Sanna-MaijaH
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 16.08.11, 22:34 » |
|
Millaista tai miten villan pitää olla käsiteltyä värttinäkehräykseen sopivaksi? Tuleeko langasta ok, vai onko rukkikehräys parempi konsti?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #1 : 17.08.11, 09:24 » |
|
Karkkilan työväenopisto järjestää värttinäkehräyskurssin 19.-20.11.2011 klo. 10-12.30. Karstataan villahahtuvia ja kehrätään niistä värttinällä 1-säikeistä lankaa. Kurssimaksu 12€ ja opettajana Leena Pitkäpaasi.Paikka on opistotalon yläkerta,Anttilankatu 8,Karkkila.Myös muille kuin Karkkilan kunnan asukkaille. Mä harkitsen vakavissani mennä tonne,saapahan juoruta muitten kanssa  jos ei niin lankaa synny.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Dee
|
 |
« Vastaus #2 : 17.08.11, 20:41 » |
|
Ja Jokelassa:
Värttinällä kehrääminen KE 12.10. klo 17.30-21.00, Jokela-talo Kouluttaja Riitta Rantanen Kurssimaksu 16 € Värttinällä kehrääminen on hauskaa puuhaa! Koska värttinä on pieni ja kevyt, sen voi ottaa myös helposti mukaan esimerkiksi mökille, matkoille ja kyläreissuille. Kurssilla opettelemme karstaamaan lampaanvillaa ja kehräämään siitä sen jälkeen puisella värttinällä villalankaa. Kurssilaisille on varattu valkoisen, ruskean ja ruskean/mustan suomenlampaan villaa, riittävästi karstoja sekä jokaiselle värttinät. Mukaan voi tuoda myös omaa lampaanvillaa tai koirankarvaa. Kurssilta saa helpon värttinän teko-ohjeen. Materiaalimaksu 2 euroa maksetaan suoraan opettajalle. Kurssi sopii aikuisille ja nuorisolle, mutta ei lapsille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna-MaijaH
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 17.08.11, 21:46 » |
|
Minua just innoitikin kansalaisopiston kurssivihkonen...
KLAUKKALASSA 110413 VÄRTTINÄKEHRÄYKSEN ALKEET* AITOHELMEN PIKKUHELMI Tiina Niuta 40/30 € la ja su 10.00-16.00 8.-9.10. ja 15.10. Kurssilla valmistetaan itse yläpainotteinen värttinä ja opetellaan kehräämisen periaatteita. Tutustutaan erilaisiin valmiiksi käsiteltyihin villoihin, joita käytetään kehräyksen materiaalina. Materiaalimaksu 10-20€. Ilm. ma 29.8. klo 10 alkaen, katso opas s. 32.
Mulla tää nyt menee yhden toisen kurssin kanssa pahasti päälekäin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Amyrlia
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 25.08.11, 16:53 » |
|
Värttinällä voi kehrätä karstattuja ja kammattuja villoja eikä lopputulos eroa rukilla kehrätystä. Täällä näkyy esimerkkejä: http://www.flickr.com/search/?q=spindle+spun+yarn&f=hp#page=0. Kainuussakin on kehräyskursseja tulossa melkein joka kunnassa, kannattaa tutkia opiston opas tarkkaan  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #5 : 19.11.11, 22:59 » |
|
Eka kurssipäivä takana ja pakko sanoa,et tähän jää koukkuun  Olen saanut ihan kelvollista lankaa aikaiseksi,toki pitkävillainen Ulriikkani auttoi asiaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
Mariko L
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #6 : 20.11.11, 10:19 » |
|
Olen kehrännyt värttinällä myös karstaamatonta villaa. Jos ei pienet möykyt ja epätasaisuus haittaa (sileää lankaahan saa kaupasta!) niin onnistuu ihan hyvin. Tietenkin villan pitää olla siihen sopivaa, kannattaa valita katraan lampaista se, jolla on villassa heikoin tapuli, ja pituuttakin villalla on hyvä olla yli 10 cm. Meillä yksi edesmennyt suomenlammas-oxford down risteytysuuhi tuotti juuri ihanteellista, tasaista tapulitonta villaa tähän.
Käsillä vaan vedetään villaa sopivasti "auki" ennen kehruuta. Työ nopeutuu käsikarstaukseen verrattuna moninkertaisesti!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #7 : 20.11.11, 17:13 » |
|
Kyllä mä oikasin tossa karstauksessa,kun oli karitsan villaa loivalla tapulilla,niin sitä ei tarvinnut kun muutama kerta kevyesti pyöräyttää karstassa.Mä en ees osannu pyörittää sellasta hienoa pötkylää siitä lepereestä,vaan jotain vähän sinne päin.Yllättävän ohutta pystyy kuitenkin tekemään.Teen nyt ominpäin toisen samanlaisen satsin ja kertaan sitten langan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|