25.05.12, 15:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villan tuottajaksi  (Luettu 425 kertaa)
uusilammas
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 16.08.11, 12:41 »

Heippa!

Olen haaveillut lampaista ja alpakoista, miten saisin unelmani toimimaan? Kiirettä ei pidä, sillä ammattiopinnot kestävät vielä jokusen vuoden. Lampaista tulisi sitten "kakkosammatti" ja harrastus.

Kuinka kannattavaa on tuottaa villaa? Kuinka monta lammasta ja alpakkaa tarvitsen, jos teen kuitenkin osapäivätyötä muualla. En siis koko elantoani saisi lampaista ja alpakoista, mutta toivottavaa että edes jotain.

Voiko villan luovuttaa eteenpäin suoraan kerittynä, vai pitääkö sitä käsitellä? Kuka ostaa villan, mihin hintaan? Meneekö samaan osoitteeseen molempien elukoiden villat? Miten kaikki käytännössä toimii?

Saanko tukia, minkä suuruisia?

Itse oppisin mielelläni kaiken mahdollisen ja hoitaisin omatoimisesti kaiken minkä voin, mm. kerimisen. Mistä voin saada oppia, onko mitään tiloja Etelä-Suomessa mihin pääsisi oppisopimuksella tms? Saanko sitten "ostopalveluna" jonkun henkilön hoitamaan asiat joita en itse hallitse, esim. mahdolliset jalkojen hoidot (jos en näitä opi), laitumien hoidot ym. Koneita en hirveästi hallitse, eikä niitä olekaan.

Kertokaa kaikkea mitä minun tarvitsee tietää, ja jos on joku jolla olisi halua opettaa taitojaan eteenpäin niin tulen nöyränä oppiisi.. hymy
tallennettu
Aarla
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 24.08.11, 07:46 »

Minun kokemukseni mukaan pelkän raakavillan tuottaminen ei ole kannattavaa.

Villasta maksetaan vain pari euroa kilo, joten kun siitä vähennät villan kuljetuskustannukset, kerintäterien teroitukset ja yleensäkin lampaan ympärivuotisen ylläpidon (rehut, työ, rakennukset, aitaus, lääkkeet) niin miinukselle menee. 

Säilörehun teko, kuivaheinän teko, olkien paalaus... kaikki maksaa ja vie paljon aikaa/voimia. Jos niitä ei saa hoidettua omin voimin/perheen voimin, niin en ymmärrä millä rahalla niitä hommia voisi ulkoistaa.

Kaiken lampaiden hoidon ja siihen liittyvien asioiden hoitamisen jälkeen minulla itselläni ei ainakaan aika riittäisi enää villan jatkojalostamiseen.
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #2 : 24.08.11, 09:00 »

Ryhdyimme lemmikkieläinlampureista (n. 10 lammasta) puoliammattilaisiksi (n. 50 uuhta) neljä vuotta sitten.

Tilamme on Eu-mittakaavaan verrattuna pieni, lähes vitsi,  mutta emme ole antaneet sen haitata toimintamme kehittämistä.
Lammasneuvoja otettiin mukaan laajentamisvaiheessa mm. valitsemaan eläimiä. Hän kysyi myös heti alussa, että aiommeko tuottaa villaa vai lihaa - ja minä vastasin, että "Öö - eikös niitä molempia tule lampaasta... niin että sekä että, kai??" Nyt neljä vuotta myöhemmin voin vahvistaa, että molempia kannattaa jalostaa, myydä ja mieluiten suoraan tilalta ilman välikäsiä.

En väitä, että lammastilana edes osaelannon hankkiminen perheelle olisi helppoa tai yksinkertaista, mutta mielenkiintoista, elämänmakuista ja tapahtumarikasta se on. Lapsiperheelle riittää puuhaa jokaiselle, on hoivattavia ja lemmikkejä, käy asiakkaita ostamassa välillä säilykettä, välillä lankaa, taljoja, lampaita ja karitsoita eloon. Tilaa ja toimintamme esitellään halukkaille ja ryhmille, joskus joku lehtikin saattaa ottaa yhteyttä ja tehdä jutun. Netti on a ja o tilan tuotteiden markkinoinnissa. Meillä lampola ja sen erilaiset tuotteet ovat työpaikka ja -palkka toiselle meistä.

Kaikki mahdollinen on ulkoistettu. Lampaat laiduntavat enemmän muiden pelloilla kuin omillamme maisemia hoitaen, talvirehut ostetaan valmiina. Keritsijä käy 2 kertaa vuodessa, karitsat teurastutetaan ja leikkuutetaan tietenkin virallisesti ja ne myydään laatikoissa suoraan kuluttajille. Lampaanliha teetetään jalosteiksi, jotka myydään täältä kotoa. Villat kehruutetaan langoiksi (4-5 luonnollista sävyä suoraan katraasta) taljat muokkautetaan. Me itse teemme lampaiden hoidon, karitsoinnin tarkan valvonnan, tuotteidemme markkinoinnin ja myyntityön. Tällä valinnalla arvelemme pääsevämme sen verran "palkoille" että tämä kannattaa. Tuntipalkkaa tehdylle työlle en kyllä ole alkanut laskemaan....mutta olen tyytyväinen valintaamme. Raakavillan kilohinta meillä, lankana myytynä, on tummissa väreissä n. 52,50 e/kilo. Yhdestä uuhesta tulee raakavillaa noin 4 kiloa vuodessa, siitä voi sitten laskea ... lanka myydään 100 e/kilo, nettolaskelmassa on huomioitu teettämiskulut, rahdit ja villan kehruuhävikki. Erikoislangalle on riittänyt ostajia sopivasti!

Pienikin voi kannattaa, mutta idearikas, ulospäinsuuntautunut ja itselleen ja asiakkailleen rehellinen pitää olla. Kannattaa aloittaa pienesti, ilman suuria ja "vaarallisia" investointeja, katsoa miten alkaa mennä ja riittääkö oma aika ja jaksaminen ja innostus. Ja jos riittää, lampaathan kyllä lisääntyvät...  ROTUVALINTA JA HYVÄ ELÄINAINES ON KAIKEN A JA O, ei ehkä kannata aloittaa ostamalla jostain karitsoita summamutikassa vaikka saisi "halvalla."

Lisää voi lueskella meistä ja Rygja-lampaistamme os  www.lammastila.com  

Tsemppiä ja rohkeutta aloittamiseen, pienillä riskeillä!

HUOM! HYVIÄ KARITSOITA JA HYVÄKASVUISIA PÄSSEJÄ ON MYYNNISSÄ NYT, TEURASAUTO HAKEE JO 4.9.
Päiväkasvut olivat keskimäärin 271 g, joten "lihasato" on nyt aikasessa. Potentiaalisia isäpässejä 5-6, yhdelle niistä myös sopivia karitsauuhia 4-5 kpl.
Tarkemmin voi kysellä puhelimessa, en ole ehtinyt vielä päivittää tietoja kotisivuillemme!
« Viimeksi muokattu: 24.08.11, 09:10 kirjoittanut orvokki » tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 24.08.11, 11:46 »

Meillä saa tulla käväisemään lampaita, laamoja, angorakaneja, villapuotia jne katsomassa kun sopii ennakkoon  hymy Villa on koko ajan ollut oleellinen osa tilan kannattavuutta ja eläinvalintoja jne on tehty sen mukaisesti. Pikkuhiljaa ollaan rakennettu lisää ja yritetty tehdä eläinten ja sitä kautta myös hoitajien elämää helpommaksi. Meillä ei ole mitään "hienoa eikä kallista", mutta uskaltaisin väittää että toimivaa on ja eläimetkin tyytyväisiä. Kaikki villasta on opeteltu ihan itse kun en  löytänyt mistään sopivaa koulutusta maalle muuttaessamme...
« Viimeksi muokattu: 24.08.11, 11:50 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: