|
lumikello
|
 |
« : 26.04.11, 15:12 » |
|
Miten lampaasta huomaa että synnytys lähestyy? Meidän uuhella pitäisi olla synnytys edessä ihan näinä päivinä mutta mitään merkkiä ei siitä kyllä ole. Takapää on saman näköinen kuin on ollut jo pitkään. Pitäisikö sen muuttua jotenkin ja paljonko ennen karitsoiden syntymää? Osa samana päivänä astutuista uuhista on jo synnyttänyt kuulemma, osa on vielä synnyttämättä, tai ainakin vielä sunnuntaina oli.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kristiina
|
 |
« Vastaus #1 : 26.04.11, 16:19 » |
|
Eipä ne merkkejä aina annakaan.
Mutta meillä on ollut vakio, että karitsoimispäivänä alkavat miettiä syömisen kanssa - eli seisoskelevat taustalla kun ruokaa jaetaan. Sitten aloittavat pehkujen kuopimisen - menevät makuulle ja nousevat ylös, taas kuovitaan ja makuulle ja ylös... Katselevat kupeille. Saattavat ynistä mahalleen. Kun limanoroa alkaa näkyä peräpäässä, on h-hetki lähellä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #2 : 26.04.11, 16:55 » |
|
Okei. Kiitos. Mä jo aloin huolestumaan että pitääkö eläinlääkäri soittaa katsomaan että onko jotain vialla kun ei mitään edistystä tapahdu. Odotellaan nyt sitten vaan.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #3 : 26.04.11, 17:48 » |
|
Mä kans oottelen yhtä uuhta poikivaksi,aika ois torstaina.Eilen keritsin sen ja villan alta paljastui melkoinen maha  toivottavasti ei tule kolmea enempää...on kyllä jo laskeutunut.Tää mamma ei mulle poikimista välttämättä näytä,joten järjestän sille vain yöksi mukavan yksiön.Mutta mikäs sen mukavampaa kevätyönä lintujen parhaaseen sirkutusaikaan lampolassa käydä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
orvokki
Pässi

Poissa
Rygja uuhi ja karitsat
|
 |
« Vastaus #4 : 27.04.11, 15:39 » |
|
Arvelisin, että karitsoi pikapuoleen. Tunti, pari, korkeintaan!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
orvokki
Pässi

Poissa
Rygja uuhi ja karitsat
|
 |
« Vastaus #5 : 27.04.11, 17:19 » |
|
Ainakin karitsointi on päivää lähempänä kuin eilen  Meillä on ollut tapauksia, että ensimmäisistä limoista tunnin päästä on valmista. Muistan yhden uuhen, jolla limaa tuli jo noin viikkoa ennen karitsointia, mutta se oli kyllä poikkeus. Jos uuhi "juttelee" eli önisee jo karitsalle ja/tai on kovin kiinnostunut muista, jo syntyneistä karitsoista, ei ole kyse pitkästä ajasta, ihan muutamista tunneista korkeintaan. Meneeköhän teillä saman kaavan mukaan ... onnea karitsointiin!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #6 : 27.04.11, 19:56 » |
|
Mielellään saisit yöllä käydä vilkasemassa. Mä en koskaan jää lampaiden tykö, jos ei oo tarvis, vaan nopeesti vilkasen onko kaikki ok.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #7 : 28.04.11, 06:39 » |
|
Ei tapahtunut yön aikana mitään. Ei auta kuin odotella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
orvokki
Pässi

Poissa
Rygja uuhi ja karitsat
|
 |
« Vastaus #8 : 28.04.11, 22:43 » |
|
Kummallista... meillä on tuo "urina" ollut varma merkki pikaisesta karitsoinnista. Mutta kaipa lampaillakin on oikeus olla yksilöllisiä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #9 : 29.04.11, 07:47 » |
|
jos ne sun lampaat on suomenlampaita, niin tuskin karitsoista tulee liian isoja kuitenkaan, luulen. Eikös se mene vähän niin, että karitsat kasvaa joka tapauksessa, ja vievät osansa emästä, jos emä ei saa tarpeeksi ravintoa. Emä siinä heikkenee silloin, ja mitenkäs se sitten sitä maitoa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #10 : 29.04.11, 07:59 » |
|
Meillä olivat kokoajan vapaalla ruokinnalla. Silti karitsat oli ihan tavallisen kokoisia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #11 : 29.04.11, 21:27 » |
|
Mun uuhi poiki eilen illalla.Ekan jälkeen odottelin n. tunnin ja lähdin sitten vähäksi aikaa pois.Kun tulin takaisin,se oli äkkiä tehnyt kaksi lisää.Ei siis halunnut minua paikalle. Se oli kyllä ihan pokerina siellä,ei näyttänyt käytöksellään oikeen mitenkään poikimista,mitä nyt limat valui ja karitsan pää roikkui silloin kun hokasin,että on "tilanne" päällä  Sen ekan karitsan jälkeen se söi heinää,rehut kupista ja joi vettä päälle. Muut uuhet on olleet paljon selkeempiä kaytökseltään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #12 : 29.04.11, 22:50 » |
|
Nyt näyttää siltä että synnytys on lähellä. Tulee sellaista valkoista/kirkasta limaa vähän. Makailee vaan tai sitten seisoessaan önisee. Kuinkahan kauan h-hetkeen on aikaa?
Lima ja yninä olisi viitannut alkavaan/lähellä olevaan karitsointiin. Oletko varma, ettei karitsa ole virheasennossa? Tällöin synnytys ei etene, jos mitään tarjoutuvaa osaa, esim. sorkkia, ei työnny synnytyskanavaan ja tee uuhelle tarvetta ponnistaa. Valuttaako vielä limaa? Millainen on uuhen käytös? Syökö normaalisti?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PäiviK
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 30.04.11, 07:52 » |
|
Voi miten ihanaa on tätä keskustelua seurata, kun vielä on niin hyvin muistissa oma epävarmuus ja lampaan epäselvät vihjeet tulevasta synnytyksestä. Mä toivon kovasti onnea tulevaan ja että pääsisitte nyrjättämään sydämenne samalla tavalla, kuin me, ihmetellessämme kahta omaa karitsaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Haaveita paljon, lampaita 5: Erkki-09,Lyyli-09,Milja-10 ja "hevitukka"Hilla-11, "kesäpoika"-Otto-11
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #14 : 30.04.11, 08:59 » |
|
tuli mieleen yks juttu.. ootko tunnustellut utaretta, onko se ISO ja pinkee... pitäis olla jos on ihan lähellä synnytys 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|