|
Jyrika
|
 |
« : 05.05.06, 22:37 » |
|
Olen pilkunnyplääjä näissä ihan epätärkeissä asioissa, mutta rakastan vaivata päätäni. Eli jos perustana pitää sivun http://www2.localaccess.com/primolana/page3.htm tietoja. Valkoinen on kaikkein voimakkain väri? Voiko valkoinen periytyä siten, ettei se ole näkyvillä (ressessiivisesti?) Eli voiko kaksi ruskeaa vanhempaa saada valkoisen jälkeläisen? Sitten musta on varmaankin seuraavaksi vahvin väri? Voiko kaksi valkoista saada mustan jälkeläisen? Ruskea on mustan alla? Eli Ruskeat vanhemmat voivat saada mustan jälkeläisen? Nämä on minulle olleet hirmu vaikeita ymmärtää, koirarodussani nämä on umpiselviä, musta on vallitseva väri, ja punainen peittyvä. Musta voi kantaa punaista, mutta punainen ei voi kantaa mustaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« Vastaus #1 : 05.05.06, 22:59 » |
|
Teoreettisesti en jaksa genetiikkaa nyt pohtia, mutta käytännön esimerkkejä voin antaa ;D
Tämänkeväisissä karitsoissani on kahden ruskean vanhemman valkoinen jälkeläinen. Ja yksi oma ruskea uuheni on kolmonen, jonka sisarukset olivat musta ja valkoinen. Vanhemmat tällä poppoolla oli valkonen ja ruskea.
Mielenkiintoista on kyllä seurailla värien periytymistä. Mm. minulla on kaksi samasta isästä peräisin olevaa valkoista suomenlammasuuhta. Toinen saa aina vain valkoisia jälkeläisiä, olipa isä minkävärinen hyvänsä. Ja toinen saa aina valkoisten lisäksi myös mustia, jos isä on musta tai ruskea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 06.05.06, 05:19 » |
|
Valkoinen on lampaalla dominoiva väri. Se ei voi missään tilanteessa periytyä resessiivisesti. Jos karitsalla on ruskea isä ja äiti ja karitsa itse on valkoinen, niin on syytä vahvasti epäillä, että isän tiedot on papereissa väärin. Ei millään pahalla, mutta mun ymmärtääkseni pitäisi olla värigeneettisesti mahdotonta, että kaksi ruskeaa jättää valkoisen karitsan. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.   Kaksi ruskeaa lammasta ei voi mun ymmärtääkseni jättää keskenään mustia jälkeläisiä myöskään. Jos ne kantaisivat mustaa väriä, ne olisivat mustia, eikä ruskeita. Ruskea ei siis dominoi mustaa, mutta jos se on lampaalla homozygoottina, niin lampaalla ei ole mitään geeniä, joka antaisi mustan värin. Sen sijaan on mahdollista, että jos toinen vanhemmista on valkoinen ja toinen ruskea, niin karitsoista tulee ruskeita, valkoisia ja/tai mustia. Kaksi valkoista voi saada mustia tai ruskeita jälkeläisiä, vaikka valkoinen onkin todennäköisin. Valkoinen geeni on hallitseva ja musta dominoi ruskeaa eli ruskeita on "vaikein" saada. Lampaan ulkonäön perusteella ei voi sanoa varmasti mikä värigeenisetti sillä on takanaan vaan sen voi kokonaisuudessaan selvittää astutusten / vanhempien / jälkeläisten värien perusteella.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.05.06, 05:28 kirjoittanut Riina »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #3 : 06.05.06, 08:17 » |
|
Eli voiko kaksi ruskeaa vanhempaa saada valkoisen jälkeläisen? Meille syntyi tämmöinen tänä vuonna  Eli kyseessä oli vaaleanruskea suomenlammas Oona (kuva galleriassa), joka sai tavallisen värisen ruskean sl-pässin kanssa kuutospoikueen. Värit olivat seuraavat: neljä "tavallista ruskeaa", yksi emon värinen ruskea (pää ja jalat tummemman ruskeat kuin kroppa) ja yksi VALKOINEN pässipoika, jolla oli ruskeaa kuorrrutusta villassaan. Kuva löytyy mun galleriasta vielä varmaankin. Oletan, että tästä pässistä tulee aikuisena valkoinen. Valkoinen on lampaalla dominoiva väri. Se ei voi missään tilanteessa periytyä resessiivisesti. Jos karitsalla on ruskea isä ja äiti ja karitsa itse on valkoinen, niin on syytä vahvasti epäillä, että isän tiedot on papereissa väärin. Ei millään pahalla, mutta mun ymmärtääkseni pitäisi olla värigeneettisesti mahdotonta, että kaksi ruskeaa jättää valkoisen karitsan. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.  . Meillä ei ole ollut PIENINTÄKÄÄN mahdollisuutta, että isäpässi ei olisi juuri se mainitsemani ruskea suomenlammas!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.05.06, 08:20 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #4 : 06.05.06, 08:19 » |
|
OT: Luonteen periytymisestä
Aina sitä ajattelee, että pässi tuo karitsaan jotain uutta, mutta kyllä se nyt vain on niin että lampaissakin karitsat ovat hyvin emiensä luonteisia. Viime syksynä laitoin Sirkka-nimisen uuhen pois, koska se oli todella ärsyttävä uuhi. Nyt sen tytär (isä 1/2 txl, 1/2 sl) on aivan samanlainen ärsytys luonteeltaan. Tän tyttären poika on tosi tyhmä tallukka. Varmaan ihan sympaattinen otus, mutta ei älyllä siunattu. Nämä kaikki kolme toimivat koiran edessä täsmälleen samalla tavalla, aivan toisin kuin muut lampaat. Argh, että pitikin tuota linjaa jättää. Ovat kauniita ja linjakkaita, mutta vastavirtaan kulkijoita. Kropasta huolimatta taidan pistää kaikki syksyllä pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 06.05.06, 08:24 » |
|
Ei millään pahalla, mutta mun ymmärtääkseni pitäisi olla värigeneettisesti mahdotonta,
Hih....tämä "värigeneettisesti mahdoton" - asia on tänä vuonna ollut aika monen huulilla. Varsinkin jaalalaisten ja puolijaalalaisten kanssa ;D Muitakin lähes mahdottomia värejä on tullut muutassa lampolassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #6 : 06.05.06, 09:06 » |
|
OT: Luonteen periytymisestä Kropasta huolimatta taidan pistää kaikki syksyllä pois.
Jus näin mullekkin alussa kävi. Se uuhi mikä oli ihan pakko laittaa pois oli ihan mahdoton, teuraspaino oli yli neljäkymmentä kiloa, ja sellainen kun päättää heittäytyä hankalaksi... No sen tytär jäi tänne, mutta tuossa tapauksessa Pöpöläinen mein maailman rakkain isälammas antoi kyllä kauhalla tuolle luonnetta..ja väriä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #7 : 06.05.06, 09:45 » |
|
Aina sitä ajattelee, että pässi tuo karitsaan jotain uutta, mutta kyllä se nyt vain on niin että lampaissakin karitsat ovat hyvin emiensä luonteisia. Karitsahan oppii emoltaan käytöstapoja. Tähän pystyy myös vaikuttamaan aika paljon: mulla teki yksi pahapäinen emä kaksoset, ja mä aloin seurustella tämän uuhen lasten kanssa heti ensimmäisestä päivästä asti tavanomaista enemmän. Karitsoista tuli todella kesyjä ja luottavaisia, vaikka emä onkin melkoinen pirttihirmu. Jos ne olisivat kasvaneet vain emonsa kanssa, niin niistä olisi varmaan tullut samanlaisia äkäilijöitä. Tietysti, jos on tosi ikävänluontoinen emo, joka tulee päälle eikä anna koskeakaan karitsoihinsa, niin niitä ei pysty edes kunnolla kesyttämäänkään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 06.05.06, 09:56 » |
|
Meille syntyi tämmöinen tänä vuonna  Eli kyseessä oli vaaleanruskea suomenlammas Oona (kuva galleriassa), joka sai tavallisen värisen ruskean sl-pässin kanssa kuutospoikueen. Värit olivat seuraavat: neljä "tavallista ruskeaa", yksi emon värinen ruskea (pää ja jalat tummemman ruskeat kuin kroppa) ja yksi VALKOINEN pässipoika, jolla oli ruskeaa kuorrrutusta villassaan. Kuva löytyy mun galleriasta vielä varmaankin. Oletan, että tästä pässistä tulee aikuisena valkoinen. Tuo Oonahan nyt ei ihan varmasti ole geneettisesti samanlainen kuin tavallinen ruskea suomenlammas, koska sillä on tummat ja jalat ja pää kroppaan verrattuna. Vaikea sanoa mitä geenejä sillä on takanaan, koska suomenlampaalla ei virallisesti esiinny mitään tällaisia mielenkiintoisia värejä. Joillakin ulkomaisilla lammasroduilla on kuitenkin tällaisia väriyhdistelmiä ja niiden genetiikka on selvillä. En tarkoita tällä ettei Oona olisi puhdas suomenlammas - olen ihan varma, että on, vaan tarkoitan, että näitä suomenlampaan värien periytymisiä ja erilaisia värimuotoja on tutkittu surkean vähän. > 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #9 : 06.05.06, 11:45 » |
|
Sellainen värisivusto olisi hauska juttu. Itse kuulun sarjaamme kaikki erikoinen on ihanaa, esimerkiksi nuo mäyrät tuntuvat todella mielenkiintoisilta. Samalla kun tuollaisen sivuston pakertaa voisi miettiä porukalla nuiden periytymistä. Eli minun heikolla englannilla jos oikein ymmärtää kaikki valkoiset kantaa alaväriä (suomenlampaat/maatiaiset) Musta on väreistä dominantti ja sen alla ruskea. Valkoista on monenlaista, mikä selvittänee nuita ruskeille syntyneitä valkoisia? Itselleni syntyi viimekesänä toffee, joka oli syntyessään ruskea, mutta sen kroppavillat muuttuivat valkoiseksi iän myötä. Jalat ja pää on vaaleanruskeita vieläkin. Lampaideni suvussa on tuolla Pöpöläisen takana Roopertin niminen SL uuhi, joka on ystäväni katraassa saanut aikaan mitä ihanampia ja yllättäviä värejä. Koitanpa selvitellä tuon uuhen taustoja tarkemmin. Veikko oli tehnyt tutkimuksen suomenlammaspässien suvuista Milla esitteli sitä tilakäynnillään. Suomessa on tarkkailutiloilla käytössään vain 63 eri pässilinjaa. Jotta koitetaan ihmeessä pitää kaikki linjat elinvoimaisina. Onko kukaan muu päässyt vielä katsomaan tuota tutkimusta? Se kuulemma jossain vaiheessa julkaistaan Lammas ja Vuohilehdessä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #10 : 06.05.06, 12:05 » |
|
Outo termi mulle tuo "alaväri", mutta kaikki lampaat ovat siis geneettisesti joko mustia tai ruskeita. Jos lampaalla on valkoinen geeni, niin se ikään kuin kääntää värin pois päältä. Lampaasta tulee siis valkoinen, koska valkoinen geeni estää mustaa tai ruskeaa tulemasta näkyväksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
taikuri
|
 |
« Vastaus #11 : 06.05.06, 12:48 » |
|
meillä lähes valkoinen jaalanuuhi ja musta pässi saivat aikaan ruskean karisan, samaan vuonueeseen syntyi myös kaksi mäyrän väristä karitsaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #12 : 06.05.06, 13:01 » |
|
Taikuri: no TOI on värigeneettisesti mahdollista.  Onneksi olkoon! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
taikuri
|
 |
« Vastaus #13 : 06.05.06, 13:08 » |
|
Kiitos Riina, toivon mukaan saan tästä kaksikosta lisääkin ruskeita ja näitä ihania mäyriksiä. t. toinen mäyriin hullaantunut.... : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #14 : 06.05.06, 13:55 » |
|
Lampaan ulkonäön perusteella ei voi sanoa varmasti mikä värigeenisetti sillä on takanaan vaan sen voi kokonaisuudessaan selvittää astutusten / vanhempien / jälkeläisten värien perusteella.
Tuo on erittäin hyvä huomio, esim väriltään musta lammas ei ole välttämättä "oikeasti" musta. Hyvän esimerkin antoi kerran eräs enemmänkin asiaan perehtynyt henkilö: Mustalla lampaalla on musta kieli. Jos mustalla lampaalla on punainen kieli, on todennäköistä että kyseinen lammas ei olekaan musta vaan esim valkoinen jolla on yksi musta täplä, tämä täplä vaan sattuu olemaan koko lampaan kokoinen...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|