25.05.12, 19:28 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Maidon määrä karitsalle  (Luettu 575 kertaa)
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 16.05.11, 08:46 »

Tuo karitsa on kohta kaksi viikkoa. Paljonko maitomäärä pitäisi olla tuon ikäiselle ja kuinka usein? Imee emältäänkin mutta maitoa ei tule tarpeeksi kun syö niin hyvällä ruokahalulla pullosta. Aamulla joi 200ml ja sit tunnin päästä 60ml. Pitäisikö saada enemmän kerralla kuin 200ml?
tallennettu
NUNNU
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 16.05.11, 09:51 »

Jos kerran imee emältään ja on ainut karitsa, antaisin lisämaitoa vaan, kun vaikuttaa nälkäiseltä. Ts. huutaa selkä köyryssä. Jos annat jatkuvasti pullosta, niin kyllä se varmasti siitä mielellään syö, kun on helpompaa. ja vähemmän emänsä kimpussa, joten emältä se maito sitä mukaan vähenee. Itse olen lisäruokkinut kolmosia kerran päivässä, jos näyttävät saavan emältään liian vähän. Päiväkasvut yli 200g, joten en ole huolestunut. Punnitse!
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #2 : 16.05.11, 22:02 »

Tuo karitsa on kohta kaksi viikkoa. Paljonko maitomäärä pitäisi olla tuon ikäiselle ja kuinka usein? Imee emältäänkin mutta maitoa ei tule tarpeeksi kun syö niin hyvällä ruokahalulla pullosta. Aamulla joi 200ml ja sit tunnin päästä 60ml. Pitäisikö saada enemmän kerralla kuin 200ml?
...Niin minä en ymmärtänyt miksi annat lisäruokintaa sille; onko niin monta karitsaa että emolta ei riitä -vai eikö emolta vaan tule maitoa?
Minulla oli yhdellä uuhella neljä karitsaa ja sille neljännelle -Lillille- annoin lisämaitoa. Olisikohan ollut niin että kaksiviikoisena tuli rampattua vielä navetalla kuuteen kertaan vuorokaudessa; riippuu tietenkin siitä millaisessa kunnossa karitsa alumperin on- ja tein aika isoja maitosatseja ´varmuuden vuoksi` noin kaksi ja puoli desiä kerralla. jos tuntui siltä että on tosi nälkäinen ja ruipelo niin kävin vaan useammin syöttämässä. Varmaan on lähtökohtana se minkä painoinen karitsa on esim. kahden viikon ikäisenä; koska liika maitomäärä kerralla ei ole hyväksi. Minut ainakin palkitsi se että jaksoin ravata tarpeeksi usein navetalla juottamassa ja nyt Lilli ruipelo on todella hyviunvoiva ja reipas lammas! Tsemppiä Lumikello.
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 16.05.11, 23:59 »

Tämä nyt ei ole ihan kysymykseen vastaus, mutta meillä on yksi sellainen pienen pieni viitoskaritsa, jolle olen tarjonnut lisämaitoa.  Kun tulen maitopullon  kanssa, se juo korkeintaan desin.  Sitten vain lähtee pois.  Olen nähnyt sen imemässä emänsä lisäksi muitakin uuhia.

Karitsa on pirteä, mutta todella paljon muita karitsoita pienempi.  Enkä usko, että tuossa tapauksessa auttaisi tiheämpi maidon tarjoaminenkaan, sillä välillä se imaisee vain yhden imun ja lähtee pois.

Olen vähän ihmeissäni, mitä sen kanssa tehdä: ei siitä kasva teuraskaritsaa tällä menolla, ja lemmikkilampaan virkakin on jo täytetty.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 17.05.11, 07:44 »

Karitsa sylissä puntariin säännöllisesti ja päiväkasvua laskemaan, näin selviää tarviiko oikeasti mitään lisämaitoa. Kyllä niille karitsoille pullo kelpaa vaikka eivät olisikaan nälkäisiä, onhan siinä tarjolla helppoa maitoa ! Toisaalta aina ei näe silmin lisämaidon tarvetta, kuten meillä on kahtena vuonna nelosten kanssa käynyt. Molemmilla kerroilla pienin on ollut koko ajan reipas, eikä suinkaan nälkäinen, mutta päiväkasvu on ollut turhan vähäistä. Tilanne korjaantui pienellä maitolisällä.
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 17.05.11, 10:34 »

Olen punninnut mutta en joka päivä, täytyy alkaa punnitsemaan joka aamu. Tänään painoa oli 7kg. Syntyessään oli pieni.
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 17.05.11, 10:45 »

No näin harrastelampaan kasvattajan näkökulmasta sinun lampaasi on kasvanut todella hyvin jos on pariviikkoinen; meidän Lilli oli syntyessään kaksikiloinen ja pariviikkoisena painoi kolmisen kiloa. Mutta ottakaa huomioon etten kasvata näitä teurastukseen joten en osaa sellaisessa asiassa neuvoa paljonko pitäisi kasvaa/viikko. Tuo Lilli olikin aikamoinen rimpula ja jo olin viemässä sitä lopetukseen, mutta nyt vajaan kolmen kuukauden ikäisenä on pulska iloinen lammas ja hyppelee innoissaan muiden mukana ja elossa pysyi vaikka alku olikin hankalaa  haha
tallennettu

www.elvso.fi
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 17.05.11, 10:55 »

Kasvaakohan tuo sitten liian nopeasti??? On kyllä kasvanut ihan silmissä.hymy Oli tosi pieni syntyessään, n.2kg, oliko sitäkään. Toinen karitsoista menehtyi vuorokauden ikäisenä.
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 17.05.11, 17:38 »

Jos karitsa on yksin emonsa alla eikä emolla ole esim. utareongelmaa niin ei tarvitse tosiaankaan lisäruokaa. Jos antamasi luvut on oikein eli syntyessään kaksikiloinen ja kaksiviikkoisena seitsemän kiloa, niin sehän on noin 300 g päiväkasvu. Antamasi lisämaito vähentää uuhen maidontuotantoa, se kasvaa kysynnän mukaan.
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 18.05.11, 07:47 »

Niin minullakin heräsi kysymys; miksi annat lisämaitoa jos on ainokainen? -eikö emolta tullut/nyt jo tule?
Minun Lilli oli yksi neljästä ja emo ´hylkäsi sen alussa, kun katsoi että siinä on jotain vikaa...mutta sitkeästi syötin sitä ja nyt leikkii muiden sisarustensa kanssa; voihan se olla vähän ´pöhelö`karitsa mutta ei siinä mun silmään mitään fyysistä vikaa ole.
tallennettu

www.elvso.fi
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 18.05.11, 08:23 »

Ei tullut alussa tarpeeksi maitoa ja lämpökin oli liian alhainen, siksi piti alkaa antamaan lisämaitoa. Ja olen sitä antanut että vahvistuisi nopeasti jne. Mutta lopetanko sen nyt? On kyllä emonsa alla välillä.
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 18.05.11, 18:21 »

Jos kerran imee emältään ja on ainut karitsa, antaisin lisämaitoa vaan, kun vaikuttaa nälkäiseltä. Ts. huutaa selkä köyryssä. Jos annat jatkuvasti pullosta, niin kyllä se varmasti siitä mielellään syö, kun on helpompaa. ja vähemmän emänsä kimpussa, joten emältä se maito sitä mukaan vähenee. Itse olen lisäruokkinut kolmosia kerran päivässä, jos näyttävät saavan emältään liian vähän. Päiväkasvut yli 200g, joten en ole huolestunut. Punnitse!
Nunnuhan tuolla alussa jo taisi vastatakin tähän kysymykseen.
tallennettu

www.elvso.fi
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 18.05.11, 20:05 »

ajattelin vaan kun alku oli nii hankala että jatkanko siksi vielä lisäruokaa...
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: