25.05.12, 18:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mikä maito paras maito jos tissistä ei tule?  (Luettu 1201 kertaa)
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 11.04.11, 20:53 »

Viime yönä syntyneitä kolme karitsaa ja tissistä ei tule maitoa, kun tippasia kun kokeilin lypsää. Yksi karitsoista vaikuttaa vähän uupuneelta.  Ei oo ternimaitoa saatavilla. Korviketta olis. Mikä olisi parasta nyt annettavaksi? Jos se yötä myöten näyttää heikommalta, aattelin vielä mennä kattomaan, josko se saisi imettyä. Muilla vatsa on ihan normaalisti vähän pömpöllään, mutta tämä yksi parkuu ja kävelee emän perässä.. Aamulla se oli mennyt väärän uuhen luokse nukkumaan. Emä ei ole oikein putsannut tätä yhtä, muut kaksi on ihan puhtaita. Mitähän olisi järkevintä tehdä? 
tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 11.04.11, 21:17 »

Ekaksi koittasin vielä lypsää.
Minä lypsin varalle pakkaseen toisesta tissista lampaalta joka sai vain yhden karitsan.
Se on arin ja minun piti se sitoa.

Maitoa ei herunut millään, ei sitte millään...
Mutta sinnikkäästi vain ja vähän nyrkittämällä, sillain kuin karittat tekee tökkii sitä tissiä.
Niin lakoi herua.

Ja kunnolla syväletä otat sen otteen peukalon ja etusormen väliin ja puristat ja jos ei tuu vedä.
Kannattaa kokeilla varuulta. Jos vaikka saisit.

Niin ja sen karittan on kyllä saatava heti sitä ruokaa!! Mieluiten tieten terniä,mutta älä odottele vaan varmista,että saa.

tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 12.04.11, 09:06 »

Jos maitoa ei tule, niin mitä sitten olisi parasta antaa? Ei tule riittävästi, pikkutippoja vain.
Tämä heikko kuoli, vaikka lypsin yöllä, sille noita tippasia, ja lisäksi annoin korviketta,
 vielä kaksi nälkäistä virkeää kaveria , jotka pitäisi ruokkia.
Olen kysellyt terniä, lähimaalaiskaupassa ei sitä ole, eikä tiiä koska tulee. häh
Korviketta on mulla kotona.  häh
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 12.04.11, 09:59 »

Onko lähellä kellään vuohia? Vuohenmaito on ihan parasta!
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #4 : 12.04.11, 11:51 »

Tässä ketjussa kototekoisen korvikkeen ohje. Sillä pärjäät alkuun:

http://www.lampola.org/index.php/topic,5529.0.html
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 12.04.11, 12:03 »

Onko toi ite tehty parempi kun se agrimarketin Sprayfo lambi? Sitä mulla on kotosalla ja sitä oon kahdelle muulle,vähän vanhemmalle, emän hylkäämälle antannu? Mutta noi on niin pieniä ja vastasyntyneitä..
Nyt kyllä annoin vähän alta desin tuota korviketta niille kahdelle , ja joivat aika hanakasti. ehkä 0,7dl, meni kevyeen..mutta edelleen toinen on vähän köyryssä. Mutta eivät huuda, vaan ryhtyivät nukkumaan. Kyllä ne alla käy ja yrittää imeä, mutta ei sieltä oikeesti tuu, kun niitä tippoja.

Ei oo kutunmaitoakaan saatavilla. Saan iltapäivällä ternimaitoa. Soittelin pariin paikkaan ja yhdestä maatilakaupasta löytyi. Mitä muuten ootte maksanu ternimaidosta?

tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 12.04.11, 12:17 »

jos sulla on sitä sryfo lambia niin anna sitä, se on koostumukseltaan suunniteltu karitsan tarpeita vastaavaksi ja vitaminoitu... kunhan noudattaa sekoitusohjetta. Mie oon antanut tolle pullotettavalle ihan het eka päivästä lähtien...
tota kotitekosta oon käyttänyt vain vähän isommille tai sitä lähes rikollista tinkimaitoo silmänisku
tallennettu
kokoro
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 12.04.11, 12:46 »

Meillä on kotitekosta (se hapattamaton versio, johon on laitettu vielä 0.5dl AB piimää ja jätetty Lactosat pois) annettu jo ihan ekasta päivästä asti(tänä vuonna tosin vasta ekaa kertaa), jos tilanne on lisämaitoa vaatinut ja ihan hyvin mielestäni toiminut. Nytkin menee tuolle yhdelle kotiversiota jo ihan siitä syystä, että Sprayfoa on niin raivostuttavaa alkaa lantrata pikkuiseen tuttipulloon vajaata desilitraa.
Siihen en sitten ota kantaa kumpi on parempi jauhe vaiko kotiseos, mutta molemmat tuntuu toimivan. Se on itsestä kiinni kumpaa tahtoo käyttää ja pitää parempana.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.04.11, 14:08 »

jauheesta voi tehdä sekotuksen päivän tarpeeksi, jos laittaa sen kylmää, silloin ei tarvii turata parin tunnin välein muikea hymy, mie teen kannuun useemman annoksen kerralla. mut meitin pikkuneiti vetääkin jo kiitettävästi toista tuttaria/ syöttökerralla. (pikkututtareita,2dl)
« Viimeksi muokattu: 12.04.11, 14:10 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 12.04.11, 19:06 »

Pidä se hankkimasi lehmäterni nyt varalla sitten seuraavia terniä tarvitsevia karitsoita varten. Vielä parempi jos saisit seuraavalta poikivalta lypsettyä itsellesi lampaan terniä pakastimeen seuraavia varten. Sitä kannattaisi joka karitsointikaudella ottaa ensimmäisistä emoista heti talteen ja pitää tallessa pakkasessa seuraavaan kauteen asti, kunnes saat taas uutta. Nämä tuttipullotusta tarvitsevat karitsat menevät sillä Sprayfolla jatkossa parhaiten.

Terni on tärkeää juuri vasta-aineiden takia, ja ne imeytyy karitsan elimistössä max neljän tunnin kuluessa syntymästä (joidenkin mielestä 20 minuutin jälkeen jo imeytyminen heikkenee) eli jos on niin, että ne karitsat eivät ole emolta saaneet yhtikäs mitään, niin riski on, että ne menehtyy sairauksiin vielä jossain vaiheessa. Ne pienetkin tippaset ovat siis erittäin tärkeitä karitsalle. Näin kauan aikaa kun on kulunut syntymästä, niin ternittäminen on jo turhaa.

Tarkista emon utaretta, onko kyseessä tulehdus vai eikö maito vain ole laskeutunut. Maidoneritystä voi lisätä ja maidon saada laskeutumaan eläinlääkäriltä saatavalla oksitosiinihormonilla. Jos taas aiot ottaa karitsat kokonaan pullolle, niin silloin ei tietenkään kannata emoa ruokkia kuin imettävää.
tallennettu
kokoro
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 12.04.11, 22:59 »

jauheesta voi tehdä sekotuksen päivän tarpeeksi, jos laittaa sen kylmää, silloin ei tarvii turata parin tunnin välein muikea hymy, mie teen kannuun useemman annoksen kerralla. mut meitin pikkuneiti vetääkin jo kiitettävästi toista tuttaria/ syöttökerralla. (pikkututtareita,2dl)
Oletko lämmittänyt tuota valmista Sprayfoa? Itselläkin kävi mielessä, että tekee valmiiksi Sprayfoa kannuun, mutta mitenkäs se lämmittäminen. Muutamapäiväiselle, reilu kaksikiloiselle, kun ei kehtaisi kylmää työntää.
tallennettu
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #11 : 12.04.11, 23:24 »

Meillä on kotitekosta (se hapattamaton versio, johon on laitettu vielä 0.5dl AB piimää ja jätetty Lactosat pois) annettu jo ihan ekasta päivästä asti(tänä vuonna tosin vasta ekaa kertaa), jos tilanne on lisämaitoa vaatinut ja ihan hyvin mielestäni toiminut. Nytkin menee tuolle yhdelle kotiversiota jo ihan siitä syystä, että Sprayfoa on niin raivostuttavaa alkaa lantrata pikkuiseen tuttipulloon vajaata desilitraa.
Siihen en sitten ota kantaa kumpi on parempi jauhe vaiko kotiseos, mutta molemmat tuntuu toimivan. Se on itsestä kiinni kumpaa tahtoo käyttää ja pitää parempana.
Kokemusta sekä "kotiseoksesta" että Sprayfosta ja Sprayfo voittaa mun mielestä mennen tullen
- helpompi, ei tartte kuin mitata kraanasta lämmintä vettä purkkiin, lisätä jauhe ja sekoittaa vispilällä ja kaataa valmis seos tuttipulloon
- karitsat kasvaa Sprayfolla paremmin, kotiseoksella karitsoista tulee helposti sellaisia "pallomahoja" (meidän seoksessa ei ollut Lactosatia - en tiedä, olisiko johtunut siitä?)
- kotiseos tulee pidemmän päälle kalliiksi kermoineen kaikkineen
- ei tartte jatkuvasti olla ostamassa tarvittavia aineksia kotiseokseen sarkastinen
tallennettu
stiina
Musta lammas
*
Paikalla Paikalla

Valo Voima

« Vastaus #12 : 13.04.11, 11:03 »

^^Mulla kaksi pullokaritsaa tällä hetkellä ja sekoitan aina kerrallaan 2litran annoksen Novilam/Sprayfo valmiiksi ja säilytys viileässä ja kerta-annoksen lämmitys sitten aina ennen juottoa.
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #13 : 13.04.11, 14:33 »

Mä annan tarvittaessa sprayfoa. Teen valmiiksi jääkaappiin vuorokauden annoksen ja lämmitän vesihauteessa. Eli maidot on litran muovipulloissa, pullo/pullot ämpäriin ja päälle kiehuvaa vettä. On sopivan lämmintä kun olen lampolassa hymy.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 14.04.11, 08:07 »

Nyt on kaksi karitsaa vähän vahvistuneet. Olen juottanut sprayfota. Juovat kerrallaan noin 0,5-1dl. Mutta nyt ne näyttävät hakeutuvan myös emän tissille ja häntä heiluu. NÄyttävät myös virkistyneen ja viihtyvät enemmän pystyssä. Ilmeisesti ne saavat jonkin verran ainakin maitoa tissiltäkin. Täytynee koittaa lypsää, jos maitoa olis vaikka alkanut tulemaan enemmän..

tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: