25.05.12, 19:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampuriksi?  (Luettu 1521 kertaa)
Että
Uuhi
Poissa Poissa

« : 02.05.06, 16:45 »

Jäin vastikään työttömäksi työstäni, ja tahtoisin tehdä jotakin omaa. Mielessä olisi lampuriksi ryhtyminen, kun eläinten kanssa viihdyn, ja mielelläni niiden kanssa työtä teen. Lähinnä byrokratiapuoli pelottaa, siitä en kyllä suoraan sanoen ymmärrä mitään; eu-säännöksistä, tuista, vaatimuksista. Entä, kannattaako lampaanpito? Löytyykö villalle ja lihalle aina ostaja? Olisiko nuo ostajat otettava ensin selville, ennenkuin koko lampaita hankkii? En ajatellut tehotuottamista, vaan pienimuotoisesti vain, sen verran että olisi itselle työtä joka pitäisi arjessa kiinni, ja ehkä ihan hiukan jäisi plussan puolellekin. Onnistuuko semmoinen nykymaailmassa, vai obnko lampaita oltava satoja?
Entä, mikä rotu kannattaisi valita?

Olen siis todella kalkkiviivoilla tässä asiassa. Käytännön hoito kyllä luulisin, luonnistuu, mutta nämä kaikki paperisodat sun muut pelottavat suorastaan. Kiitos jos joku viitsisi kertoilla kokemuksiaan ja neuvoa tyhmää. Olisin siitä todella iloinen!
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 02.05.06, 17:22 »

Hei vaan,
jos haluat vain pitää itsesi arjessa kiinni, niin parikymmentä uuhta olisi sopiva määrä. Silloin ei joudu pakollisiin tautiohjelmiin ja tuotteiden markkinointiin voisi paneutua helpommin kuin jos laittaa satoja uuhia.

Säännökset ja byrokratia on tietenkin tullut uutena tähänkin eläintenpitoon, mutta kyllä sen oppii, onhan me muutkin opittu ja opitaan koko ajan lisää.
Kannattavuus onkin sitten kinkkisempi juttu. Jotta lampurina menestyisi, mielestäni pitää olla tarkka menoissa ja pyrkiä hyviin tuotoksiin, väärissä paikoissa ei saa säästellä ( siitoseläimet, eläinten olosuhteet ja oikeanlainen ruokinta).
Pienmmänkin katraan kanssa parjää taloudellisesti jos jatkojalostaa tuotteita ja uhraa markkinoinnille aikaa ja vaivaa.
Jokaisella tilalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ei niitä voi kukaan ulkopuolinen ennakkoon kertoa. Sinähän voit vaikka keksiä ihan uusia tuotteita lampaista  :o

Rodun valinta on aina henkilökohtainen valinta, ja merkitystä on tuotantomuodollakin. Ei kannata laittaa harmaita jos aikoo menestyä lihamarkkinoilla, eikä keskittyä valkoiseen texeliin jos on innokas villan jatkojalostaja jne

Villoja voi aina myydä ( lajiteltuna puhdasta villaa) raakavillana kehräämöihin, ne maksavat siitä 1-2¤/kg. Voit myös kehräyttää omia villoja ja myydä lankoina tai jopa tehdä langoista tuotteita.
Lihalla on monenlaista markkinaa. Osa (kuten me) myy teuraseläimet sopimustuottajana suuriin teurastamoihin, osa vie itse pienteurastamoihin , joista voi ostaa teurastuspalvelun (rahtiteurastus) tai myy ruhot heille.
Taljat menee teurailla teurastamolle, mutta ne voi ostaa takaisin ja muokkauttaa, hyviä turkistyyppisiä taljoja kannattaa myydä itse!

Mitähän vielä ? Vanhoista uuhista voisi tehdä koirille pöperöitä, maisemalaidunnuspalveluita voisi myydä, turistipalveluita voi kehitellä, lampaan rasvasta voi keitellä saippuaa, kaikkea voi kokeilla  ;D
tallennettu
Että
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 02.05.06, 17:33 »

Kiitoa Riitta, monta ideaa. Lihatuotanto ehkä enemmän kiinostaisi kuin villa. Taljat myös. Mainonnan ammattilainenkin löytyisi omasta takaa!

Mutta en tiedä mahtaako homma tyssätä siihen, ettei meillä ole peltoa? Tilaa on 5ha, mutta se on metsää kaikki. Vai kelpaisiko se silti laitumeksi? Rehut olisi sitten tietysti ostettava, mutta toisaalta ei tulisi viljely/kone/ym. kuluja.

Toisaalla kuuin kommentin "lampaat ovat luonnonmukaisin tapa köyhtyä".
tallennettu
taikuri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 02.05.06, 18:12 »

Meillä lampaat ovat vain kallis harrastus :hymy
Kyllä hattua nostan heille, jotka elättävät itsensä täysin lampurina.
tallennettu
Zandem
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Martta&Maisa <3

« Vastaus #4 : 21.07.06, 13:39 »

Tervehdys kaikille!
Minullakin olisi haaveena lampolan pyörittäminen, olemme avopuolisoni kanssa muuttamassa piakkoin maalle, omakotitaloon jonka pihassa on hyväkuntoinen navetta, jossa on joskus 80-luvulla viimeksi ollut lehmiä. Peltoa kaupassa tulee 1ha, mutta lisää on mahdollista ostaa 10 hehtaariin asti..tai sitten vuokrata. Olen jo pitkään näillä sivuilla pyörinyt ja tutustunut keskusteluihin, mutta haluaisin nyt teiltä, arvon asiantuntijoilta kysyä että olisiko lampolan perustaminen ihan hullua? olen koko ikäni haaveillut jonkinlaisesta eläinten pidosta ja miksei sitten kerralla ihan ammatistakin.. ja lampaat tuntuvat siltä omalta, ja nyt kun vielä tuo paikka on..
hmm...kyllä pistää miettimään...
tallennettu

Suomenlampaita, risteytyksiä, kuttu, kaksi pupua, neljä koiraa, kolme kissaa, tipuja ja neljä immeistä  hymy
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 21.07.06, 17:15 »

Toivon mukaan joku vuosi itseni elätän elikoilla, mutta jos meillä ei olisi toista yritystä joka tuo meille molemmille siippani kanssa säännöllisen tulon, niin tehtyyn työmäärään nähden ei todellakaan lampaanpito kannata.
Lampaitten lisäksi hoidan siis yrityksemme paperisotaa, sorvailen ja hion, särmään ja kiillotan.. Kaiken lampailta liikenevän vapaa-aikani.
Olemme laskeskelleet, että kun uuhimäärämme ylittää 120 niin voin heittäytyä kokopäiväiseksi lampuriksi, kylläkin edelleen olisimme täysin riippuvaisia siippani yrityksestä, joka tuo siinäkin vaiheessa kaiken luksuksen elämään, leipää niillä lammasrahoilla saisi...
Sitten ihan käytännön juttuja, 30 uuhta vie paljon aikaa hoitoon, kunnostukseen valvontaan. Suhteessa 150 uuhta ei vie paljoa enempää aikaa. Samaten kaikki hankinnat suhteutettuna 150 uuheen eivät kasva samalla tavoin.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #6 : 21.07.06, 17:39 »

Olisiko lampolan perustaminen hullua, kysyi Zandem. Tässä vastakysymys: onko siitä vanhasta navetasta mahdollista luoda lannat traktorilla tai muokata se sellaiseksi, vai ei?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 21.07.06, 22:17 »

Samaa mietin kuin Riina, eli onko navetta sitten käytännön työn kannalta kätevä... Sitten on paljon muitakin asioita kuin "käytännön hoito", mitä pitää miettiä jos kokopäivälampuriksi aikoo. Siis rakennustekniset jutut, lannan käsittely, vesi- ja ympäristösäännökset, vakuutukset, laitumet, rehut, koneet, tietokoneohjelmat, myynti jne jne.
Näitä olen tässä itsekin pyöritellyt. Lampaita minulla on ollut jokunen liki kymmenen vuotta (+ lampiden hoidon kokemusta lapsuudesta asti), nyt pääluku on n. 30. ProAgrian neuvojiin kannattaa ottaa yhteyttä, he tekevät laskelmia. Itse en ole varsinaista lammasneuvojaa saanut tilalleni käymään mutta muuta porukkaa kyllä. Laskivat, että 50 uuhta olisi käytännössä ns. puolipäivätyö eli 1000¤/kk tuloa. Ja kuka tuolla sitten pärjää... Ja jos on esim. tuo 50 uuhta niin laidunta (pelto-) saisi mielellään olla 8-9 ha:a kun käytetään laidunkiertoa loisongelman torjuntaan.
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #8 : 09.08.06, 13:48 »

Laskivat, että 50 uuhta olisi käytännössä ns. puolipäivätyö eli 1000&curren;/kk tuloa. Ja kuka tuolla sitten pärjää... Ja jos on esim. tuo 50 uuhta niin laidunta (pelto-) saisi mielellään olla 8-9 ha:a kun käytetään laidunkiertoa loisongelman torjuntaan.

Oliko tuossa 50 uuhta/ 1000¤/kk mukana peltojen tuotto vai vain pelkästään uuhista saatava tuotto. Entä oliko laskettu osto vai omilla rehuilla?   Joo, kyllä tuolla summalla täällä eläisi ihan kokopäiväisestikin. Ainakin toinen puolisko perheestä.
tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 09.08.06, 22:28 »

Tämä oli suht karkea arvio, peruspeltotuet käsittääkseni laskettiin mukaan (ne ei täällä etelässä oo kummoiset). Itse puhuin ainakin ostorehuista. Omia koneita ei rehun tekoon ole järkeä hankkia koska tekijöitä, joilla on jo vehkeet, riittää kyllä. No elääkö tonnilla vai ei, se nyt riippuu monesta. Ja kuinka paljon sitä varten joutuu ottamaan lainaa ja kuinka kovan työn takana se on...Mutta esim. kahden lapsen päivähoitomaksut on jo 400 euroo kuussa. Sitten tietysti lisätuloja voi saada lammastuotteista mielikuvituksesta ja taidoista riippuen.

Enkä suinkaan ole pessimisti  muikea hymy Sillä tonnilla olen pärjännyt tähänkin asti joten miksei jatkossakin. Vaikka kyllähän tämä on enemmän elämäntapa totiseen tienaamiseen verrattuna. Ja hyvä niin!!
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #10 : 09.08.06, 22:47 »

Auli: minkä verran sulla tätä nykyä on uuhia/pässejä? Oletkos ihan vakavissasi meinannut jo alkaa lampailla elämään? Meillä taisi olla tästä asiasta puhetta kun viimeksi näimme - mutta tää mun pää on jo niin laho että hirvittää  :-[ Oletko jo saanut neuvojan kiinni?
« Viimeksi muokattu: 09.08.06, 22:49 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #11 : 10.08.06, 14:24 »

Tämä oli suht karkea arvio, peruspeltotuet käsittääkseni laskettiin mukaan (ne ei täällä etelässä oo kummoiset). Itse puhuin ainakin ostorehuista. Omia koneita ei rehun tekoon ole järkeä hankkia koska tekijöitä, joilla on jo vehkeet, riittää kyllä.

Luenkohan mä tuota tukiopasta jotenkin väärin, kun mä saan siitä etelän A-alueen tueksi enemmän kuin meillä C2-saaristo-alueella heinänurmelle? Uuhipalkkio on kyllä meillä yli tuplasti A-alueeseen verrattuna, mutta ei kuitenkaan  mitään huimaavia summia 50 uuhella tienata.

tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 11.08.06, 19:43 »

Ainahan mä oon vakavissani ollu  kieli . Mutta lisään määrää vähitellen omistani. Nyt pitäisi jäädä talven yli n. 16 uuhta eli sitten vuoden kuluttua voisi olla tuplasti enemmän (kopkop) jne jne. Pässejä on 5 eri sukuista. Lampolaratkaisu on auki koska neuvojilla ei ole tieto välittynyt / on kiirettä... Ei siis ole vielä käynyt mutta on luvannut tulla. heh.

Wilhelmiina, anteeksi, en ole kovin täsmällinen koska hylkäsin heti eu-tuet koska vaivaan nähden katsoin, että olivat niin vähäiset. B-aluetta kuitenkin ollaan... En myöskään laita merkkejä kuin pakon edessä koska en myy eläimiä elossa eteenpäin. Paikallisen viljelijän kanssa on semmoinen "palvelunvaihtosopimus" heinän tekoon ym. Eli teen tosiaan tätä hommaa omalla tavallani, vakavaa tai ei, sama se. 
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #13 : 11.08.06, 21:39 »

^Siis oliko ne laskeneet, että ILMAN TUKIA 50 uuhta antaa elannon, joka on 1000 e / kk?  ???
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 11.08.06, 21:59 »

Ei vaan siis puhelimella tavoitetun lammasneuvojan karkea arvio 50 uuhen pitäjälle, ja varmasti laski siihen uuhipalkkiot ja laitumelle saatavat tuet mukaan. Tarkennetaan vielä, ettei kaikkia yksityiskohtia siis siinä puhelimessa selvitetty mutta kyseinen neuvoja oli juuri tehnyt toiselle lampurille vastaavankokoiseen katraaseen suunnitelmat ja siihen vertasi.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: