25.05.12, 15:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Reiät sorkan kannoissa???  (Luettu 467 kertaa)
Väkpäinen
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 31.08.11, 15:22 »

Eilen sorkkia leikatessa kesän laitumella olon jälkeen huomasin yhdellä pässillä jokaisen sorkan kannassa reiän! Mitä näille kuuluu tehdä? Ei haissut pahalle eli ei ole mätää, mutta ei kai sitä noinkaan voi jättää  hui kauhistus  Yritin leikata reiän siististi tasaseksi, mutta reiät oli liian syviä. Kaivelin niitä puhtaaksi ja siistin reunoja sen minkä sain, mutta ei niistä kaikki lika lähtenyt... Pässejä oli kolme samalla laitumella koko kesän, ja ainoastaan tällä oli reiät. Tänään pässit lähtivät kotiinsa, joten itse en niitä voi hoitaa, mutta lupasin omistajalle kysellä täältä neuvoja.
tallennettu

"Minua saa syyttää, mutta vastuuta en ota!"
Väkpäinen
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 02.09.11, 08:04 »

Auttakaa nyt joku....  nyyh
tallennettu

Tytti
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Tytti in memoriam

« Vastaus #2 : 02.09.11, 08:32 »

Ontuiko pässi eli olikohan noissa sorkissa kipua? Googlettamalla löytyi tietoa lehmän anturahaavaumasta, joka esiintyy kannalla ja varpaalla, mutta yleisimmin anturassa. Anturahaavauma siis on reikä sorkassa. Voi tulla esim. jos sorkat ovat olleet pitkät ja jalan painopiste siirtyy kannalle. Olisikohan kyse tästä?
tallennettu

Suomenlammasuuheni Taina (valkoinen), Heta (musta valkoisin merkein) ja Sora (ruskea mäyrä).
Väkpäinen
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 02.09.11, 13:59 »

Pässi ei ontunut, ja mitään kävelyssä tai juoksussa en erikoista siinä huomannu. Kamalia kuvia löyty lehmien hoitamattomista/sairaista jaloista kun anturahaavauman googletin =(
Ja tosiaan ei ollu märkää tai muutakaan haisevaa eritettä. Sorkat oli sen verran pitkät mitä ne laitumella ollessa kasvaa, eli selkeesti oli leikattavaa, muttei sellaset että oisivat hoitamattomina esim vuoden olleet.

Jotenkin en uskoisi sen olevan anturahaavaumakaan, mutta mistäs minä tiedän, sorkkaongelmista ei ole mitään kokemusta. Pässien omistaja saa nyt sitten seurata tilannetta ja jos jalat rupeaa vaivaamaan niin ottaa sitten el yhteyttä.

Kiitos vastauksestas Tytti =)
tallennettu

Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 19.09.11, 22:11 »

Sorkanhoitajien sivuilta löytyy kuvina

761 Vertymiä anturassa
762 Krooninen sorkkakuume
763 Valkoviivan repeämä
764 Anturahaavauma
765 Sorkkavälin ihotulehdus
766 Kantasyöpymä
767 Sorkka-alueen ihotulehdus
768 Kierresorkka
769 Muu sorkkasairaus

773 Valkoviivan paise
775 Sorkkavälin liikakasvu
777 Sorkkasyylä

http://www.sorkkahoito.com/index.php?pid=terveysmerkinnat
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: