25.05.12, 17:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan kehrääjän murheita...  (Luettu 1254 kertaa)
sheepysheep
Karitsa
**
Poissa Poissa

Lampukoita

« : 01.04.11, 10:25 »

Tuliko teillä jotka olette enemmän jo kehränneet, aluksi sellaista kökköistä lankaa? Minua harmittaa, kun tulee noita paukkuja eli kökköjä lankaan, eikä tule sellaista kaunista tasaista lankaa. Ja oletteko huomannet, että eri lampaista tulisi laadultaan erilaista lankaa? En ole vielä omia villojani kehrännyt lainkaan, vaan lahjana saatuja suomenlampaan villoja, ja minusta musta oli huomattavasti hankalampaa karstata ja kehrätä kuin harmaa tai valkea.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Särmä

« Vastaus #1 : 01.04.11, 11:30 »

Älä huoli, se on sellasta efektilankaa aluksi silmänisku Kyllä se siitä tasaantuu. Mulla oli toka vyyhti jo ihan erilainen kuin eka hymy Harjoitus tekee tässäkin lajissa mestarin. En oo huomannut väreissä sinänsä eroja, mutta eri lampaissa on toki eroja, joillakin villa on pehmeämpää kuin toisilla jne.
tallennettu

Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 01.04.11, 19:15 »

Hahhaa! Mulla tulee vieläkin kökköjä, riippuen kehrättävästä!
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 01.04.11, 23:21 »

Kaupasta saa tasaista lankaa, kuinkas monella on omakehräämää lankaa, se on ihanaa aina !!!  muikea hymy
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 02.04.11, 00:33 »

Mulla on kanssa tapana aina sanoa, että tasaista lankaa saa kaupan hyllystä...kehrätty saakin olla "tekijänsä näköistä" muikea hymy. Totta on, että taidon karttuessa lanka tasoittuu, ja sitten kohta huomaa ettei enää osaa tehdä sitä ihanaa "efekti"lankaa vaikka kuinka yrittää...

Lampaiden villoissa on suuria eroja roduista välittämättä.
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
sheepysheep
Karitsa
**
Poissa Poissa

Lampukoita

« Vastaus #5 : 04.04.11, 14:15 »

Kiitokset, lohdullista kuulla että muillakin on kökköjä. Olen nyt neulonut ihan ensimmäisistä kehräämistäni lapaset. Tuntuu tosi ihanalta vetää niitä käteensä, niin epätasaista kuin lanka onkin.
Neljäs vyyhteni on jo tasaisempaa. Onko se niin, että vasenta kättä vain liuutetaan (hankala sana) karttajaista (meillä päin käytetty sana) pitkin, eikä sormia irroiteta kokonaan?
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 04.04.11, 14:45 »

En varmaankaan ymmärtänyt ihan kysymystäsi, jos kuitenkin, niin taidan kehrätä kädet toisin päin, itselläni on oikea käsi likempänä torvea / lyhtyä.   muikea hymy Oletko katsonut esim You Tube-filminpätkiä, ne kyllä selventävät kun oikeesti näkee kuin joku muu sen tekee, se oli ainoa oppimispaikka itselläni.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 04.04.11, 18:32 »

Eikä se kehräystapa nyt ole niin pilkun päälle kunhan pääset siihen tulokseen jonka haluat. hymy. Kehräystapoja tuppaa olemaan yhtä monia kuin kehrääjiäkin...
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 04.04.11, 19:52 »

Näin se sitten käy tottuneelta värttinällä  muikea hymy

http://www.youtube.com/watch?v=xmrMt9DnJy4&feature=BF&list=PL973090060DD3C1F7&index=3
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 04.04.11, 21:06 »

Voi kun osaisin laittaa sanoiksi oman kehruutapani. Mutta kuten jo aiemmin on tullut ilmi, että tyylejä on niin monta kuin kehrääjiäkin! Anna mennä vaan, miten parhaaksi sen koet!
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 04.04.11, 21:44 »

Sitten vielä on monenlaista villaa, nämä kotoiset lampaatkin on varustettu niin erilaisilla villoilla että toista voi vedellä kuin vaan pitkällä vedolla ja toisen takkuaa juuri langaksi mittarimatomeiningillä ja lyhyellä sormien välillä vetäen. Sen takia on niin vaikea neuvoa näin näkemättä, mutta jos näet kehräystä niin aina se auttaa , tässähän jokaisella on oma tyyli ja kaikki on sallittua  muikea hymy
tallennettu
sheepysheep
Karitsa
**
Poissa Poissa

Lampukoita

« Vastaus #11 : 06.04.11, 10:19 »

Minä olin kaksipäiväisessä perinneopetuksessa, josta toinen päivä oli kehräystä ja toinen karttausta, joten näin kyllä käytännössä kehräämisen, mutta ei siinä koulutuksessa ihan valmiiksi tullut. suu suppuun
Minulla on vasen käsi rukkia lähempänä, mutta minä olen puolivasenkätinen, joten sillä voi olla vaikutuksensa.
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 06.04.11, 13:53 »

Samanmoinen molempikätinen olen kans ja kädet näkyy olevan kenellä mitenkin päin. Kai se on vaan että miltä tuntuu alkuun kehräys, osaan kehrätä molemmin päin mutta hups niin hetken päästä kädet on taas vaihtaneet paikkaa ... Eikä se onneksi haittaa  muikea hymy
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 06.04.11, 21:12 »

Sheepysheep. Voitas joskus treffata ja vertailla vähän näitä kehruutyylejä...
tallennettu
makikat
Oinas
Poissa Poissa

Minusta tulee isona ihan oikea lampuri!

« Vastaus #14 : 12.04.11, 12:00 »

Laitan tähänkin ketjuun vinkin Loimaan kehruukurssista http://www.sarka.fi/default.asp?id=60BFBF48-FAE54AC390BE-01B21F0F37B7&Method=details&bid=40644455891
tallennettu

Mää-mää siellä ja mää-mää täällä...
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: