-Corleone-
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 07.04.11, 10:11 » |
|
Koska olisi hyvä ajankohta napsasta talvivillat veks? Paljon ulkona pitää olla lämpötila, etteivät kylmety? Kyseessä siis kylmä lampola.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
makikat
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Minusta tulee isona ihan oikea lampuri!
|
 |
« Vastaus #1 : 07.04.11, 21:31 » |
|
Aloittelijana tämä asia kiinnostaa minuakin!
Meilläkin lampaat ovat lämmittämättömässä tilassa. Lisäksi lampaat ovat olleet meillä vasta muutaman viikon, eli olkipatja ei ole kuin 15-20 cm paksu. Valskaavan oven eteen saa kyllä tarvittaessa viritettyä maton estämään vetoa. (Itse asiassa vasta muutama päivä sitten nostimme maton alasyrjää ylemmäs, ettei kopista tulisi liian tiivis) Joko uskaltaisi soitella keritsijälle?
Entä sitten syksy? Toiset keritsevät lampaat kahdesti vuodessa ("talvivilla ja kesävilla"), ja ilmeisesti toiset vain kerran vuodessa? Jos haluaa syksyllä keriä lampaat, missä vaiheessa se kannattaa/pitää tehdä? Vai kannattaako kylmässä lampolassa pidettäviltä lampailta ottaa syksyllä villoja pois?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mää-mää siellä ja mää-mää täällä...
|
|
|
|
marjojk
|
 |
« Vastaus #2 : 08.04.11, 09:34 » |
|
Suomenlampaat ainakin keritään syksyllä ja keväällä, ja nyt on jo ihan hyvä aika vapauttaa villoista:) Sorkat ja madotus,ainakin meillä hoidetaan samalla kertaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
viivi81
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 08.04.11, 10:17 » |
|
Minäkin mietin tuota sopivaa keritsemisajankohtaa, osalla lampaista on sellaisen villa päällä että sääliksi käy. Meillä navetassa laskee lämpötila pakkasilla kuitenkin vielä pakkasen puolelle, miten nuo sitten tarkenee jos villat nyt ottaisi pois ja pakkasia vielä tulee? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #4 : 08.04.11, 10:30 » |
|
Mutta meillä onh vielä paikat märkinä!! Sotkeeko ne heti sen ihanan kesävillan... Pitäskö odottaa, että paikat kuivuu ja pääsevät laitumelle?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #5 : 08.04.11, 13:07 » |
|
Puhdistuu se mahdollisesti likaantunut villa sitten laitumella lämpöisessä kesäsateessa, elä SuviA hätäile  Mä keritsin tuossa pari viikkoa sitten omat. Mulla itselläni rajana on 0 astetta, eli jos ei kovin pakkasen puolelle lampolassa laske öisinkään niin voi keritä. Tämä siis vain minun tapani toimia, en tiedä onko oikea..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #6 : 08.04.11, 13:27 » |
|
Meillä lampaat keritään kaksi kertaa vuodessa. Syksyllä kerittiin ja meillä on kylmälampola. Olikohan jo lokakuu kun kävi keritsijä. Ja nyt keväällä keritään ensi kuussa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #7 : 08.04.11, 14:08 » |
|
Puhdistuu se mahdollisesti likaantunut villa sitten laitumella lämpöisessä kesäsateessa, elä SuviA hätäile  Mä keritsin tuossa pari viikkoa sitten omat. Mulla itselläni rajana on 0 astetta, eli jos ei kovin pakkasen puolelle lampolassa laske öisinkään niin voi keritä. Tämä siis vain minun tapani toimia, en tiedä onko oikea.. Aivan! Meillä lampolassa kyllä pysyy kivasti plussan puolella vaikka vähän yöllä oliski pakkasta. Ja saksilla se ny ei ihan niin ihoa myöten mene. Taidan synnyttää tuon kuopuksen ja ruveta kotiuduttuani keritsemis puuhiin! Ihanaaa!! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #8 : 08.04.11, 14:59 » |
|
Meillä on keritsemiset käynnissä, itse asiassa jo vähän myöhässä johtuen tän emännän työkiireistä  Yks turrukka vasta päässyt villoistaan, tänään täytyis yrittää keriä illalla yksi... Lokakuussa yleensä sit seuraava kerta. Tosiaan ne villat sotkeentuu moneen kertaan ja samoin putsaantuu kun meillä noi monesti töröttää suoraan vesisateessa vaikka pääsisivät suojaankin  Meidän Rygja on ainoa viisas joka menee suojaan, tai sitten se on niin mukavuudenhaluinen, eihän nyt hienon neidin sovi kastua ;D Ja niin, ei ne lampaat palellu, onhan niillä lyhyt karva vielä päällä ainakin meillä kun saksitaan eikä keritä koneella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #9 : 08.04.11, 18:26 » |
|
Meillä pyritään siihen, että keritään vasta kun voi siitä suoraan sitten laskea laitumelle. Näin on helppo ajoittaa kaikki madotukset sun muut siihen samaan syssyyn. Syksyllä sitten taas keritään niin, että saadaan suoraan sisälle.Kyllä se villakin pysyy parempana jos laitumella kasvaa...tietty jos kerinnän jälkeen ei enää kauaa mene kun ulos pääsevät niin mikäs siinä sitten. Ja on niitä poikkeuksiakin...jos itse villat käyttää niin täytyy vähän sen mukaan ajoittaa kerintää. Saa sopivanmittaiset ja vielä puhtaat villat  . Eli meilläkin jotkut lampaat saatetaan esim saksia syksyllä reilusti ennen sisälle ottoa jos on kovin rapainen keli ja joltain taas pelastellaan talvivilloja ennen kuin huopaantuvat näin keväällä. Olipas sekava selitys...eli vähän miten sattuu meilläkin lopulta keritsemiset menee. Ihan tarpeen mukaan. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
Planckin vakio
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 10.04.11, 19:51 » |
|
Mistä löytyy edullisimmat uudet keritsin koneet?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Inka
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 18.04.11, 19:28 » |
|
Minä kerin nuo muutamat lemmikki-metsänhoito-otukset näihin aikoihin, että ehtivät kasvattaa vähän villaa ennen laitumelle menoa. Ei sitten kuppaa ötökät niin pahasti; ensimmäiset itikat yms näkyvät vaivaavan lampaitakin, vaikka niihin madotuksen yhteydessä Coopersect laitetaan. Vaan mikäs näitä kesyjä lemmikkejä on tässä mittakaavassa laitellessakaan. Keritsenkin ihan perus Fiskarseilla ja ensimmäisen kierroksen jälkeen ei ole enää edes jännetupen tulehdusta tullut  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #12 : 21.04.11, 18:55 » |
|
Yksi keritty ja sorkat hoidettu. Toisen etujalan ja toisen takajalan toinen kynsi kasvanut pitkäksi. Muuten kaikki okkei 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #13 : 22.04.11, 22:12 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Untamo
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #14 : 23.04.11, 08:30 » |
|
Ensimmäinen lammas täälläkin keritty. Alotettiin pienimmästä ja arimmasta. Lopputulos hieman epätasainen, eli välillä kone liukui nätisti ihoa myöten, mutta välillä ihoa vasten oleva villa ole niin rasvaista? ja huopunutta, että kone ei mennyt sen alle... eli tuloksena hieman epäsiisti lammas  Nivusissa oli jotain "sinapin väristä" töhnää, mutta iho oli siisti. Sorkat oli todellakin leikkauksen tarpeessa. Huomaa etti ollut muuta kun pehmosella tallusteltu koko talvi. Kattelin noita SuviA:n kuvia villan pesusta, ja huomasin että heitin ihan turhaan suurimman osan villasta eilen pois. Se oli miusta niin likasta että aattelin että ei siitä puhdasta saa... no seuraavien kanssa pitää kokeilla villan pesua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|