25.05.12, 09:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 4vrk vanhalla karitsalla valkoista kakkaa?  (Luettu 1095 kertaa)
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : 02.04.11, 13:01 »

Noh, ei ainakaan mun lampolassa ole karitsat aikaisemmin kakkineet vakoista kakkaa. Olen kuitenkin lihantuottaja ja teuraaksi sekin karitsa olisi aikanaan mennyt, sama se tapahtuiko kuolema nyt vai myöhemmin. Mielestäni on kuitenkin pahempaa riuduttaa sairasta elukkaa,ihan niinkuin Suvia sanoi. Toki jos lemmikistä olisi ollut kyse, niin ehkäpä tämä eläinlääkäri olisi katsomaan tullut tätä karitsaa. Eläinlääkärin mielipiteeseen kuitenkin perustin päätökseni. Eläinlääkärit eivät muuten ala kovin herkästi juoksentelemaan tämmöisten heidän mielestään pikkuasioiden kanssa, varsinkin jos asut korvessa ja matka on pitkä. Tämä kuuma linja on mielestäni sitä varten, että voisi saada nopeasti neuvoja ja ehdotuksia, eikä pitkän ajan jälkeen jälkiviisastelua kun päätökset on jo tehty.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #16 : 02.04.11, 13:50 »

Komppaan Katankan mielipidettä ja olen iloinen kun olet päätöksesi takana ja ajattelet maalaisjärellä!!
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
siimis
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 02.04.11, 17:06 »

Aivan, minä en siis mitenkään ainakaan halunnut moittia aloittajan lopetuspäätöstä! Kysymys vaan oli mielenkiintoinen, en ole myöskään ennen kuullut saati nähnyt karitsalla valkoista kakkaa. Sehän voi vallan mainiosti olla oire jostain vakavammastakin viasta. Märehtijän ruoansulatus on aina ihan oma lukunsa, eikä sitä voi suoraan verrata vaikka koiran ruoansulatukseen. Tuollainen karitsa saattaa mainiosti pärjätä maidolla, mutta kuten joku jo täällä sanoi, siitä ei välttämättä tule märehtijää.

Sen sijaan jos nyt jonkun koiranpennut kakkaisi valkoisia kikkareita, niin se on hei ihan normaalia eikä ollenkaan vaarallista  reteä Että niitä ei tartte sen takia lopettaa. Sekin on ehkä ihan hyödyllinen tieto?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #18 : 02.04.11, 18:07 »

On hyödyllinen tieto  muikea hymy
En ollut itse ikinä kuullut valkoisesta kakasta...
Joten mielenkiintoinen ketju on ollut.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 02.04.11, 18:19 »

Ei ollut munkaan tarkoitus jälkiviisastella saati tuomita lopettamispäätöstä! Aina parempi lopettaa kuin antaa kitua.
Mutta kuten muutkin sanoivat, kysymys oli vain niin kiinnostava, en harjoitellessa ollut huomannut millään eläimellä valkoista kakkaa (kokemusta vasikoista, karitsoista, kileistä, kissan-, koiranpennuista)... Ja kiitos ihmisille sen pohtimisesta!

Lisäys:

Piti kaivella sitä maidon koostumusta. Osan suolistobakteereista sikiö saa jo istukassa, syntymän jälkeen ravinnossa. (Ja synnytyksessä ympäristöstä) Tämä on ihmisistä, mutta maidon koostumus lienee samantapaista kaikilla nisäkkäillä. Hyvin pian syntymän jälkeen ravinnosta tulee keskeisin suolistomikrobiston koostumukseen vaikuttava tekijä. s. 43 http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/33685/aidinmai.pdf?sequence=1

*muoks. ajatusvirhe  muikea hymy
« Viimeksi muokattu: 03.04.11, 19:06 kirjoittanut harjoittelija » tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: