25.05.12, 18:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampaat markkinoilla  (Luettu 531 kertaa)
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« : 11.04.11, 12:10 »

Aina välillä tulee kyselyjä, että voisiko meidän lampaat, siis muutama karitsa, olla mukana esim. markkinoilla tai joissain tilaisuuksissa "lasten rapsuteltavana".

Arvelen, että jotain "paperitöitä" tähänkin juttuun liittyy, mutta onko joku teistä tietoinen tarkemmin?
Ainakin terveystarkastajan kanssa asiasta pitäisi keskustella tai tehdä lupahakemus, mutta miten on pitopaikan siirron kanssa? 

Mitähän muuta tässä pitäisi huomioida - ainakin "älä anna purkkaa lampaille" -kyltti...

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vinkeistä!

tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 11.04.11, 19:14 »

Mä en ole pitopaikkasiirroista stressanut. Kysyin alueen terveysviranomaisilta, ja sanoivat ettei heillä ole mitään 1-2 pv markkinavierailua vastaan jos kyseisessä paikassa ei pääsääntöisesti / jatkuvasti aiota pitää eläimiä. Tietysti olot pitää olla sellaiset ettei tule sanomista, ja mieluusti ainakin kesällä heinikkotyyppinen pohja.
Erään kerran mukana oli kaksi kesyä pässikaritsaa mutta en ehtinyt koko ajan vieressä vahtia (karstasin villaa samalla), niin eikös niitä silitelty otsikosta niin että oppivat puskemaan surullinen . Siis kahdessa päivässä jo oppivat tuon niin etten saanut sitä enää kitkettyä. Pataan sittemmin päätyivät. Luulen ettei mikään kylttikään olisi tätä estänyt. Paras (hellyyttävin) yhdistelmä on ollut tuttipullokaritsa ja mummolammas. Kolme vierotettua tyttökaritsaakin oli ihan ok.
Siis vahdin / "oppaan" on paras olla kokoajan paikalla. Kylttiin olen kirjoittanut tilan nimen, lampaiden nimet ja iät. Muuten kerron perusasioita ja mitä nyt vaan ihmiset keksivät kysyä.
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #2 : 11.04.11, 20:50 »

Pitopaikkatunnus vaan sille markkinapaikalle. Ja niiden järjestäjien pitää ilmottaa läänineläinlääkärille.. periaatteessa päivystävän eläinlääkärin kuuluis käydä katsastamassa paikan päällä.
tallennettu

marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 11.04.11, 22:47 »

Helsingin Fallkullan kotieläintilalla on pitopaikka tunnus mm.  Helsingin rautatieaseman seudulle.  Joskus kysyin maataloustoimistosa pässin viennistä kyläjuhlaan, ja virkailija sanoi, että "minun luvallani saat viedä".
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 12.04.11, 20:08 »

Helpoinhan lampaat on viedä tuolla "minun luvalla" ja jos ongelmia ei tule kaikki menee hienosti ja hyvin. Suosittelisin kuitenkin tuota pitopaikka tunnusta, koska jos jokin menee pieleen tuottaja on vastuussa viimekädessä aina, vaikka olisikin saatu eläimiä viedä "jonkun luvalla". Evira kun rupeaa tulkitsemään lakia niin, tuskin kenenkään "omalupa" paljoa painaa. Loppujenlopuksi pitopaikkatunnuksen ja lääkärin tarkistukset aika pieni vaiva.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: