25.05.12, 18:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tuttipullokaritsoilla ripuli  (Luettu 765 kertaa)
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 18.04.11, 03:41 »

Meillä on kolme karitsaa tuttipullolla. Vanhin, emän hylkäämä, on 2 vk. Kaksi muuta, 6 pv ikäisiä, olivat heiveröisiä eikä emoilta näyttänyt riittävän maitoa kunnolla. Jokainen on saanut lähtiäisiksi lampaan terniä ainakin vähäsen, lisäksi lehmän terniä. Sitten on ruokittu piimällä kun täältä ei saa enää mistään Sprayfo Lambia.
Nyt on kaikilla ripuli. Karitsat ovat kuitenkin pirtsakoita. Vipeltävät pitkin kämppää, syövät hyvin ja nukkuvat olkkarin nurkassa koirahäkissä.
Mitä noille pitäisi tehdä että sais tuon ripulin loppumaan?
tallennettu

Kaikkee pitää kokeilla, paitti lähisukulaisia.
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #1 : 18.04.11, 09:46 »

Voisiko toi piimä aiheuttaa? Vuohen maito olisi parasta tai sitten se sprayfo lamb. Miksi karitsat on sisällä? Kahden viikon ikäinen ainakin jo maistelee/syö heinää.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 18.04.11, 10:11 »

Nyt meet lankoja pitkin tai korkeimman henkilökohtaisesti sinne Kuusamon Agrimarkettiin ja järkkäät ne tilaamaan Sprayfoa. Ei voi olla ihan mahdotonta hoitaa maksavalle asiakkaalle tavaraa. Perskuta pistää vihaksi kun ei noi kaupat PALVELE. Et voi olla ainoa joka ois tuon tuotteen tarpeessa teilläpäin. Järjestä vaikka jonkinlainen kunnon perheriita tai PMS tai muuten vaan semmoinen perusketutus, että sillä samalla höyryllä pistät asiakassuhteeseen uutta vipinää. hymy

Itse asiaan nyt en muuta äkkinäistä neuvoa keksi kuin että vaihda ruokintaa, joko kotitekoiseen korvikkeeseen tai koeta lehmän tinkimaitoa. Pikkuisen vanhemmille karitsoille olisin tarjonnut DHS-antibioottikuuria, mutta kysy tästä ell mielipidettä, jos näyttää siltä ettei ruokinnan muutos paranna tilannetta. Pidä huoli, etteivät karitsat pääse ainakaan kuivumaan (jos rypistät nahkaa sormien välissä, sen pitäisi palautua nopeasti eikä jäädä ryppyyn.)
tallennettu
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 18.04.11, 11:02 »

Rautia myi ennen Sprayfoa mutta sillä muuttui maahantuoja eikä ko. firma tuo rautialle. Ei saa edes tilaamalla.
Agrimarketista vastaus kyselyyn oli: "Meillä ei ole valikoimissa mitään lammastarvikkeita, eikä tule. Käy kysy Rautiasta jos ne sulle tilais."
Hassua sinällään että tota Sprayfoa käyttävät kuulemma myös poroille ja tää on poronhoitoaluetta, mutta silti se katosi valikoimista.
Vasikan juottorehua kyllä olis tarjolla mutta ne säkit on niin valtavia.

Vuohenmaitoa ei ole mistään saatavilla kun omat vuohet piti laittaa naapurisovun takia pois. Lehmän tinkimaitoa saattaisin onnistua saamaan, ehkä. (Ternimaidonkin sain niin sattumankauppaa mutkankautta kieroon, ihan ihme että sitä yleensä sain!) Mutta sitä tinkimaidon saantia selvitellessä täytyy yrittää jotain muuta. Kokeilen vaikka tuota hapatettua maito-piimä-juomaa.
Taidan käydä vielä apteekista tuota nutrisalia. Ei kai siitä haittaakaan ole.

Toi isoin olikin jo tarkoitus laittaa ulos, mutta nyt tuon ripulin takia ollaan pidetty sisällä että saa seurata vointia. Noi pienemmät on niin rimpuloita että nehän jää isompien jalkoihin. Oon mä niitä ulos vienyt kun meen ruokkimaan muut. Piha-alue on osittain vielä niin märkä ja kuranen että pelottaa jos isommat tuuppaa noi pienet nurin ja ne kastuu kovin niin nehän kylmettyy (tai sitten mä oon vaan ylisuojeleva herkkis  pyhimys ). Tänään ihan normaalisti pihalla hengailemalla toi toinen karitsa alkoi tärisemään, en sitten tiedä paleliko vai alkoiko pelottaa kun isoja pyöri ympärillä. Sisällä tempaisivat lämmintä maitoa massuun ja painuivat saparot sojossa häkkiin nukkumaan.
Toisaalta ei tarvi herätyskelloa ruokintaan kun noi kyllä ilmottaa varsin äänekkäästi milloin on nälkä  muikea hymy

Ainoa kiinteä "ruoka" mikä tolla isommalla kiinnostaa on kissan hiekkalaatikon hiekka  sarkastinen Kaura ja heinä ei ole kiinnostanut pätkääkään. Molempia olen kyllä tarjonnut ja ulkona on ollut mahdollisuus maistella myös. Tai tietenkään ulkona en ole koko ajan ollut näkemässä jos se on siellä innostunut maistelemaan.
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 18.04.11, 11:46 »

Meillä on onnistuneesti käytetty Primo milk-jauhetta (muista laittaa seokseen 2x vasikoiden annos!).
Sitä saa Paimenpojasta (Jos ei ole lopetettu valmistusta?). Paimenpojassa (meijerin myymälä) on muutenkin kattavasti kaikkea, mitä voi hyödyntää
lampaille. Luulisin, että tilaavat mieluusti jos ei ole varastossa. Vähän vanhemmille karitsoille olen käyttänyt Startti talous-jauhetta.
Säkit ovat 25kg, mutta jos sinulla on 3 pullotettavaa, niin ei taida yksi säkillinen edes riittää (siis jos kaikki menee hyvin).

Kuusamossa on kenkku tilanne maatalouskaupoissa  piru, onneksi kuitenkin meijeri pelaa ja palvelee..
tallennettu
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 18.04.11, 13:10 »

Me ostettiin Paimenpojasta joku vuosi sitten seosmaito-instant-jauhetta. Taidanpa lähteä kysymään josko sieltä sais tuota Primo Milk-jauhetta, kun kerta oon kylälle tässä muutenkin lähdössä. Kiitos vinkistä!  hymy
tallennettu

Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 18.04.11, 15:11 »

Noniin, nyt on annettu TehoBaktia ja Nutrisalia. Meijerin Paimenpoika-myymälästä sain Startti Instant-maitojauhetta (20 kg säkki). Oli siellä jotain muitakin vaihtoehtoja mutta sanoi että tuo oli pienin pussikoko. Lähetään noilla sitten ehjäämään pikkuisia. Kakarat menivät syötön jälkeen ihan omin nokkineen takaisin häkkiin nukkumaan. Jahka ne tuosta heräilee niin pitää alkaa pyllypesulle kun takapäät on sotkunu ripuliin  öööäää
tallennettu

sheepysheep
Karitsa
**
Poissa Poissa

Lampukoita

« Vastaus #7 : 18.04.11, 21:57 »

Onpas mukavaa kun täällä on muitakin koillismaalaisia!!! Minä ostin tämän kevään karitsoille sitä samaa jauhetta sieltä Paimenpojasta, eikä yhdelläkään karitsalla ole ripuli, eikä yhtään karitsaa ole kuollut nälkään eikä puutoksiin enää! Meillä syntyy noilla risteytyksillä niin usein kolmosia, ettei maito kertakaikkiaan riitä kaikille ja tarvitaan reilusti lisäruokaa. Itsetehdyt korvikkeet (piimä, kerma, maito yms. seos) teki aina ripulin karitsoille, ja vaikka hengissä säilyivät, niin inhottavaa se ainainen ripuli, ja jäivät vähän pienoisiksi.
Koillismaalta ei tosiaan juuri mitään lampaille saa, mutta onneksi tuo vasikoiden maitojauhe käy.
tallennettu
Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 19.04.11, 15:18 »

Eilen tuli parilla jo parempi kakka mutta tänään oli taas löysällä. Johtuiskohan ruuan vaihdoksesta. Pitää vaan antaa lisää noita "lääkkeitä".
Lisää koillismaalaisia, kivaa!
tallennettu

Bonus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 21.04.11, 15:49 »

Välillä on jollakin tullut ihan hyvä kakka mutta nyt näyttäs taas kaikki olevan ripulilla  häh Ovat kuitenkin kaikki ihan reippaita ja menevät pihalla kuin muutkin karitsat. Nukkuvat sisällä vielä häkissä ja itse tulevat ovelle kun ei enää kiinnosta olla muitten lampaitten kanssa ulkona  muikea hymy Siinä häkissä on kuitenkin hyvä seurata millaisia tuotoksia sieltä tulee.

Sain lypsettyä yhdeltä uuhelta vähäsen maitoa jonka jaoin pikkuisille. Saivat ainakin vähän "oikeaa" maitoa.
tallennettu

Milkkis
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 21.04.11, 17:01 »

Ootko antanu sitä tehobaktia koko ajan? Se ei ainakaan ole vaarallista ja on meillä auttanu hyvin muiden elukoiden mahavaivoihin
tallennettu

Isäntä ja 5 lasta. Pihalla viipottaa hevosia, alpakoita, koiria, kissoja, pupuja, vuohia, siivekkäitä montaa sorttia, minipossu...
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 21.04.11, 22:32 »

Rautia myi ennen Sprayfoa mutta sillä muuttui maahantuoja eikä ko. firma tuo rautialle. Ei saa edes tilaamalla.
Agrimarketista vastaus kyselyyn oli: "Meillä ei ole valikoimissa mitään lammastarvikkeita, eikä tule. Käy kysy Rautiasta jos ne sulle tilais."

Toistan itseäni: Perskuta pistää vihaksi kun ei noi kaupat PALVELE.
Oisko jonkun tiukan FB-kampanjan paikka? Kuka on ketjun piirijohtaja? Suomen johtaja??? Koillismaan Soini?  piru Eihän teitä nyt saa näin pompottaa? Tämä se on hyvää bisnestä kun asiakas ois halukas tuomaan rahansa firmaan mutta ei nyt vaan periaatteesta niinku huvita palvella.  piru  piru  häh  sarkastinen
tallennettu
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 21.04.11, 23:09 »

Mä soitin aikoinaan Agrin rehuvastaavalle, vai oisko ollut joku Suomen Rehun tyyppi, kun en saanut paikallisesta Agrista tarvitsemaani tuotetta. Kummasti pian tuli soitto perään, että tuotteen voi hakea silloin ja silloin.  afro
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #13 : 21.04.11, 23:14 »

harmi kun noi pääsiäisen pyhät iski päälle, lähettäisin sulle Spray fo lambia, mulla kun on vaan yksi pullokaritsa niin voisin laittaa postissa sulle sitä puol säkkiä hyvin tulemaan. Mutta kerro miten homma edistyy niin katsotaan sitten maanantaina jos tarvitset niin laitan heti tiistaina sulle postin kautta.
Mulla on aikoinaa ollut asiakkaana Kuusamossa se ihana kukkakauppias ja muutenkin oon paljon reissannut teidän karhunkierroksella joten olen ´velvollinen`auttamaan  muikea hymy
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
siri
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 22.04.11, 13:51 »

Eihän ole mahdollista, että ne saavat liikaa maitoa kerralla? Se pistää ainakin tehokkaasti mahan kuralle.

Startti Instant on meilläkin käytössä, eikä se itsessään ole ripulia aiheuttanut. Siitä tehdään maito tuplamäärällä jauhoa kun mitä vasikoille laitetaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: