25.05.12, 18:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Avautumisvaiheen kesto?  (Luettu 366 kertaa)
PäiviK
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 25.04.11, 08:22 »

Olen edelleen noviisi ja nöyrä oppimimaan lampaiden kanssa elämistä. Karitsointia ei suunniteltu, mutta "työtapaturma" johti toiseen, sahasta katkesi terä-, työmaa jäi välitilaan,  > Erkki meni yöretkelle likkojen puolelle 1.12 ja nyt meidän viime maaliskuussa syntynyt Milja on nyt tiineenä.
                Mun laskujen mukaan la oli lauantaina. Ja lauantaista asti Milja on välillä puuhkinut, makaillut ja katsellut masuaan. Välillä se on ihan reipas ja pirteä, syö ja on niinkuin mikään ei olisi kummallisemmin.

Luen näitä lampolan tarinoita silmät soikeina, niistä on ollut valtava apu ymmärtää, hahmottaa ja vahvistua lampaiden kaverina elämistä.
Kieltämättä täältä on myös ymmärtänyt sen, ettei kaikki mene aina ihan niinkuin itse toivoisi, haluaisi tai edes osaamisesta huolimatta onnistuisi.               
Mutta mistään en ole löytänyt tietoa kauanko tätä vaihetta voi oikeastaan kestää ennekuin on kestänyt liian kauan? Milja on pieni vielä itsekkin ja vaikka tiedän että luonto hoitaa niin silti olen kaikesta huolissani x100  öööäää Kuinka kauan on liian kauan?  kieli

Mitään limaa tms. sellaista ei ole näkynyt, eilen vielä vatsaan sai koskea, karitsan liikkeet masusta saattoi silminkin jo havaita. Tänä aamuna Milja on kavahtanut jos vatsaan tai peppuun koittaa koskea. Pitääkö / pystyykö tätä mitenkään edistämään? Milloin mun täytyy huolestua karitsoista, tai niiden asennoista?

Nämä maalaiset tässä live ympäristössä ovat ihania kun heiltä koittaa kysyä " Pirustako niistä ottaa selvää koska ne poikii..." oli eräänkin miehen kommentti..
tallennettu

Haaveita paljon, lampaita 5: Erkki-09,Lyyli-09,Milja-10 ja "hevitukka"Hilla-11, "kesäpoika"-Otto-11
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #1 : 25.04.11, 09:07 »

Hankala tilanne, voin olla nimittäin väärässä tässä. Mutta kerronpas kuitenkin...

Jos mulla olisi tämä uuhi, ottaisin sormukset pois ja pesisin hyvin käteni ja kokeilisin, onko paikat auki.
Jos ei, luultavasti odottelisin vielä tarkasti uuhta seuraten.
Jos on auki, kokeilisin, miten päin karitsa (t) siellä kohdussa makoilee.
Kun aika on jo täynnä, ja uuhikin vähän sen oloinen, että miksei siltä jo jotain tule...

Uuhi ei kunnolla ponnista, jos karitsa ei ole hyvässä asennossa. Silloin ei limakaan vuoda, kun pussi ei puhkea. Jos karitsa on tulossa vaikka selkä edellä, synnytys ei pääse etenemään, kun painetta ei tule kohdunkanavaan jostain ohuemmasta karitsan osasta - sorkasta, turvasta...  Jos uuhi menee maate ja nousee pystyyn, maate ja nousee pystyyn jne, se yrittää sitten itse kääntää karitsan asentoa synnytykseen sopivaksi ja useimmiten siinä onnistuukin. Mutta aina ei - varsinkaan jos karitsoita on monta - ja silloin jos h-hetki menee reilusti yli, karitsoiden käy huonosti kohdussa ja sitten tarvitaan melko varmasti eläinlääkäriä apuun. Meillä on kerran käynyt näin vuosia sitten ja tilannetta on yritetty välttää jatkossa... silloin el sai ulos 2 kuollutta ja onneksi vielä yhden elävän.

Sehän tämän tekee niin "ennalta-arvaamattomaksi" että samoilla oireilla uuhen tilanne voi olla ihan ok tai sitten on jo kiire. Uuhen heittäytyminen syömättömäksi on merkki, että kaikki ei ole hyvin - samoin jos se on omituinen muuten. Mutta kukapa ei olisi, kun synnytys lähestyy... joten hankala tilanne. Pidän peukkuja, että kaikki menisi hyvin! Puhelinnumeron löydät kotisivuiltamme, jos haluat kysyä lisää. Tsemppiä!!
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.04.11, 09:29 »

Kaikki uuhet on niin erillaisia, ettei mitään varmaan reseptiä voi antaa.
Meillä hyvä merkki maan kuopimisen lisäksi on, kun uuhi katselee kylkijään, vienosti määkien, on karitsointi käynnissä ja kohta pikkuisia alkaa tulla. Levottomuus on usen merkki ongelmasta, siis poikkevan voimakas levottomuus ja tuskaisuus.
Onnea karitsointiin Erssu ja Miljalle voimia ponnistukseen.
tallennettu
PäiviK
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 25.04.11, 09:52 »

Tulen navetalta, koitin koskea Miljan peppuun niin heti se tuskastui ja kuopaisi pari kertaa maata ennekuin kävi siihen makaamaan. Karitsan liikkeet tuntuivat ihan nivusessa hennosti siis eritavalla kuin eilen.
Näitä ohjeita ja äskeisestä pepun kosketusreaktioon perustuen mennään miehen kanssa puolipakolla nyt koittamaan mitä tapahtuu kun Miljan emätintä yrittää  varovasti avata.

-Päivi-
tallennettu

Haaveita paljon, lampaita 5: Erkki-09,Lyyli-09,Milja-10 ja "hevitukka"Hilla-11, "kesäpoika"-Otto-11
PäiviK
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 25.04.11, 10:35 »

Kohdunsuu oli pehmeä, kuiva ja sain vain yhden sormen sisään, mutta helposti. Milja reagoi kokeiluun tosi säikysti vaikka normaalisti sille saa tehdä lähes mitä tahansa. Se on itse ns. pullokaritsa niin sen kanssa on ollut äärettömän helppo toimia ja olla, tosin jos tästä kunniakkaasti selvitään niin mielenkiintoista nähdä kuinka sen oma imettäminen onnistuu...

Eli nyt kai vaan rauhassa odotellaan että avautuminen etenisi tai että mun sormi ois antanu jonkun ärsykkeen
tallennettu

PäiviK
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 26.04.11, 09:08 »

muikea hymy Kaikesta mun vouhotuksesta huolimatta, sitä suorastaan väistellen, Milja synnytti tänä aamuna kaks suloista ja reipasta karitsaa, tytön ja pojan.
Kerkesin navettaan juuri kun toinen oli syntynyt ja Milja alkoi sitä pesemään.
Voi helpotuksen huokaus miten mä olen onnellinen  pusi pusi
tallennettu

Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 26.04.11, 09:44 »

Onnea, ihanaa kun kaikki meni hyvin.
Hoitaako hyvin pikkuisiaan?
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #7 : 26.04.11, 10:00 »

Loppu hyvin, kaikki hyvin  muikea hymy  Onnea!!
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: