25.05.12, 17:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan ongelmia eläinten valinnassa  (Luettu 782 kertaa)
bäkä
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 04.04.11, 14:56 »

Hei kaikki! Teemme sukupolvenvaihdosta mieheni kotitilalle ja muutto häämöttää n kuukauden päässä. Likvi laskelmat on tehty ja lampaisiin päädytty. Ostoilmoituksenkin lampaista jo tekaisin ja sainkin paljon yhteydenottoja. Nyt on kuitenkin sellainen ongelma etten osaa päättää ottaisinko suomenlammasta vai kainuunharmasta. Lihaan haluan panostaa enemmän ja ymmärtääkseni suomenlammas olisi siihen harmasta parempi. Onko ero kuitenkaan merkityksellisen suuri? Liharotuihin en ole ihastunut.

Mitä asioita tulisi huomioida valittaessa sopivia yksilöitä? Olen ostamassa 10 uuhta ja niille pässin. Kasvatan niistä itse pääluvun n 60 uuheen, osan saatan toki vielä ostaakin. Onko olemassa jotakin keskiarvoja mittauksille (lihakkuusindeksit ym) joihin voisi verrata myynnissä olevien eläinten lukuja? Aloittelijana en osaa myöskään sanoa mitkä jalostusindeksien osat ovat tärkeimmässä roolissa yksilöitä valittaessa.

Olen huomannut että lampurit antavat keväisien karitsoiden kasvaa jopa puolitoista vuotiaiksi ennenkuin astuttavat ne ensi kertaa. Joka paikassa kuitenkin sanotaan että ne voidaan astuttaa jo 7kk iässä (tietysti painosta riippuen eli ei alle 50kg). Haluaisin kuulla tähän asiaan useampien mielipiteen, koska astutatte ensi kertaa ja miksi?
Aloittelijana olisi varmaan fiksua ostaa kerran karitsoineita eikä ensikertalaisia. Jos haluan tänä syksynä laittaa uuhet pässille, kannattaako sitten ostaa jo -09 vuosimallin uuhia jotta olisivat jo karitsoineetkin kerran. Niin ja vaihtoehtona tietysti vielä kantavien osto...
tallennettu
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 04.04.11, 17:33 »

Jos itse ostaisin uuhia, jotka ovat kerran jo karitsoineet, niin ensikkona mielestäni niiden olisi pitänyt synnyttää 2 tai kolme karitsaa  (ei 1 riitä ja 4 on liikaa). Uuhilla pitäisi olla polveutumistodistukset, joista ilmenee, että ovat alkuperäisrotutukikelpoisia (jos haluaa mahdollisesti hakea tulevaisuudessa tätäkin tukea). Kyselisin myyjältä myös hoitivatko nämä uuhet hyvin karitsansa eli oliko hyvät emo-ominaisuudet. Uuhet olisi hyvä olla aika isokokoisia. Joku muu voi kertoa näistä indekseistä, osaan niitä vertailla, mutta olen vähän huono niitä selvittämään. Kainuunharmaista ei ole kokemusta minulla.
Itse astutan pässillä keväiset karitsat jo syksyllä. Ruokin väkirehulla toki näitä vuosikkaita koko ajan sisäruokintakaudella. Nämä vuosikkaat kasvavat vielä karitsoinnin jälkeen kokoa lisää. Nämä vuosikkaat karitsoivat yleensä 2 karitsaa, kun vanhat Sl uuhet yleensä 3.
Ai niin, kannattaa ostaa heti MV3 statuksella ja soittaa eläinlääkärille ja liittyä saman tien MV-terveysohjelmaan. Selvitä tämä MV asia ennekuin lampaat tulevat tilallesi. Alueesi lammasneuvoja on varmaan paras neuvomaan indekseissä ja kaikissa muissakin asioissa. Onnea valitsemallesi tielle, sillä lihasta on pulaa ja lampureita eläköityy jatkuvasti. haha
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #2 : 04.04.11, 18:59 »

Minulla oli kolme vuotta sitten vastaava tilanne. Olen tähän mennessä ostanut uuhia viidestä eri paikasta, ja kyllä niissä on ollut aika paljon eroja, vaikka ovatkin kaikki suomenlampaita. Ylivuotisia uuhia ostin kahdelta lopettavalta lampurilta, muut ovat olleet uuhikaritsoita.

Paras tilannehan olisi, jos pääsisi ostamaan joltain lopettavalta tilalta, jossa on hyviä 2-6 vuotiaita uuhia. Silloin voi saada niitä parhaita. On luonnollista, että jokainen jalostukseen panostava lampuri haluaa pitää kaikkein parhaat uuhet itsellään, mutta uuhikaritsoita ostaessa on mahdollisuus saada myös huippuyksilöitä, ja vastaavasti myös huonompia, niistä kun ei tiedä vielä.

Suomenlammas on harmasta yleisempi, joten sille on esim. helpompi löytää sopivia pässejä, mutta jos kokee alkuperäisrodun kasvatuksen tärkeäksi, niin harmas on siinä mielessä enemmän suojelun tarpeessa. Kummallekin kannattaa joka tapauksessa hakea alkuperäisrotutukea, se on ihan merkittävä summa.

Indekseissä periaatteena on, että 100 edustaa keskitasoa, ja vaihteluväli taitaa olla 60-140 (vai olikohan se 70-130) joka tapauksessa yli 120 indeksillä olevat on jo rotunsa huippuyksilöitä. 4 kk indeksi kuvaa karitsan kasvua 4 kk ikään mennessä, ja se yleensä ilmoitetaan, jos vain kaikki punnitukset on tehty. Lihakkuus- ja lihantuotantoindeksit kertovat vielä paremmin lihantuotanto-ominaisuuksista, mutta niitä ei aina ole saatavissa, joten itse vertailen lampaita lähinnä tuon 4 kk indeksin perusteella. Indeksin lisäksi on tärkeää katsoa, että rakenne on kunnossa (suora selkä, maha tai utareet ei roiku, säkä ei ole liian terävä, rungossa on tarpeeksi pituutta, syvyyttä ja leveyttä), koska rakenteesta indeksit eivät kerro mitään, kuten eivät myöskään emo-ominaisuuksista.

Villan laadussa on myös paljon eroja. Vaikka sillä ei muuten ole taloudellista merkitystä, mutta kerinnän helppouteen saattaa olla suurikin merkitys.

Voi myös pohtia, kuinka paljon aikoo itse panostaa karitsoinnissa avustamiseen ja karitsoiden lisäruokintaan. Lähinnä siinä mielessä, että jos ei itse aio niihin panostaa, ei välttämättä kannata ostaa uuhia sellaisesta katraasta, jossa karitsoinnit valvotaan tarkasti, avustetaan ja lisäruokitaan. On olemassa myös lampureita, jotka antavat emien karitsoida ja hoitaa karitsansa itse siihen mitenkään puuttumatta. Tällaisessa katraassa ovat parhaiten menestyneet ne uuhet, jotka eivät ihmisen apua kaipaakaan.

Muutenkin olen huomannut, että lampaiden rehunkäyttökyvyssä on suuria eroja. Alkukesän tuorerehulla joillakin on papanat vielä erillisiä, ja toisilta tulee vetelää, jossa kokonaisia jyviäkin seassa. Viimemainitut eivät siis käytä rehua kunnolla hyödykseen, eivätkä karitsat kasva hyvin. Uuhia valitessa voi siis tiedustella myös, minkälaiseen ruokintaan ne ovat tottuneet.

Huomioon otettavia asioita on siis tosi paljon. Hyviä ostopaikkoja ovat ainakin jalostuslampolat, mutta jostain pienemmästäkin lampolasta saattaa saada huippuhyviä, myös sellaisesta, joka ei kuulu tarkkailuun. Neuvoisin ostamaan uuhikaritsoita ja varautumaan siihen, että puolet niistä laittaa poistoon ja parhaat jättää. Tärkeintä on löytää hyvä pässi.

« Viimeksi muokattu: 04.04.11, 22:01 kirjoittanut shavia » tallennettu
bäkä
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 04.04.11, 21:33 »

Kiitos Katanka ja Shavia! Tämä rohkaisi miettimään uudelleen uuhikaritsoja vanhempien uuhien sijaan. Hyvä kuitenkin pitää mielessä että jos hakee vanhempaa, kysyy montako karitsaa se on ennen kerralla tehnyt. Alkuperäisrotutuki on laskettu likviin mukaan joten tuloa sekin on kun havittelemme nuoren viljelijän aloitustukea. MV3 statukset olivat myös ehtona ostettaville eläimille, vaikkakin olen ymmärtänyt ettei tautia täällä ole.
tallennettu
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 04.04.11, 22:51 »

Hei Bäkä

Ostapa kurillasi se suomenlampaan jalostus opas, yhteystiedot vanhoissa viestiketjussa. On mistä lähteä valitsemaan. Pässi on kuitenkin puolet katrasta.
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
bäkä
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 04.04.11, 23:03 »

Kiitos vinkistä laventelilammas, laitoin heti kyselyä sähköpostitse  muikea hymy
tallennettu
bäkä
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 01.09.11, 18:00 »

Nostan hieman tätä aihetta sillä nyt on uuhet hankittu ja pässin/pässien osto on edessä...Mitä asioita te kokeneemmat pidätte tärkeimpänä pässin ostossa ja mihin te kiinnittäisitte erityisesti huomiota?  häh Tarjolla kun olisi kaksi hyvin samanlaista, en oikein osaisi päättää..Onko muuten järkevämpää ostaa aikuinen pässi vai pässikaritsa. Astuttavana olisi n 11 uuhikaritsaa. Nyt puhumme sitten suomenlampaista.
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #7 : 01.09.11, 19:18 »

Hei Päkä, ollaanko tuttavia ja s-postia laitettu pässeistä.
Kun kaikki tuntuu niin natsaavan.
tallennettu
bäkä
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 01.09.11, 19:43 »

Kyllähän me ollaan kun tytöt on teiltä  muikea hymy
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #9 : 01.09.11, 22:06 »

Lihaan haluan panostaa enemmän... Liharotuihin en ole ihastunut.
Jos haluat oikeasti tienata lihantuotannolla, niin on hyvä alkaa ihastua liharotuihin :-)
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 02.09.11, 16:56 »

Samat ohjeet kuin uuhien valinnassa eli hyvä rakenne (jalka-asennot, selkä, purenta jne.), terveys, ja mihin ominaisuuksiin sitten haluaakin muuten panostaa (villa, väri, lihakkuus) ja itse ainakin valitsen sen hyväluontoisen enkä puskevaa. Sitten on kai enemmän makuasia haluaako pässin joka on sikiävästä suvusta vai vähemmän sikiävästä.

Isot kassit on kans plussaa. Oikeasti, pässillä pitää olla isot kivekset. Jos se on astunut aiemmin ja saanut uuhet tiineeksi niin ainakin tiedät että pystyy astumaan. Tuolle määrälle uuhia karitsapässikin kyllä pystyy tiineyttämään. Uuhet kyllä tykkää enemmän isosta, vanhasta pässistä. hymy
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: