|
mmj
|
 |
« : 11.04.06, 13:36 » |
|
Moi,
Mitä kaikkea voisi keksiä 2 m koivun rungoista? Koivua ei kai käytetä aidan tolppana, vai? Polttoonko kaikki?
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
vesku
|
 |
« Vastaus #1 : 11.04.06, 13:53 » |
|
Kuinka paksuja koivut on? Aidan tolpat tehdään yleensä kuusesta ja teroitetut päät poltetaan ettei lahoa niin nopeasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #2 : 11.04.06, 14:46 » |
|
Emmä paksuutta ole mitannut. Mitä ne meinaa 2 metrisillä olla? t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
vesku
|
 |
« Vastaus #3 : 11.04.06, 22:08 » |
|
Mulla aita tolpat on halkaisijaltaan vähintään 6-7 senttiä, yleensä vielä paksumpia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #4 : 12.04.06, 08:27 » |
|
Kyllähän ne tuon sentään ovat. Ovathan ne yli ukonmitan reilusti. Minkä takia koivua istutetaan? Mitä niistä oikein tehdään? Huonekaluteollisuuteenko?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 12.04.06, 08:41 » |
|
Koivua käytetään huuonekaluteollisuudessa ja vanerikoivu on kait tuttu sana joillekin. Lisäksi siitä valmistetaan tietty sellua.. tosin taitaa kuusi olla vielä halutunpaa selluksi. Ja sitten tietenkin meidän puulämmittäjien iloksi klapeja..ei roiskeita kuten havupuusta. Mienas ihan unohtua xylitoli ja koivunmahlasima
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #6 : 12.04.06, 08:51 » |
|
Joo, aitatolppana ei koivu kyllä kestä... lahoaa.
Koivuhan tulee istuttamattakin sinne metsään, monien mielestä "ikävä kyllä", mutta toisaalta kuulemma pitää maata paremmassa kunnossa kuin havut. Täällä päin kyllä istuttavat nykyään melkein vain havupuita, kun kuulemma "hirvet syö koivuntaimet". Melkein kaikki metsä täällä on taimikkoa. Hirvet viihtyvät siis erinomaisesti ja tekevät sitten tuhojaan. Eilen viimeksi nähtiin kolmen hirven partio, joka ruokaili nuoressa koivikossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #7 : 12.04.06, 18:47 » |
|
Joo, aitatolppana ei koivu kyllä kestä... lahoaa.
Koivuhan tulee istuttamattakin sinne metsään, monien mielestä "ikävä kyllä", mutta toisaalta kuulemma pitää maata paremmassa kunnossa kuin havut. Täällä päin kyllä istuttavat nykyään melkein vain havupuita, kun kuulemma "hirvet syö koivuntaimet". Melkein kaikki metsä täällä on taimikkoa. Hirvet viihtyvät siis erinomaisesti ja tekevät sitten tuhojaan. Eilen viimeksi nähtiin kolmen hirven partio, joka ruokaili nuoressa koivikossa.
Öh, lapsuudenkodissani istutettiin koivikkoa myös, koska hirvet söivät kaikki männyn- ja hiukan kuusentaimistakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #8 : 12.04.06, 19:31 » |
|
No jättikö ne sitten ne koivuntaimet syömättä vai söikö ne nekin  Voihan se hyvinkin olla että todellinen syy tähän täkäläisten kuusi-innostukseen on se että se on vissiinkin tällä hetkellä rahakkain puu ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #9 : 12.04.06, 22:14 » |
|
Mänty kärsii eniten hirven syönnistä osuessaan hirven talvilaitumelle. Talvellahan hirvi nautiskelee männyn havuja, kun muu hirven herkkuruoka on lumen alla.
Tällä hetkellä kuusen kuitupuu on reilu 22e/ motti kun muut ovat reilut 10¤/ motti. Tukissa hintaero ei ole noin suuri. Kuusi on tosin vähän aikaa ollut kalleinta. Tavallisesti mänty pitää ykköspaikkaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #10 : 14.04.06, 12:37 » |
|
No jättikö ne sitten ne koivuntaimet syömättä vai söikö ne nekin  Voihan se hyvinkin olla että todellinen syy tähän täkäläisten kuusi-innostukseen on se että se on vissiinkin tällä hetkellä rahakkain puu ;D No, jätti jäljelle hiukan enemmän kumpiakin - halusi vissiin vaihtelua diettiin ;D Kuusi on hirven kannalta se vähiten kiinnostava vaihtoehto, jos on valittavissa muita puita (siis taimia)myös. Sitten taas toisaalta on istutettu kuusi aika hallanarka
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #11 : 16.04.06, 20:27 » |
|
Joo: Hirvet ei oo vuohia  ... vuohilta ei jäis kuuset rauhaan ollenkaan.. kaikki syyään mihin vaan turpa ylettyy >  ..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
vesku
|
 |
« Vastaus #12 : 16.04.06, 23:45 » |
|
Mulla on vuohet jo tänä keväänä syöneet emännän maatiais kirsikan taimet ja pari omena puun alkua ja muuta sellaista pientä ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #13 : 17.04.06, 09:40 » |
|
Mulla on vuohet jo tänä keväänä syöneet emännän maatiais kirsikan taimet ja pari omena puun alkua ja muuta sellaista pientä ;D
Sun tarttis vesku opettaa ne sun bortsut pitämään vuohet poissa mamman taimikosta  Meillä tuo sprinkku on kesäisin aivan korvaamaton apulainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #14 : 17.04.06, 10:46 » |
|
Mulla on vuohet jo tänä keväänä syöneet emännän maatiais kirsikan taimet ja pari omena puun alkua Ja joks emäntä on huomannut nämä tuhotyöt vai onko huuto vielä edessäpäin.  ;D Mä muistan ikuisesti, kun mun kutut repi irti naapurin tien viereen istuttaman vuorenkilven juurineen päivineen ja mä aloin paniikissa kaivaa paljain käsin sitä takaisin maahan, vaikka lehdet oli täynnä vuohien hampaanjälkiä eikä se muutenkaan näyttänyt enää ihan... hm... freesiltä. ;D ;D ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|