|
lumikello
|
 |
« : 27.05.11, 12:14 » |
|
Karitsa on nyt vähän yli kolme viikkoinen. Kuinka paljon kauraa ja rypsiä karitsan pitäisi nyt päivässä syödä? Syö aamulla ja illalla ihan pikkuisen kun kädestä annan. Heinää näkyy syövän isompien mukana vähän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #1 : 27.05.11, 12:29 » |
|
Tee karitsalle karitsakammari, johon pääsee syömään silloin kun haluaa, niin paljon kuin haluaa. Vapaalla syötöllä tuon ikäisen pitäisi olla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #2 : 27.05.11, 12:54 » |
|
On kyllä karitsakammari mutta siinä tuli sellainen pulma kun sinne ruokaa laitoin että nuo isot työnti sinne ittensä väkisin ja sit kun pienensin kulkuaukkoa niin karitsa ei sinne mennyt.. Joten ajattelin että paljonko annan sitä kauraa ja rypsiä jos annan aina aamuin ja illoin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
piippa
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
pässi
|
 |
« Vastaus #3 : 27.05.11, 15:35 » |
|
No vastaus baarin aukon koosta, lampaillasi ei ole hartioita tai aukko liian suuri. Minulla baarin ovi aukko on 20-25cm yhtään enempää se ei saisi olla ja aukoja tulisi olla useampi, koska jos aikuinen lammas lysähtää märehtimään sen YHDEN ja AINOAN aukon eteen niin ene karitsat sinne silloin mene.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lammas farmari
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #4 : 27.05.11, 16:35 » |
|
No siis en tiedä mutta joka tapauksessa se ei HALUA sinne mennä. En mä sitä nyt väkisinkään sinne ala änkeämään, ja tulee sieltä kyllä heti pois jos niin teen..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lantsari
|
 |
« Vastaus #5 : 27.05.11, 16:51 » |
|
Eipä meilläkään karitsat oikein viihdy kammarissa. Pienensin aukkoja pienemmiksi, kun meidän pienin uuhi, emä sekin, oli tunkenut itsensä kammariin ja tyhjentänyt ruokakipot eikä sitten päässytkään enää pois. Noh, lopulta se kumminkin pääsi omin keinoin, kun en sitä ruvennut auttelemaan. Mutta karitsat eivät kovinkaan paljon mene kammariin. Jotkut paikan ovat löytäneet, mutta aika nopsaan sieltä tulevat pois. Kyllä minä silti kammaria pidän ja kippoja täyttelen, tunkee se emä sinne tai ei. Tämän pikkuemän karitsa kyllä emänsä kanssa menee sinne kammariin ainakin.. toivottavasti joku muukin uskaltautuu niiden mukana. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #6 : 27.05.11, 23:29 » |
|
No siis en tiedä mutta joka tapauksessa se ei HALUA sinne mennä. En mä sitä nyt väkisinkään sinne ala änkeämään, ja tulee sieltä kyllä heti pois jos niin teen..
Jos siellä on aina heinää ja jyviä tarjolla, niin kyllä ne hiljan sinne haluavat, älä ole huolissasi. Ja ohjeita rakentamiseen löytyy tästäkin ketjusta jo hyviä. Tai katsot vaikka lg-produkter'in kotisivuilta kuvia "lammkammargrind" ja väsää puusta vastaavia. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #7 : 28.05.11, 07:36 » |
|
Ihan aloittajana olisin Petrin kanssa ihan samaa mieltä  Meillä kun on aika eroja ollu näissä karittoissa. Toiset alkaa himoitseen melkeen heti kaikkee muuta ja kaikista jätein ja emän ainokainen hyvin myöhään!? Ilmeisesti se sai niin hirveesti runsasmaitoiselta emältään maitoa, että muu ei alkanut heti kiinnostaan. Minun empiirisellä tutkimisella sanoisin, että se joka saa vähiten maitoa hamuaa mieluiten muutakin. Ja varmasti menee sinne kammariin sitten kun sitä haluaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #8 : 28.05.11, 08:05 » |
|
Aukon kaventamista parempi vaihtoehto on sen madaltaminen. Aukko saa olla sen 18-20 cm leveä, jotta karitsa mahtuu sinne isompanakin (nyt kyse suomenlampaista) ja korkeutta vähän yli karitsan säkäkorkeuden. Korkeuden säätöön on hyvä parilla naulalla kiinni oleva lauta, jonka paikkaa voi helposti muuttaa.
Yli kuukauden vanhat karitsat menee läpi vaikka 15x20 cm reiästä, jos ne haluaa, kuten minulla ruokintapöydälle ne, jotka todella haluaa, onneksi ei kaikki.
Karitsakamarin huokuttelevuutta voi lisätä laittamalla sinne valon, kun muualla lampolassa on hämärämpää. Kaurakaukaloa kannattaa pitää ensin ihan kulkuportin lähellä niin, että emätkin yltää syömään vähän sen toisesta päästä, se lisää karitsan mielenkiintoa, kun näkee emän syövän samaa ruokaa. Jos lampaat on jo ulkona ja syövät ruohoa, on karitsakamarin käyttöön opettaminen huomattavasti vaikeampaa.
Minä olen joskus miettinyt, että jos karitsakamariin laittaa vapaan ruokinnan liian aikaisin (jo alle 2-viikkoisena kuten ohje on), se saattaa hidastaa väkirehun syöntiin oppimista. Ne käy ehkä maistamassa, mutta menettävät mielenkiintonsa, kun ruokaa on aina tarjolla. Luulisin jopa, että enemmän väkirehua saisi menemään, jos alottaisi vasta 3-viikkoisena ja antaisi pieniä annoksia monta kertaa päivässä, mikä on tietysti työläämpää. Eikä ole koskaan ollut tilannetta, että karitsoita olisi vain yksi. Se saattaa vähentää hieman syömistä, kun ei tarvitse kilpailla kaverin kanssa.
Mutta lemmikkilampaalla, jolla ei ole rajuja kasvutavoitteita (eikä pidä ollakaan), riittää kyllä, kunhan on tarjolla heinää, kauraa ja vettä. Kyllä se syö, jos sille nälkää tulee. Ja 3-viikkoinen elää ihan hyvin pelkällä emän maidollakin, kun on vielä ainoa karitsa. Täällä kun lukee ruokintaohjeita ja määriä, kannattaa huomata, että ne on usein tarkoitettu tehotuotantoon, ja lihakkaille roduille. Suomenlampaita laajaperäisesti ja maisemanhoitotöissä pitävät eivät usein rehuistaan kovin seikkaperäisesti täällä kerro, koska se on yksikertaisimmillaan pelkkää kuivaa heinää ja vettä. Imettäville emille ehkä vähän kauraa lisänä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #9 : 28.05.11, 10:26 » |
|
Kyllä meidän karitsakammarissa on sellainen väenpaljous ettei meinaa sekaan sopia, ainakin silloin kun menen vilja-rypsi-täysrehu sankon kanssa.Kaikki tulee ja ei taho saada kaadettua astiaan viljaa, kun päitä on kuin pipolassa.36 kpl. Tänään isäntä tekee lisää kaukaloita ja otan melassipöntön käyttöön, täynnä tavaraa. On se varmaan koominen näky kun harpon karitsojen yli ja yritä saada jalalle paikkaa mihin laskea.Sitä vaan ihmettelen kun kaikkien pitää änkeä samaan nurkkaan kuin minä vaikka tilaa olisi olla muuallakin.  Heinääkin syövät karitsakammarissa niin älyttämän paljon et hyvä, hyvä lapset  Tissi kohta katoaa eli hyvä kun ruoka maistuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #10 : 28.05.11, 13:27 » |
|
Voisiko se olla Lumikellolla tuo kun karitsoita on vain yksi? Ei tarvii kilpailla kuten shaviakin sanoo, mutta toisaalta joutuisi ihan yksin menemään karitsabaariin. Eli ehkä käsin pari kolme kertaa päivässä olisi ihan hyvä vaihtoehto, karitsa voisi olla turvallisesti laumassa. Kauraa niin paljon kuin kerralla syö, rypsiä ripaus?
tämä oli sitten ihan epäauktoriteettinen kommentti, koska lampaista kokemusta vain 8 viikkoa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|