Menni
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 07.04.11, 09:45 » |
|
Meillä oli aamulla pihatossa yllärikaritsa, kun alle vuoden ikäinen "karitsamme" oli yllättäen poikinut pässipojan. Karitsa oli reipas, mutta oli eksynyt pässin karsinaan ja siellä reippaana oli hommissa pässin jalkovälissä ja pässin häntä senkun viuhui ilmassa, mitä lie siellä mahan alla sitten tapahtuikin.
Saatiin sitten isännän kanssa järjesteltyä emälle ja karitsalle oma yksiö, johon siirsimme ne. Nyt näyttäis, että karitsan vointi on mennyt huonommaksi, sen selkä on semmosessa "köyryssä" ja molemmat takajalat tuppaa nousta ilmaan yhtäaikaa. Onko karitsalla siis nälkä? vaikuttais vähän ettei karitsa oikein ole emästään kiinnostunut, eli onko mennyt siinä pässin kanssa ollessa emän hajut sekaisin. Emä kyllä kutsuu karitsaansa, mutta ei opasta imemään oikesta paikasta, kuten jotkut uuhemme tekevät.
Mitähän pitäisi tehdä. Olen nyt yksistään iltapäivään saakka, ja tuo emä on niin säikky etten taida selvitä siitä, että koittaisin pitää kiinni ja saada karitsan tissille.
Korvikettakaan minulle ei ole, kun ei karitsoita pitänyt syntyä..
Tavallista äidin maidon vastiketta mulla olis, voiskohan sitä antaa karitsalle?
Karitsan näin äsken kakkaavan, oli vähän löysällä, mutta kakkaa kuitenkin..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #1 : 07.04.11, 10:06 » |
|
moi,
onko sulla tavallista maitoa? anna sitä. Tai lypsä uuhta ja anna sitä.
Itse pidän kiinni lampaista siten, että otta uuhen kiinni minin ja seinän väliin. Etujalan taakse kun laittaa polven (ja painaa sillä uuhta seinää kohti, ettei uuhi pääse karkaamaan), niin jää itelle molemmat kädet vapaaksi. Toinen (mitä olen olen käyttänyt, jos on pieni uuhi), on ottaa uuhen kaula jalkojen väliin, oma nenä kohti uuhen häntää. Tässä on vain se pulma, että ei näe ihan niin hyvin kuin tuossa toisessa, mutta toisaalta taas molemmat vetimet ovat paremmin saatavilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Menni
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #2 : 07.04.11, 10:18 » |
|
kävin laittamassa pikkutipan hunajaa nyt enshätään karitsan suuhun ja se virkisty ja lähti yrittään nyt tissille, uuhi vaan ei oikein meinaa sitä sinne päästää, ainakaan kun ite olin siinä vierellä. Täytyy nyt käydä vaan seurailemassa..voisin kuvitella, että jos karitsa pysyy reippaana, se on tissille päässyt, jos taas ei, niin täytyy sitten koittaa pitää siitä uuhesta kiinni, kun nyt se karitsa ite on hokassu, mihin hän on menossa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #3 : 07.04.11, 10:58 » |
|
kävin laittamassa pikkutipan hunajaa nyt enshätään karitsan suuhun ja se virkisty ja lähti yrittään nyt tissille, uuhi vaan ei oikein meinaa sitä sinne päästää, ainakaan kun ite olin siinä vierellä. Täytyy nyt käydä vaan seurailemassa..voisin kuvitella, että jos karitsa pysyy reippaana, se on tissille päässyt, jos taas ei, niin täytyy sitten koittaa pitää siitä uuhesta kiinni, kun nyt se karitsa ite on hokassu, mihin hän on menossa..
Voi hyvänen aika! Tuolla menolla se karitsa on kohta hengetön! Lypsä heti siltä uuhelta maitoa tai anna tavallista maitoa, kunhan saa ruokaa. Ei se itse sitä sieltä saa, jos emä hyppii karkuun!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Menni
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #4 : 07.04.11, 11:16 » |
|
no niin, isäntä tulikin aiemmin kotiin ja pidettin kimapssa uuhta jotta karitsa pääsi tissille. Nyt karitsa on virkeä, ääntäkin lähti mukavasti, mutta selkä edelleen vähän köyryssä, osaako kukaan sanoa mistä se voisi johtua?
Erikoista sinänsä, että uuhen on täytynyt päästää se synnytyksen yhteydessä tissille, eihän se muuten olisi selvinnyt ollenkaan..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #5 : 07.04.11, 11:37 » |
|
no niin, isäntä tulikin aiemmin kotiin ja pidettin kimapssa uuhta jotta karitsa pääsi tissille. Nyt karitsa on virkeä, ääntäkin lähti mukavasti, mutta selkä edelleen vähän köyryssä, osaako kukaan sanoa mistä se voisi johtua?
Erikoista sinänsä, että uuhen on täytynyt päästää se synnytyksen yhteydessä tissille, eihän se muuten olisi selvinnyt ollenkaan..
No hyvä jos saitte sen juomaan ja nyt monta kertaa päivässä varmista, että saa syötyä. Voipa olla , että emä huoliikin sen, kun ahkerasti jaksatte karitsaa laittaa tissille. Selkä on köyryssä juuri nälän takia. Kyllä siitä oikenee, kun saa tarpeeksi evästä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #6 : 09.04.11, 06:56 » |
|
Menni, sinun kannattaa vastaisuuden varalle lainata vaikka tuottava lammastalous kirja ja Greta Stenbergin kirja , elämää lampaiden kanssa. Siellä on kerrottu kaikki tuollaiset asiat. Kuten esim. Että köyryselkäinen karitsa on nälkäinen paleleva ja kohta kuoleva jos ei tee jotain. Minä harrastaja olen jo lainannut sen kolmeen kertaan ja yhä olisi tarvetta lainata.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Menni
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #7 : 09.04.11, 07:41 » |
|
Jep, totta puhut. Mun appivanhemmilla on ollut aikanaan tässä tilalla lampaita, mutta he eivät nyt sitten olleet kotosalla, kun olisin neuvoa tarvinnut.
Tässä kävi kuitenkin hyvin, pari kertaa kun pidimme uuhesta kiinni, niin sekä uuhelle, että karitsalle valkeni, mikä on homman nimi ja nyt uuhi imettää karitsan normaalisti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|