25.05.12, 09:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Annatteko koskaan lampaalle särkylääkettä?  (Luettu 485 kertaa)
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« : 29.03.11, 13:02 »

Oli eilen hankala karitsointi, kun 2 yritti tulla ulos maailmaan yhtäaikaa samalta uuhelta. Toinen karitsoista oli kuollut. Sain kovan työn tuloksena karitsat maailmaan, mutta oli uuhelle kivuliasta ja uuvuttavaa. Loppu kuitenkin suht hyvin (jälkeiset ovat irtoamatta, mutta lääkettä tulossa apteekkiin), mutta jäin miettimään, että olisiko voinut antaa jotain särkylääkettä elukkaparalle ja jos niin mitä ja kuinka paljon? Uuhi makasi pitkään ainokaisen elossaolevan karitsansa kanssa, mutta nousi lopulta ylös ja alkoi hoitamaan ja imettämään. Tähän astisen urani vaikein karitsointi. Olen toki joutunut monia avustamaan, mutta ovat olleet huomattavasti kevyempiä juttuja uuhien kannalta. Vastaisuuden varalle tämä särkylääkekysymys siis. Toinen kysymys, että kannattakohan enää karitsoittaa tätä ensikkoa? Toistuuko nämä vaikeat synnytykset yleensä? Emo-ominaisuudet ovat tällä loistavat ja olisi saanut siis 2 karitsaa, jos olisi ollut toinen elossa.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Särmä

« Vastaus #1 : 29.03.11, 13:28 »

Voi kai se eka karitsointi olla vaikea eikä seuraava välttämättä, mutta voihan uuhella olla jotain rakenteellista ongelmaa ja ei siksi ehkä jatkossakaan mene helpolla, mene ja tiedä.

Tohon särkylääkeasiaan...mun yhdellä uuhella oli kerran jalka kipeä, meidän "jätti" kurmotti tätä pienintä jatkuvasti olan takaa ja oli varmaan satuttanut siinä jalkansa. Soitin eläinlääkärille, niin kehotti antamaan ihmisten aspiriinia, en nyt muista tarkkaan annostusta, olisko se ollut puolikas tabletti aamuin illoin, kun oli niin pienikokoinen uuhi kyseessä. Ja sitä piti sit antaa pari kolme päivää. Nähtävästi auttoi kipuun ja koipikin parani. Jos on joku verenvuotojuttu kyseessä, niin aspiriini tuskin silloin paras vaihtoehto, koska sen verta ohentava vaikutus saa veren juoksemaan entistä vuolaammin. Tosin mä en ole mikään eläinlääkäri silmänisku
tallennettu

Ellis.
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 29.03.11, 14:48 »

Mä olen antanut Ketovetiä surutta vaikean poikimisen jälkeen ja myös, jos uuhelle tulee maidon noustessa (laskiessa?) kovin hankala olo, tai siis utare on turvoksissa kipeän oloinen..
Ehkä tähän vaikuttaa vielä muistissa olevat omat poikimiset...:-)
Varoaika ketovetillä on 28vrk.
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.03.11, 14:52 »

Kyllä annan jos tarvetta on.
Onneksi ei ole tarvinnut (koputtaa puuta ) haha
tallennettu
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #4 : 29.03.11, 17:15 »

Näissä kirjoiteltu aiemmin lampaan lääkitsemisestä:

http://www.lampola.org/index.php/topic,5296.0.html

http://www.lampola.org/index.php/topic,6649.msg74047/topicseen.html#msg74047
tallennettu
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 29.03.11, 17:35 »

kiitti linkkivinkeistä
tallennettu
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 12.04.11, 10:33 »

Malttia lääkitsemisessä. Kannattaa tutustua tuohon työhön.

Ketoprofeeniyliannostuksen aiheuttaman munuaisvaurion toteaminen lampaalla

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/14403/Lisensiaatin%20tutkielma_Leinonen%20M-E_tiivistelm%C3%A4.pdf?sequence=2
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: