|
Riina
|
 |
« Vastaus #15 : 21.05.06, 21:56 » |
|
Olen pahoillani Reeta. :'(
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
sara
|
 |
« Vastaus #16 : 22.05.06, 22:02 » |
|
Voi :'(
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #17 : 23.05.06, 14:30 » |
|
:'(
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
Tähti
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #18 : 27.06.06, 12:48 » |
|
Osanottoni menetetyistä lampaista. :'( Ensimmäinen sairastapaus tuli sitten minunkin lampolaani, joka kuuluu ehkä näihin pötsihäiriöihin? Olin kyllä huolella totuttanut lampaat ruohoihin ja lehdeksiin joita ulkoaitauksesta löytyi, mutta silti musta uuheni Rosalinda sairastui oltuaan muutaman tunnin ulkona porukassa. Uutena lammasihmisenä en tiennyt mistä oli kysymys. Roosa heilutti voimakkaasti häntäänsä ja kävi makuulle, nousi ylös ja kävi taas makuulle. Siinnä makuulla sen vatsasta kuului valtavaa murinaa? Aluksi se kyllä nousi kun vähän sitä hätistelin ja aina noustessaan se ulosti ihan normaalia papanaa, mutta kivut olivat silti huomattavat. Tilanteen edistyessä se muuttui apaattiseksi ja kylmäksi, siis koko lammas oli ihan viileä ja korvat kylmät, eikä se enää noussut vapaaehtoisesti. Mitenkään turvoksissa se ei mielestäni ollut, se kun on aika lyhyessä villassakin vielä, niin se oli helppo nähdä. Luin sitten lampaanhoito-oppaasta että pötsin toiminnan pysähtyessä lammas tulee alilämpöiseksi ja kuolee. No se oli tietysti juhannuspyhä ja ell. kaukana ja kiireinen. Päätin tehdä oppaan mukaisen hiivavellin ja juottaa sen Roosalle. Pelkäsin kyllä juotto-operaatiota koska olen lehmille joskus pakkojuottoa tehnyt ja silloin minua peloteltiin että jos pisarakin menee keuhkoon niin kuolema tulee. Karaistin itseni kuitenkin koska ajattelin että lammas on jo kuolemassa joka tapauksessa. Limsapullolla toteutin sitten sen juoton ja se, se olikin aika sirkus! Hiivavellissä oli piskuinen Sanni (joka ei poistu viereltäni lampaiden luonna ollessani, terkut Tessalle  ), minä itse läpi märkänä, ja Roosan kaula ja pää kauttaaltaan, mutta muutaman kunnon kulauksen sain sen kuitenkin nielemään. Sitten lähdin masentuneena lampolasta ja ajelulle hevosella, ajattelin että saa nyt sitten levätä vähän rauhassa. Kun parin tunnin kuluttua tulin lampolaan niin ensimmäisenä kuulin Roosan määkäisyn ja kun ehdin karsinalle niin siellä se oli jalkeilla ja söi heinää!?! Siis voiko hiivavelli auttaa näin lyhyessä ajassa ja vain muutamana kulauksena? Vai vaikuttiko se kenties ulkoisesti  ? Ja miten ihmeessä suoritatte juotto-operaation? Millainen pullo? Millaiset otteet ja asennot? Vähän hämäräksi kyllä jäi se että mikä uuhella oikein oli, mutta pääasia on että se selvisi siitä! Nyt en vaan ole uskaltanut jättää niitä ulos kuin pariksi tunniksi kerrallaan, no tallissa on kyllä helteellä ihanan viileää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #19 : 27.06.06, 12:58 » |
|
Mä oon käyttänyt myös limsapulloo ja paras musta on kuitenkin ollut sellainen "grilleillä" käytettävä ketsuppipurkki, jossa on pitkä suippo truutta(ehkä noin 3-4 cm). Tartun lampaan alaleukaan kohtaa, jossa ei oo hampaita ja ujutan pullon tai truutan siitä suuhun huulien välistä. Kun leuasta pitää tukevasti kiinni ja vähän päätä taapäin kallistaa, saa litkut suuhun. Annostelen pullosta niin, että lammas ehtii hyvin nielemään välillä. Seison ite lampaan sivulla( jos makaa) tai hajareisin päällä, jos seisoo. Tää onnistuu ihan yksinkin, mutta jos on kaveri, tietty helpompaa. Meillä on kipeet lampaat ottaneet pullosta ilman pakoitustakin, kun ovat huomanneet olon helpottuvan( vuohien kanssa on pullostajuontia harjoiteltu oluella  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tessa
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #20 : 27.06.06, 13:07 » |
|
Pötsihäiriöistä en onneksi tiedä vielä mitään mutta Sannin tiedän. Miten Sanni ja Siiri ovat pärjäilleet? Sanni oli varsinainen seuraeläin ja tuntuu olevan sitä vieläkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tähti
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #21 : 27.06.06, 13:46 » |
|
Kiitos vinkeistä Maunu_Muori. Tuo ketsuppipullojuttu kuulostaa tosi hyvältä kun siitä tosiaan olisi päässyt varmaan annostelemaan vähän helpommin. Sanni ja Siiri ovat kotiutuneet loistavasti ja ovat kavereita kaikkien kanssa, lampaitten ja ihmisten  Ja Sanni tosiaan on oikein seurallinen, laitan sulle kohta kuvia kunhan saan niitä laitettua koneelle. Terkkuja tytöiltä äitylille ja velipojalle!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #22 : 27.06.06, 14:01 » |
|
Mulla on sellainen jättiruisku, jonka olen ostanut apteekista. Tosi kätevä käyttää!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #23 : 28.06.06, 00:35 » |
|
Meillä on sellasia Larsmolta ostettuja tutteja mitkä voi kiertää limpparipulloon. Matolääkettä ja maitohappobakteeria olen annostellut niillä siten, että olen leikannut tutin keskeltä poikki: iso reikä, josta valuu melkeen itellään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #24 : 28.06.06, 10:32 » |
|
Mekin käytetään isoa ruiskua. Siihen on myös kiinnitettävissä letku karitsoiden pakkojuottoa varten, jos tarvii letkutusta suoraan mahaan. Tämä oli muistaakseni ihan lammastarvike, en muista onko se lammasneuvojalta ostettu vai Larsmolta vai mistä. Ruiskulla kandee työntää sit ihan kurkunperälle asti niin ei valu nesteet suupielistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #25 : 28.06.06, 12:52 » |
|
Mä juotan hiivalitkut tuttipullosta. Olen tehnyt tuttiin saksilla tavallista isomman reiän. Yleensä mulla on kipeät eläimet imeneet pullosta hiivalitkut ihan suosiolla, jos eivät ole, niin olen antanut sen hiljalleen valua suuhun. TSamalla konstilla olen juottanut myös ruokaöljyä puhaltuneelle. Tällä juottotavalla puolet menee pitkin, mutta kun tekee valmiiksi tupla-annoksen, niin tietää, että menee riittävä määrä masuun. Osa mun eläimistä syö Rumelania suoraan purkista, jos tarjoan sitä pötsivaivaiselle. Jos elukka on muuten mahavaivainen, niin laitan sille lusikalla suuhun puuroa, joka on tehty sekoittamalla Rumelania propyleeniglykoliin. Tämä ei sovi varsinaisiin pötsihäiriöihin vaan olen antanut tätä uuhelle, joka on muulla tavalla sairas eikä syö kunnolla esim. kuumeen takia, vaikka pötsi toimiikin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #26 : 28.06.06, 13:04 » |
|
Tästä tulikin mieleeni, että meillä tuo iso lammas on sellainen, että se kakkaa pökäleitä. Se on kyllä muuten hyvinvoiva, syö ja toimii muuten loistavasti, mutta epäilen mahdollisia matoja. Eläinlääkärikö se matotestit tekee kakkanäytteestä mahdollista täsmälääkitystä varten? Me putsataan lampaiden laitumet säännöllisesti (ne on riittävän pieniä siihen) ja kerätään siis pökäleet ja kakat pois, mutta olis kiva saada tuon yhdenkin vatsa kuntoon, on ollut aina tuollainen. Rehuna siis tällä hetkellä kuiva heinä, tuore heinä, kivennäinen, suola ja kuivaa leipää, vitamiinit imeytetään leipiin. Rumelania syötin kuurina kun se tuli mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta kakan suhteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #27 : 28.06.06, 19:27 » |
|
Pötkökakka johtuu yleensä liiasta väkirehun (valkuaisen) saamisesta. Lampaiden ulostetta voi lähettää Eelaan, www.eela.fi tutkittavaksi, mutta yleensä jos ei ole arka loishäätöjen suhteen tai luomussa, niin tulee halvemmaksi madottaa uuhi käsikauppalääkkeillä "summanmutikassa". Esim. Valbazen tehoaa lähes kaikkiin mahdollisiin loisiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sarvipää
|
 |
« Vastaus #28 : 29.09.06, 14:17 » |
|
Kysyn tähän ketjuun kun en viitsi tehdä uutta. Yksi noista mun epämääräisellä taustalla varustetuista lampaistani on jotenkin outo. En osaa tarkkaan sanoa, mikä lampaassa on vialla, mutta mulla on sellainen tunne ettei kaikki ole ok. Se on koko meilläoloaikansa ollut tuollainen, ehkä pikkuisen parantunut ajan myötä. Ihan kuin sillä olisi mahassa vaivaa, en ole varma. Se näyttäisi monesti kulkevan vähän selkä köyryssä, makoilee paljon ja oleilee mielellään yksin. Kerran sitä tutkiessani se vaikutti aristavan mahaansa vähän.
Mutta en siis tiedä, että ovatko nämä havaintoni oikeita, vai onko lammas vaan luonteeltaan yksinäinen susi.
Tullessaan Ilona oli erittäin laiha, nyt se on hankkinut vähän lihaakin itseensä. Annoin koko sakille noin kuukausi sitten ivermektiiniä, sillä epäilen niillä olleen melkoisen matokolonnan. Pitäisikö mun vielä madotella niitä? Entä voiko oletettu mahavaiva olla perua isosta matosatsista? Ensin luulin uuhella olevan ongelmia ruoansulatuskanavassa, joten annoin sille hiivaa, soodaa ja tehobactia, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Maha pörisee ihan normaalisti ja ruoka maistuu. Olen jo miettinyt kaikki vatsakalvontulehdukset ja kasvaimet läpi, loiset tuntuisivat todennäköisimmältä syyltä ottaen huomioon uuhen historian ja huonon kunnon.
Ilona on luonteeltaan ihan ihana tapaus, ulkonäöltäänkin kiva. Toistaiseksi se näyttää iloiselta ja pirteältä, mutta jos se alkaa vaikuttaa kärsivältä, taidan laittaa sen pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #29 : 29.09.06, 14:58 » |
|
Loiset voivat vaurioittaa sisuskaluja pysyvästi.  Mistä kohtaa se aristaa mahaansa? Kokeile antaa sille varmuuden vuoksi Rumelania kahden viikon kuurina, jos sillä on esim. krooninen hapanpötsi. Ei tee sille ainakaan pahaa, vaikka diagnoosi olisikin väärä. Voi olla myös jotain ikävämpää. Mulle tuli Jaalasta 1,5 vuotta sitten yksi uuhi, joka oli langanlaiha. Madotin sen ja hoisin muutenkin kaikki samalla kertaa tulleet lampaat. Muut uuhet kuntoutuivat muutamassa kuukaudessa hienoon kuntoon, mutta tämä pysyi aina vain langanlaihana. Vuosi sitten marraskuussa se sairastui listeriaan ja laihtui lisää. Juttelin eläinlääkärin kanssa moneen kertaan tämän uuhen tilanteesta, ja hän oli sitä mieltä, että koska en ollut saanut tätä uuhta lihomaan samoin kuin muita, sillä on ollut koko ajan joku piilevä ongelma, jonka takia sille räjähti myös listerioosi päälle. Listerioosistakin selvittiin, ajattelin, että nyt uuhi kuntoutuu, kun se sai vahvat antibiootit ja kaikki. Ei kuntoutunut. Astutin sen ja sain siitä terveet kaksospojat elokuussa, mutta uuhi on luuta ja nahkaa, menossa umpeen, ja nyt olen luovuttanut sen kanssa ja se on menossa teuraaksi, heti, kun pojat ovat hiukan isompia. Mitenkään se ei kärsi, mutta on siis olemattoman laiha eikä liho. Siitä asti, kun aloin antaa sille tiineyden ja imettämisen takia väkirehua, se on alkanut pudottelemaan satunnaisesti märepalojakin. Ei parane Rumelanilla. Tässä siis pieni kertomus siitä, mitä ei ehkä kannata tehdä. Mä olen kuitenkin iloinen, että sain tämän uuhen astutettua ja siitä jälkikasvua talteen, sillä se on yksi mun silmääni mielenkiintoisimpia jaalanlampaita. Sen pojista toinen on ihan äitinsä kuva. Pikkupässillä on ikää kuukausi, ja sillä on jo nyt 3,5 cm pitkä villa. :o
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|