sheepysheep
Karitsa

Poissa
Lampukoita
|
 |
« : 01.04.11, 10:25 » |
|
Tuliko teillä jotka olette enemmän jo kehränneet, aluksi sellaista kökköistä lankaa? Minua harmittaa, kun tulee noita paukkuja eli kökköjä lankaan, eikä tule sellaista kaunista tasaista lankaa. Ja oletteko huomannet, että eri lampaista tulisi laadultaan erilaista lankaa? En ole vielä omia villojani kehrännyt lainkaan, vaan lahjana saatuja suomenlampaan villoja, ja minusta musta oli huomattavasti hankalampaa karstata ja kehrätä kuin harmaa tai valkea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #1 : 01.04.11, 11:30 » |
|
Älä huoli, se on sellasta efektilankaa aluksi  Kyllä se siitä tasaantuu. Mulla oli toka vyyhti jo ihan erilainen kuin eka  Harjoitus tekee tässäkin lajissa mestarin. En oo huomannut väreissä sinänsä eroja, mutta eri lampaissa on toki eroja, joillakin villa on pehmeämpää kuin toisilla jne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #2 : 01.04.11, 19:15 » |
|
Hahhaa! Mulla tulee vieläkin kökköjä, riippuen kehrättävästä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #3 : 01.04.11, 23:21 » |
|
Kaupasta saa tasaista lankaa, kuinkas monella on omakehräämää lankaa, se on ihanaa aina !!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #4 : 02.04.11, 00:33 » |
|
Mulla on kanssa tapana aina sanoa, että tasaista lankaa saa kaupan hyllystä...kehrätty saakin olla "tekijänsä näköistä"  . Totta on, että taidon karttuessa lanka tasoittuu, ja sitten kohta huomaa ettei enää osaa tehdä sitä ihanaa "efekti"lankaa vaikka kuinka yrittää... Lampaiden villoissa on suuria eroja roduista välittämättä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
sheepysheep
Karitsa

Poissa
Lampukoita
|
 |
« Vastaus #5 : 04.04.11, 14:15 » |
|
Kiitokset, lohdullista kuulla että muillakin on kökköjä. Olen nyt neulonut ihan ensimmäisistä kehräämistäni lapaset. Tuntuu tosi ihanalta vetää niitä käteensä, niin epätasaista kuin lanka onkin. Neljäs vyyhteni on jo tasaisempaa. Onko se niin, että vasenta kättä vain liuutetaan (hankala sana) karttajaista (meillä päin käytetty sana) pitkin, eikä sormia irroiteta kokonaan?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #6 : 04.04.11, 14:45 » |
|
En varmaankaan ymmärtänyt ihan kysymystäsi, jos kuitenkin, niin taidan kehrätä kädet toisin päin, itselläni on oikea käsi likempänä torvea / lyhtyä.  Oletko katsonut esim You Tube-filminpätkiä, ne kyllä selventävät kun oikeesti näkee kuin joku muu sen tekee, se oli ainoa oppimispaikka itselläni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #7 : 04.04.11, 18:32 » |
|
Eikä se kehräystapa nyt ole niin pilkun päälle kunhan pääset siihen tulokseen jonka haluat.  . Kehräystapoja tuppaa olemaan yhtä monia kuin kehrääjiäkin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #9 : 04.04.11, 21:06 » |
|
Voi kun osaisin laittaa sanoiksi oman kehruutapani. Mutta kuten jo aiemmin on tullut ilmi, että tyylejä on niin monta kuin kehrääjiäkin! Anna mennä vaan, miten parhaaksi sen koet!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #10 : 04.04.11, 21:44 » |
|
Sitten vielä on monenlaista villaa, nämä kotoiset lampaatkin on varustettu niin erilaisilla villoilla että toista voi vedellä kuin vaan pitkällä vedolla ja toisen takkuaa juuri langaksi mittarimatomeiningillä ja lyhyellä sormien välillä vetäen. Sen takia on niin vaikea neuvoa näin näkemättä, mutta jos näet kehräystä niin aina se auttaa , tässähän jokaisella on oma tyyli ja kaikki on sallittua 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sheepysheep
Karitsa

Poissa
Lampukoita
|
 |
« Vastaus #11 : 06.04.11, 10:19 » |
|
Minä olin kaksipäiväisessä perinneopetuksessa, josta toinen päivä oli kehräystä ja toinen karttausta, joten näin kyllä käytännössä kehräämisen, mutta ei siinä koulutuksessa ihan valmiiksi tullut.  Minulla on vasen käsi rukkia lähempänä, mutta minä olen puolivasenkätinen, joten sillä voi olla vaikutuksensa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #12 : 06.04.11, 13:53 » |
|
Samanmoinen molempikätinen olen kans ja kädet näkyy olevan kenellä mitenkin päin. Kai se on vaan että miltä tuntuu alkuun kehräys, osaan kehrätä molemmin päin mutta hups niin hetken päästä kädet on taas vaihtaneet paikkaa ... Eikä se onneksi haittaa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #13 : 06.04.11, 21:12 » |
|
Sheepysheep. Voitas joskus treffata ja vertailla vähän näitä kehruutyylejä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
makikat
Oinas