauseissa väittävät?
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: