Eissi
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 18.08.11, 12:44 » |
|
Nyt kaipaisin lyhyesti, mutta tyhjentävästi tietoa mahdollisuuksistani lammastalouden aloittamista koskien.
Olen n. 30v maanviljelysteknikko (maatalouden pt), ja tilamme on hissuksiin siirtymässä minua kohti, tällä hetkellä perikunnan omistama mty. Vakituinen työpaikka kaupungissa joten pääelinkeinoa ei haeta, riittää kun ei tekisi tappiota - näin aluksi.
Päätuotantosuunta on viljanviljely, vihannesviljely loppui kuolemantapauksen johdosta ja perikunta-aikana on vain koitettu pitää viljely keskeytymättömänä. Vihanneksiin myös suuntautumista minun toimesta, sekä parina aiempana kasvukautena uutena aluevaltauksena kuivaheinän tuotantoa. Jonkun näköstä ratsutallitoimintaakin ehkä tulee emännän toimesta. Urakoinnilla koitetaan saada polttoainekuluja peittoon.
Tilan pinta-ala noin 50 ha, josta n. 20 peltoa. Sijaitsee Hämeessä välittömässsä keskustaajaman läheisyydessä. Naapureitakin löytyy. Aikoinaan ollut lypsäviä ja sikoja sekä jokunen lammas.
Itse rakentaen karjamajat, aloitus- ja investointitukiin en niin perusta, tällä hetkellä tuskin mitään saakaan kun tila pahasti elinkelvoton, syyn jo selostinkin.
Paljonko etäisyys asutukseen? Montako lammasta esim. 200 neliön pihattoon? Heinän määrä, jos laskee että 500 normikokoista pikkupaalia / hehtaari, paljonko tarvitaan vuodeksi hehtaaria turpaa kohden? Mites muu ravinto? Muuta huomioitavaa?
Ajatuksissa olisi aloittaa 20-30 päällä. Riittääkö mihinkään? Jotain harvinaisia suomenlampaita, erityisympäristötukien toivossa?
Mitä kokeneemmat mieltä?
Niin ja täytyishän sitten keksiä vielä villalle ja lihalle menekki, sopimus esim jonkun pienen teurastamon kanssa?
Vastauksista kiittäen.
|